"leiffig" skrev:Jeg har en Samsung LCD, LE 46M5, helt grei sak. Så kjøpte jeg et komplett anlegg type Harman Kardon HS-500, koblet meg opp med HDMI og lydkabel fra tv til Harman'en. Spilleren fungerer helt fint så lenge jeg ikke har tv'en påslått, (lyd-cd / radio) men så snart jeg slår tv på, virker bare fjernkontrollen av og til, det blir meget vanskelig å navigere i menyer osv. Det er nok ikke feil på Harman'en, for jeg klagde da dette inntraff, og fikk tilsendt en ny spiller, og det er vel neppe samme feil på
to apparater. Tror vel jeg har vært igjennom det meste av menymuligheter også, og jeg har også prøvd opkobling via scart og RGB uten at dette ble noe bedre. Så snart jeg slår på lcd'en, så blir det vanskelig å betjene dvd-receiveren. Noen tips?
"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.
"leiffig" skrev:Jeg har en Samsung LCD, LE 46M5, helt grei sak. Så kjøpte jeg et komplett anlegg type Harman Kardon HS-500, koblet meg opp med HDMI og lydkabel fra tv til Harman'en. Spilleren fungerer helt fint så lenge jeg ikke har tv'en påslått, (lyd-cd / radio) men så snart jeg slår tv på, virker bare fjernkontrollen av og til, det blir meget vanskelig å navigere i menyer osv. Det er nok ikke feil på Harman'en, for jeg klagde da dette inntraff, og fikk tilsendt en ny spiller, og det er vel neppe samme feil på
to apparater. Tror vel jeg har vært igjennom det meste av menymuligheter også, og jeg har også prøvd opkobling via scart og RGB uten at dette ble noe bedre. Så snart jeg slår på lcd'en, så blir det vanskelig å betjene dvd-receiveren. Noen tips?
"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.
"leiffig" skrev:"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.
Du har et poeng her. Skulle jo ikke tro at det hang slik sammen, men HS-500 blir jo vanskelig å betjene når jeg slår på LCD'en, i tillegg har jeg en force paraboltuner som er blitt vanskeligere å betjene etter at jeg kjøpte lcd, jeg slo av tv'en, fant ut hvor "ytterkanten" av betjeningsområdet til fjernkontrollen befant seg, (hvor den virket helt fint) slo så på lcd'en igjen, og dermed slutta forcen sin fjernkontroll å funke.
Konklusjon: Tv'en MÅ jo forstyrre IR-signalene på en eller annen måte??
"leiffig" skrev:"leiffig" skrev:"Rune" skrev:Jeg har hørt om andre som opplever tilsvarende. Ofte kommer det av "stråling" fra TV apparatet som forstyrrer IR signalet slik at anlegget får problemer med å forstå. Prøv å sett de lengre ifra hverandre.
Du har et poeng her. Skulle jo ikke tro at det hang slik sammen, men HS-500 blir jo vanskelig å betjene når jeg slår på LCD'en, i tillegg har jeg en force paraboltuner som er blitt vanskeligere å betjene etter at jeg kjøpte lcd, jeg slo av tv'en, fant ut hvor "ytterkanten" av betjeningsområdet til fjernkontrollen befant seg, (hvor den virket helt fint) slo så på lcd'en igjen, og dermed slutta forcen sin fjernkontroll å funke.
Konklusjon: Tv'en MÅ jo forstyrre IR-signalene på en eller annen måte??
Nå tror jeg faktisk at jeg har funnet ut av ovennevnte problem!!
Samsung har en såkalt lyssensor på disse apparatene, de skal måle lysstyrken i rommet til enhver tid, og justere lysstyrken på skjermen utfra dette. Når jeg koblet ut denne funksjonen- vips, så fungerte alt plutselig som det skulle....
"leiffig" skrev:Yess, du skal bare bruke dette opp mot Harman/Neby, regner med at de kanskje har hatt endel tlf fra folk som har dette problemet..
Jeg fant det ut(må jo selvfølgelig ennå ta et visst forbehold mot at dette kan være noe annet/periodisk) med at når jeg slo av tv, så funket plutselig fjernkontroller slik som de skulle, så hvis også du har lyssensor på din tv, ser jeg ikke bort fra at du kan ha samme prob. Går ut fra at disse sensorene sender ut et signal som kan forstyrre andre IR-enheter.
Det var kanskje du som nevnte noe tidligere om problem med lyd på HS-500? Det må sies, og ikke til H/K's fordel, at de skruterminalene til høyttalere bakpå HS-500 er kanskje noe av det dårligste jeg har sett, hadde store problemer med å få kontakt på senterhøytt selv om kabelen lå perfekt i sporet. Her burde H/K levert med bananplugger, for der er uttak i terminalen for banan.
"leiffig" skrev:Føler med deg. Helt jævlig å plages med sånne ting. Et spørsmål, oppfører den seg på samme måte hvis du prøver den med kun høyttalerne tilkoblet, og ingenting annet? Alle andre deler av anlegget skrudd av? Og har du leverandøren i nærheten slik at du høylytt kan påberope deg din rett til reklamasjon......?