Logo

Trenger hjelp til Samsung LE40M61B DVI til HDMI

Skriv et svar
28.03.2006 18.24.30 #1 av 6
Postet av: Bromlebassen
Jeg har nå anskaffet meg en ny TV, og jeg forsøker å koble den opp mot PCen min hjemme. Dette gikk fint når jeg koblet den til VGA inngangen bak, men jeg var likevel på jakt etter noe mer. Da koblet jeg PCen til HDMI inngangen. Jeg har et ATI RADEON 9800 pro kort. TVen takler alle formater fint (inkludert 1080i) fra PC, men jeg har ett lite problem. I alle oppløsninger så forsvinner det bitte litt av toppen og bunnen av bildet + litt av sidene. Jeg ville ikke reagert dersom bare dette skjedde i for eksempel 1080, men det skjer uansett hva jeg gjør. Noen som vet noe om dette. Irriterende. Hadde virkelig håpet jeg kunne bruke PC via HDMI. Det som forsvinner er akkurat nok til å skjule oppgavelinjen der start knappen er nederst, og vindusbeskrivelsen øverst. Hjelp!! Går det ann å justere dette via PC på noen måte. Har jeg for gammelt kort??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2006 19.25.45 #2 av 6
Postet av: Rune
Dette er desverre helt vanlig. Det er dette som kalles overscan.

NVIDA har mulighet for å kompensere for dette, jeg er usikker på om ATI har dette.

Skal man ha perfekt pixelmapping er du nok tvunget til å kjøre VGA.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2006 19.30.45 #3 av 6
Postet av: Bromlebassen
er ikke dette i prinsippet litt feil. Er ikke HD egentlig digitalt da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2006 19.33.53 #4 av 6
Postet av: Rune
HD (High Definition) kan også være analogt.

Problemet med å bruke HDMI at man forventer at kilden er at videosignal. Et videosignal blir som regel kuttet i kantene for å unngå at ting som ikke skulle vises i bilet vises.

På digitale kilder er dette strengt tatt unødvendig, men produsentene har fortsatt med det.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2006 19.53.47 #5 av 6
Postet av: Bromlebassen
aha... takk for hjelp... hvordan kan man vente seg at dette blir med for eksempel ps3 eller noe slikt. Den bruker jo HDMI til HDMI holdt jeg på å si, så det blir vel ikke noe overscanning der?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2006 21.34.25 #6 av 6
Postet av: Ken
ATI skjermkortet har mulighet til å sette custom oppløsning for å løse dette ved DVI-HDMI.

Jeg har diskutert dette endel, og her på forumet så påståes det at flere som har 61B har 'perfect' mapping, men nå viser det seg at det er på VGA-inngangen og at HDMI porten oppfører seg helt likt på Samsung og Sony. Min oppløsning er 1200x698 (hvis jeg husker riktig), da kommer bildet innefor. Hvordan dette så regnes om til 1399x768 vet jeg ikke - men bildet blir meget bra - kongefornøyd med KLV-V40.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar