Logo

Trenger hjelp med valg av Samsung 32"

Skriv et svar
21.06.2006 14.48.22 #1 av 10
Postet av: Cetramarius
Jeg trenger hjelp med å velge en av 32 tommerne til Samsung. Jeg har sett i butikken og Samsung ser nesten helt overlegen ut, der Philips ser ut som best. Men jeg vil ha en 32" Samsung tv til rommet mitt, og skal spille med Playstation 3 på den.

Jeg vil betale max 13000 for den, eller hvis jeg tjener noe mer eller får den beste 32" til samsung for 14000 så kan jeg strekke meg dit. Problemet er at når jeg ser på produktsider, så har Samsung rundt 5-6 32" modeller, og jeg er ingen ekspert på tv'er så trenger hjelp til å plukke ut det beste valget for meg. Er alltid opptatt av å ha det beste, men da innenfor grensene jeg har pålagt.

I tillegg vil jeg gjerne ha en bekreftelse på noe. Før jeg poster denne første posten min her, så har jeg lurt på om jeg skal vente til 1080p blir mer vanlig. Men når jeg skal ha en 32", vil det uansett spille noen rolle ? Vil gjerne ha det meste ut av min kommende Playstation 3, men jeg vil vel få det da på en 32" tv?

Har sett litt på denne, om det kan være noe vil jeg gjerne ha svar på : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317098

Så har jeg også kikket på denne sonyen her og lurer på om det er noen god tv : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313 ... w=detailed
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 16.06.14 #2 av 10
Postet av: matmal
jeg er ganske fersk i dette forumet selv, men r71b,r72b og r75b har game mode ihvertfall. tror det vil være den beste av 32" samsungene til spill. du finner dem billig på shg.no

jeg veit ikke mye om 1080p, men jeg tror du kommer til å få ett knall bilde med playstation 3 uansett ;). tror også disse tv'ene er veldig dyre.

Mvh johannes
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 16.10.13 #3 av 10
Postet av: Cetramarius
ok, setter pris på det svaret, men nå gjorde du det jeg egentlig håpet på å unngå, å ramse opp 4-5 modeller, når jeg vil velge ut den beste av dem.

og så lurer jeg på enda en ting, er det slik at kontrasten er bedre jo høyeretall:1 det er ? Slik at en 6000:1 vil ha bedre kontrast enn 2000:1 ? eller er det omvendt? Jo mindre tall foran jo bedre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 16.21.06 #4 av 10
Postet av: matmal
hehe :P beklager det.. men det er sånn at det er samme tv'en men de har forskjellig farge på leppa ;) r71 har blå, r72 har sølv r75 har svart leppe ;)

samsung oppgir dynamisk kontrast som ikke er det samme som reel kontrast. veit ikke mye om forskjellen på dynamsik og reel kontrast. tror dynamisk kontrast fåes gjennom en bildebehandling , men det er visst noen ulemper med dette også. men jeg er ganske sikker på at man enkelt kan skru av denne funskjonen. tror den reelle kontrasten til disse modellene ligger på rundt 1600:1. men det er bedre jo høyere kontrast du har ja. altså at 6000:1 er bedre enn 2000:1.

Mvh johannes
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 19.39.14 #5 av 10
Postet av: Cetramarius
takk, trenger gjerne litt mer hjelp altså, men så langt finner jeg ingen link til den modellen du listet opp? dessuten, hvilken side har best priser og utvalg av tv'er?

en annen ting jeg lurer på når jeg da kommer til å kjøpe denne tv'en, hvilken nå enn den blir - kan jeg stappe kabelen min i den? jeg bruker jo nå kabeltv i mitt gamle bilderør, og på den ser jo alt problemfritt ut, men vil det bli problem fritt når jeg setter denne inn i den nye hd tv'en som er betydelig mye større og har en helt annen bildekvalitet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 20.41.35 #6 av 10
Postet av: matmal
her er noen sider som har den: http://www.shg.no/ der finner du sikkert fram til den ;) komplett.no har den også: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319637

den fantes også på expert og på elkjøp. du får ikke alle fargene alle steder men.... :roll:

du får ikke like bra bilde på denne tv'en med vanlige analoge signaler. men du blir sikkert fornøyd . hvis du synes bilde er for dårlig blir det bedre ved å bytte til digitale signaler. da trenger du en digital dekoder og så må du bytte til en digital programpakke. du får ofte med denne dekoderen når du bytter til digital tv. ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.06.2006 23.04.22 #7 av 10
Postet av: Cetramarius
okay, så for det emnet kontakter jeg UPC og forteller at jeg har en digital tv nå, så vil jeg motta en konverterer?
og er det ikke litt rart tv'ene ikke kan gjøre denne jobben allerede? nå som jeg uansett må ha konvertereren, så gjelder de samme kanalene? tv3 osv ? blir de da helt vanlige å se på igjen ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.06.2006 07.27.45 #8 av 10
Postet av: matmal
nei, jeg var litt uklar. :lol: jeg mente at du må bytte til en digital programpakke. gå inn på http://www.upc.no. så trykker du på tv og så digital tv. der kan du lese litt om fordeler med digital tv og se på priser.
der kan du også sjekke om du kan få digital tv( les mer om det på upc.no). prisen for grunnpakken er 169 kr i mnd. da følger dekoderen med.

Men digitale signaler er ikke noe du trenger for å få bilde på din nye flat tv. det blir bare bedre bilde og lydkvalitet.så hvis du er fornøyd med bilde du får med analoge signaler som du mest sannsynelig har nå så trenger du ikke digitale signaler. hvis ikke bestiller du digitale signaler. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.06.2006 21.38.27 #9 av 10
Postet av: Cetramarius
Jeg skulle gjerne hatt videre svar. Hvis noen kan svare meg litt mer på det tekniske ved 1080p på en 32 og om jeg vil vinne noe på det i forhold til 720p på en 32 hadde det vært flott.

Også lurer jeg på om det er lurt å vente på 1080p til å bli normalt, og når eventuelt dette blir. Jeg kan ikke se noen annen grunn enn den at 1080p kommer til å bli den avgjørende hd standarden for framtiden, og at 720p bare er forretten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 13.48.57 #10 av 10
Postet av: Cetramarius
kva må ein mann gjera førr økk få svar frå fleir en berra ein einaste ein
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar