Logo

Tips til romvalg

Skriv et svar
29.11.2009 19.58.56 #1 av 6
Postet av: Newbie31
Hei,

er relativt nybegynner på hjemmekino, men har endelig anskaffet hus med et par ledige rom. Med en minstemann som syns høytalere er gøy å klåte på, har anlegget forsvunnet fra stua til foreløpig lagring i kjelleren. Der har jeg altså to ledige rom og lurer på hvilket av de som er det smarteste valget.

Rom 1: Dette går ut mot gårdsplassen og har to vinduer som er 110x130 cm store. Rommet er 5,20 m langt, 3,40 m bredt. Det er en liten innsparing i ene hjørnet som er 60 cm bred og 2,20 m lang. Keramikkfliser på gulvene. Jeg er ingen ekspert, men vinduene og flisene er kanskje ikke helt optimalt mtp gjenklang osv?

Rom 2: Dette rommet er under bakkenivå, med to små avlange vinduer som flukter med gressplenen på baksiden av huset. Det er smalere enn rom 1, det er 2,63 m bredt men har samme lengde som rom1 (ligger vegg i vegg) her er også innsparing (eller utsparing) som går inn i det andre rommet. Det er lagt laminatgulv i dette rommet.

Er det noen som har noen umiddelbare tips eller råd? Rom 2 ser jeg kan bli i smaleste laget for lerret og surroundanlegg og rom 1 var det jeg i utgangspunktet ville gå for. Men jeg har ingen erfaring med akustikk og slikt og hvordan vinduene og eventuelt flisene vil påvirke lyden.

Noen som har peiling?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2009 10.07.14 #2 av 6
Postet av: Jerome
Ikke lett dette her :D

Rom 1:
- størrelsen er bra. Ikke for liten så du får plass til alt.
- gulv: flisene kan du helt sikkert lett fjerne eller legge vegg-til-vegg teppe på den. Dette ser jeg ikke som et problem.
- vinduene: hvor er de plassert? Det finnes løsninger for å dekke dem og unngå asymmetriske refleksjoner. men de er store så det blir ikke lett å finne en fin løsning. Er du villig å dekke dem helt og miste muligheten til å bruke dem?

Rom 2:
- for liten IMO. 2.63m er ikke veldig mye hvis du skal ha et fint lerret og sitte 3-4m unna.
- laminatgulv: ikke bedre enn flisene. Du må uansett dekke det :)

Jeg hadde valgt rom 1 og jobbet med en løsning for gulvet og vinduene.
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.11.2009 17.37.30 #3 av 6
Postet av: Newbie31
Hei og takk for svar :D

legger opp en skisse av rommet, så er det litt lettere og se:



i midten nede er døra , vinduene er de merkene til venstre i bildet. Lerretet er tenkt satt opp på veggen tvers ovenfor døra. Feltet til venstre for døra er litt av pipa, ovnen står i rommet/gangen ved siden av. Feltet til høyre for døra er innsparingen, er lagd noen hyller her fra gammelt av. Har også lest et sted at det lydmessig ikke er helt heldig med et helt firkantet rom.

blir kanskje en utfordring med de vinduene ja, men fins det ikke gardiner som kan klare og fange opp i hvertfall en del av lyden? Rommet kommer til å bli brukt litt til gjesterom på sommeren og da er vinduer til og åpne kjekt og ha 8) Men en løsning med noe avtagbart som ser ok, skulle vel gå greit. Angående gulvet, er det nødvendig og dekke dette helt, eller holder det med teppe a la vanlig "stueteppe"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2009 06.39.52 #4 av 6
Postet av: Torja
Flott prosjekt. Blir sikkert bra etter vært. :D
Med en moderne receiver med innebygget rom/eq korrigering via microfon oppsett er dette med romklang mindre problematisk. Det som er viktigere er å kunne mørklegge rommet/ha kontroll på lyset siden du tydligvis tenker på prosjektor. Skikkelig blendings gardiner(rullegardin tuplure fra IKEA er mitt forslag, mørk farge) http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20130675 + noen gardiner i tillegg for å ta strølys rundt rullegardinene. Kan gjerne være av typen scenemolton http://www.sceneteknikk.no/fileadmin/te ... n_r55_.pdf http://www.avshop.no/CBC.aspx?q=c:100458 som er tykkere og mindre lystransperante enn de gardinene man ellers pleier å finner på Kid interiør og lignende. De vil også virke litt lyddempende i de øverste frekvensområdene. I tillegg kan du dempe rundt høytalerne i første refleksjons området med akustikk plater fra f.eks Rockwool. Sjekk siste nr av "Hjemmekino". Det står det masse om emnet i en egen artikkel.

NB: stort, tykt teppe som dekker mest mulig av gulvarealet forran lytteposisjon og frontrekke med høytalere er bra.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2009 19.19.35 #5 av 6
Postet av: Newbie31
Hei og takk for oppklarende svar :D har receiver med mikrofon-korrigering. Den må jeg nok etterhvert bytte da den blir litt veik, skal bygge litt ut det anlegget jeg allerede har. Har B&W 600 serie front og bakhøytalere, funderer på å lage 7:1 system etterhvert..men det blir som sagt etterhvert! koster å kjøpe skikkelige saker....rommet må pusses og males litt på også, er for det meste ubehandlet panel der nå. Hva med fargevalg? Det må jo bli i mørke toner, men helst ikke så det blir "katakombe" av det heller, kan jo hende svigers må ligge der noen dager på sommeren :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.12.2009 05.44.13 #6 av 6
Postet av: Jerome
Det finnes mange eksempler av bra og dårlige kino.

Det beste er vel å se på hva de andre har gjort og hva slags materialer og farger de har valgt. Noen eksempler finner du her:
http://avforum.no/minhjemmekino/
viewforum.php?f=32

En eksempel om hvordan du kan dempe vinduene dine:
http://static1.avforum.no/minhjemmekino/users/full/fb90851c9c66365bbff4af4cc343f498.JPG

Demping er veldig viktig! Du må ha mer enn du tror (bare tenkt på hvor mye demping kinoene har med stolene, teppe på gulv, vegger, etc). Kjøp akustisk plater eller lag dem selv. Spør om hjelp eller lei en proff som kan gjøre jobben for deg (det er ikke billig...).
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar