Logo

Trenger hjelp til valg av projektor

Skriv et svar
26.05.2004 20.26.09 #1 av 8
Postet av: Phantom
Hei igjen, har nå fått noen informative svar på mitt spm angående projektor, men det er nå jeg må ta en avgjørelse snart, håper noen kan liste opp en del projektorer dere mener vil passe mine krav, helst flere alternativer.

Mine kriterier er:
*Pris, ønsker den billigst mulig, har sett litt på BenQ PB6100. Evt en projektor som lar seg kjøpe brukt for en ok sum.
*Rommet den skal brukes tillater ikke større throw dist. enn ca 2,7meter
*På den throw dist. ønsker jeg absolutt størst mulig bilde (men prioriterer jo kvalitet fremfor size, men ønsker at bildet er stort ja)
*Lyssterk da dette blir primærkilden for både tv og x-box og selvfølgelig film
*Må gjerne ha lens-shift og keystone da det om mulig er ønskelig å plassere den litt på siden
*Liten og kompakt er og ett pluss
*Lite støy har heller aldri skadet
*Og sist, gjerne høvelig bra med innganger.

Ser jo nå at det ble mye og kreve av en billig projektor, men så mye som mulig på lista ønskes med.

Tips mottas atter en gang med stor takk=)

Hva er meningene om BenQ PB6100 ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 10.50.55 #2 av 8
Postet av: Granberg
hei
BenQ PB6100 har sikkert OK bildekvalitet, med litt mye viftestøy (34db) og du risikerer å bli plaget av regnbueeffekten siden den bruker DLP-teknologi.

anbefaler Panasonic PT-AE500E. den har ikke like bra konstrastforhold og er litt dyrere enn BenQ PB6100, men ellers er stort sett alt bedre på PT-AE500.

*du får litt over 80" fra 2,7m
*850 ANSI lumen. best bildekvalitet hvis du møskelegger rommet helt.
*horisontal og vertikal keystone. vet ikke om den har lens-shift
*liten og kompakt....
*lite støy (27 db)
*mange innganger:S-video, Komponent, Kompositt, RGB-scart

fikk med stort sett alt på lista di, så hvis 850 ANSI lumen er nok og prisen er lav nok, anbefaler jeg at du kjøper PT-AE500.

hvis den er litt for dyr kan du vurdere infocus X1. den koster ca. like mye som BenQ PB6100, like bra kontrastforhold og oppløsning men med en del mindre bråkete vifte..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 11.06.49 #3 av 8
Postet av: Phantom
Fant litt på nettet om infocusen:

http://produkt.hardware.no/vis_produkt. ... 66&id=6772

Sakset og litt derfra:
Jeg er skuffet over denne prosjektøren. Selv om bildet er mere lyssterkt enn min gamle Panasonic PT-AE100 og TV-inngangen er mye bedre, så savner jeg min gamle prosjektør.
Støynivået for X1'en er plagsomt høyt.
Regnbueaffekten plager meg og fører til et urolig bilde.


--

Høres ut som fyren synes det er mye støy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 11.08.57 #4 av 8
Postet av: Rune
De som har sammenlignet X1 med BenQ6100 mener BenQ er best. Også på støynivå. Men jeg er enig i at den bråker for mye. Det gjør også PT-AE500, selv om det er mye bedre på den.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 13.26.55 #5 av 8
Postet av: Bjarte
X1 bråker alt for mye. Er jo som å ha en støvsuger i taket.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 19.14.55 #6 av 8
Postet av: Granberg
ok. infocusen hadde visst 37db viftestøy og ikke 31 som jeg av en eller annen grunn trodde... da er nok BenQ PB6100 en bedre projektor enn infocus x1..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 20.31.23 #7 av 8
Postet av: Tengs
Jeg har sett en del filmer med en 6100, og jeg mener at viftestøyen fra den er absolutt "akseptabel".
Det kommer selvfølgelig an på hva man sammenligner med - det er mange som er roligere, men i sin klasse er 6100 noe av det stilleste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2004 23.42.15 #8 av 8
Postet av: wotg
Du lister opp ganske mange kriterier, hvis du ser på projektorer i 10.000,- klassen bør du nok revurdere noen av kravene dine.
Infocus X1 bråker en del, men det gjør de fleste projektorer. Problemet med oppgitt støy i desibel er at det ikke sier noe om hvordan støyen høres ut, noen har en jevn dur, noen har en lav brumming, Infocus har en høy pipe lyd.
I tillegg er det et potensielt støyproblem med farge hjulet i billige DLP projektorer, disse har færre segmenter enn dyrere DLP maskiner så farge hjulet må spinne fortere/endre hastighet oftere, dette kan være ganske plagsomt. Keystone har alle projektorer, men prøv å ikke bruk det da det forringer bildekvaliteten. Lens shift er praktisk, men finnes vel bare på relativt kostbare maskiner.
Det å kjøpe projektor brukt kan være en ide, men det virker som det er lite å tjene (en ny pære koster ca. 4000,-) utviklingen går veldig fort og det som kom for et år siden er gammelt idag. Å se seg om etter demo brukt kan jo være en idè, send noen mailer til forskjellige butikker.......kanskje du er heldig.
Hvis du akkurat nå har ca. 10.000,- som brenner i lomma di, vent! August/september er "nyhetsmånedene" Jeg tror at vi da kan se "matterhorn" DLP maskiner ned i ca. 15.000,-
Lykke til.
Kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar