Logo

Tips til tak, vegg og gulv

Skriv et svar
29.11.2006 15.07.30 #1 av 7
Postet av: petre2006
Hei,

Endelig, er jeg igang med min egen hjemmekino. Eget dedikert rom til oppgaven, og nå er jeg i fullgang med å isolere og plate inn hele rommet. (22mm spon i tak og gulv tilhørende 10cm Rockwool, gips på vegger samt 7cm Rockwool). Kabler føres over alt inne i vegger, så her blir det helren kino.

Når alt er kapslet inn, så blir det en utfordring med tanke på filt/belegg til hele rommet for:

1. Lommeboken min
2. Samboeren min
3. kombinasjonen av punkt 1 og 2

Jeg er altså på utkikk etter tips og evt. løsninger/priser/linker til filt jeg vil ha over hele rommet, uten at jeg blir kaldkvelt av punkt 1 og 2. Hva anbefales, det skal såklart være av sort utførelse, ha en viss positiv innvirking på lyden og ikke gi noe fordervende gjennskinn.

Tips mottas med takk, linker og priser blir hyllet

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2006 09.26.07 #2 av 7
Postet av: bio
Det billigste er maling, kjøp LADY matt, den er meget spesiell og gir et sobert uttrykk, særlig i mørke farger. I min hjemmekino har jeg malt LADY sort matt på "lerretsveggen" og den gir ingen reflekser og "spiser" lys.
I taket er vel den beste (og billigste) løsning Rockwool akustikkplater med sort duk. Disse platene er 60x120 cm og i 3 cm tykkelse koster de 532,- for en pakke på 10 plater som dekker 7,2 m2. Med sånne plater i taket blir lyden i en helt annen klasse, jeg tør påstå at å lage et slikt tak forbedrer lyden MYE mer enn å kjøpe rådyre høyttalere, dvd spillere og kabler. Har man ikke et gjenklangsdempet rom er det bortkastet med dyrt lydutstyr. Man sitter og lytter på en orgie av refleksjoner.
Legg et tykt teppe på gulvet i tillegg og du er i boks. Snurr film!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2006 16.52.10 #3 av 7
Postet av: petre2006
Takk for tips, og har vert ute i ulike butikker idag og forhørt meg. Det alle sier, er at de ikke kan skaffe 3cm men 4,5cm plater av Rockwool platene. Dette igjen medfører et lite problem for meg. Hver cm teller, i.o.m at rommet mitt er 2.01m høyt.

Vel, jeg har også forhørt meg på filt, som etter sigende skal være helt grei, og faktisk sort eller mørkegrå om jeg vil det. De skulle ha 65,- pr. m2 og med mine 80m2 så kommer jeg ikke så værst ut; 5200,-

Anbefales det i tillegg å ha rockwool akustikkplatene i.o.m at jeg har isolert rommet til en boks med rockwool/22mm spon og dobble gips vegger?

Takk for tips på forhånd,,

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 09.54.29 #4 av 7
Postet av: einara
Det skal ikke være noe problem å få tak i 3cm akustikplater (se rockwool.no) du bør kanskje sjekke med andre forhandler. Ja du bør vurdere akustikplater inne i rommet for å få kontroll med akustiken. Selv om konstruksjonen er bra får du harde glatte flater som reflekterer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 10.00.15 #5 av 7
Postet av: einara
ups nå leste jeg litt nærmer, ja du har et lite problem med høyden. Hva med Norgips Danoline plater, eller himlingssystem.
Jeg har det samme problemet med rommet mit, her har jeg tenkt å bruke en spilehimling dvs. 5cm brede lekter lagt med 1cm avstand. Tror at dette kan bli bra. Da legger jeg bare en svart markduk eller lignende over for å dekke til isolasjonen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2007 17.29.59 #6 av 7
Postet av: MindWaste
petre er ferdig med kinoen sin for lengst... gammel tråd du svarer på gitt :lol:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.12.2007 14.05.45 #7 av 7
Postet av: einara
ble litt ivrig, la merke til det etterpå
Klipsch RF 35,RC 62, RS 52, Yamaha RXV 3800, Sony VPL VW 60, PS3
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar