Logo

Transformers 07 Lyd effekter

Skriv et svar
09.07.2007 14.23.45 #1 av 16
Postet av: Uncle_2fast4You
Jeg var på kino på Torsdag og så Transformers, lyd effektene var kort sagt bare Helt RÅ. Filmen var stort sett helt rå :D
jeg har spørsmål ang. slike effekter...
Det var mot slutten av filmen hvor robotene slåss, et spesiellt punkt der hvor megatron eller hva den nå het. kom stupende over en Kvinne/dame hvor den stakkars subben virkelig fikk kjørt seg, det ristet i hele salen, det var helt syyykt bra deilig å høre på.

Hvordan lager man et slikt trøkk?
litt vanskelig å svare på det kanskje
hvilket frekvensområde?

jeg kan ikke huske jeg har sett noen som helst film hvor lyden har vært så kraftig å inntens som i den filmen.


takker for alle svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2007 10.44.49 #2 av 16
Postet av: Zleepyme
Hehe!Har ikke peiling dude, men gleder meg til å få Kjørt Dali høyttalerne og Energy suben på smertegrensen!!! :lol:
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 07.02.46 #3 av 16
Postet av: Uncle_2fast4You
tro meg, anlegget skal få kjørt seg :twisted: :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 10.34.21 #4 av 16
Postet av: kWern
Noen som vet om Transformers kommer på HD DVD og/eller Bluray?

Jeg hadde aldri trodd denne filmen skulle være så bra! Jeg vokste opp med Transformers på Fun Factory på Sky Channel klokka 9 på lørdag/søndag morgen, og fikk grint meg til et par roboter til jul. Michael Bay har laget mye sippete drit og kvalmende patriotiske filmer, som Pearl Harbour, men innimellom har han noen skikkelig tøffe blockbustere, som The Rock og Transformers.

Så filmen digitalt på kino, og i THX sal, så dette var en fest for øyne og ører.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.08.2007 20.25.40 #5 av 16
kommer på begge formatene så vidt jeg vet.

EDIT: Som sagt i hd-dvd og bd offisiell tråd, kommer denne kun på HD-DVD.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2007 12.12.25 #6 av 16
Postet av: Tommy A, Hansen
Å lage lyd i film er ikke så veldig enkelt, faktisk så lager di lydene kjøl.
ta eks: Jurassik park filmene er noen av "dinoene" så ar faktisk en av di laget av en ku og en ellefant i bakvent og lit comping og prossess. effekt kule er faktis laget av at en kaster en ball mellom flere mikrofoner og alt effekt lyd lages for hond, eks skogen har jo mer en bare en lyd. :)
Tommy Hansen
Mail: Cinema@filmelsker.com
Web: http://www.kinotech.tk

_________________
The Cinema Sound Experience!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.09.2007 16.44.13 #7 av 16
Postet av: ingobingo
Lydene tar man opp ved å lage feks en eksplosjon, eventueltlage de på data. Og Ta en ekte lyd og fikse de litt opp på dataen.
I teorien er det ikke så vanskelig da lyder bare er lyfttrykk som beveger seg i forsjellig tempo, eller frekvenser....Dette tar man en inn på en datamaskin som så viser lyden i en graf akkurat som et osylloskop (vet ikke hvordan det skrives,nei) viser eletriske signaler...du kan se lyd hvis du kobleren en mikrofon til et osylloskop....men lyder består også av mange frekvenser så det er nok sikkert tidkrevende og lage nye lyder. På et stemt instrument har man grunn toner og mange andre feks tonen A (A4) er 440 Hz... men også inneholder mangen andre frekvenser derfor høres et piano anderledes ut en en som synger samme tonen.
Hardu topp hørsel kan du høre fra 20hz til 20khz...under 20 hz kan bare føles på kroppen...
Vet ikke hvor lav transformes lyden er men sikkert mellom 35 hz til 25 hz... På en sub er det også viktig at membranet er stort (sikkert mange som er uenig med det) grunnet å få flyttet en slik menge med luft krever masse energi slik at man kan føle trykke slå deg i bryste...man hører foresten ikke bass noe godt når volumet er lav grunnet hvordan øre er bygget opp...men de fleste forsterker har innstilinger somkompenserer for dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.09.2007 22.26.03 #8 av 16
Postet av: Soundispower
"Uncle_2fast4You" skrev:

hvilket frekvensområde?


vel..den scena på slutten der denne ene roboten løfta seg selv ved å skyte 2 skudd i bakken, (slowmotion scene)

den gikk ganske dypt, siste delen av scena hadde jeg null lyd og bildene på veggen vibrerte :lol:

svs power 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.10.2007 08.03.26 #9 av 16
Postet av: Uncle_2fast4You
"Soundispower" skrev:
"Uncle_2fast4You" skrev:

hvilket frekvensområde?


vel..den scena på slutten der denne ene roboten løfta seg selv ved å skyte 2 skudd i bakken, (slowmotion scene)

den gikk ganske dypt, siste delen av scena hadde jeg null lyd og bildene på veggen vibrerte :lol:

svs power 8)


Takk du det merka jeg å, jeg koblet 15" jeg hadde i bilen til kinoen inne, alt bare vibrerte, det var ubeskrivelig deilig,
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2007 16.55.39 #10 av 16
Postet av: Soundispower
det var uber rett og slett.... :lol: aldri mer uten svs
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2007 18.22.10 #11 av 16
Tror ikke det tar så veldig lang tid før jeg kjøper denne når den kommer i butikkhyllene :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2007 20.55.01 #12 av 16
Postet av: flotepewz
Fikk Transformers på HD-DVD i dag, bestillt fra Amazon :) Får HD-DVD spilleren tilbake fra reprasjon i morra, irriterer meg at den ikke kom i dag. Vært maks første-dag hjemme fra sjøen.

Skal legge inn en liten kommentar etter jeg har sett filmen i morra :)
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2007 21.42.32 #13 av 16
Postet av: flotepewz
Så filmen nå på HD-DVD, den var rett og slett helt RÅ! Fikk gåsehud mange ganger i filmen. Og det du sier nesten på slutten når det var slossing i gatene, den lave frekvensen der var jo rett og slett sjuk. Sperra opp øya og visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg :P

Ellers var det jo spekka av spesialeffekter og lyden var temmelig rå. Filmen hadde Dolby Digital Plus lydspor da, fikk ikke hørt den på Multikanals PCM @ Dolby True HD eller DTS HD, vet ikke om det blir det på den "norske" DVD'en, men. Filmopplevelsen var helt enorm :)

Til dere som skal se den på HD-DVD for første gang, gled dere!!
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2007 19.01.22 #14 av 16
Postet av: Zleepyme
Hm... Kanskje man skulle oppgradere til en HD/Blue ray spiller allerede? Hadde liksom lyst å vente til de kom med en modell som ikke er like treg som en seks år gammel PC å starte opp:/ Selv den nye Pioneeren var übertreig! Kanskje prisen man må betale for å få DDTru HD i stua?=) Hadde planllagt ny reciver til jul, men hvem vet? Kanskje en liten telefon til Pioneer ikke hadde skadet;)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2007 15.23.08 #15 av 16
Postet av: Metropolis
Transformers kommer KUN på HD DVD. Den har release i Norge 5. desember.

DVD 1
• Kommentarer av Michael Bay
• Transformers™ infodisplay –
Opplev Transformers™ på en helt ny
måte med et ekstra bilde på skjermen
som gir deg innblikk i arbeidet med
filmen og mye mer.

DVD 2
• VÅR VERDEN –
Bli kjent med Transformers™-universet
gjennom intervjuer med skuespillere og
filmmakere, se klipp fra stunttreningen, og få
eksklusiv informasjon om innspillingsstedene.
• DERES KRIG –
Lær mer om AUTOBOTS™ og DECEPTICONS™
med unik informasjon om produktdesign,
militære rådgivere og digitale spesialeffekter.
• Transformers™ TEKNOLOGI-utforsker –
Se Transformers™-robotene på nært hold
med denne interaktive funksjonen.
• HVA ØYET IKKE SER –
Et inngående blikk på arbeidet med
Skorponoks ørkenangrep og ideplansjer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar