Logo

Tilkoblingshjelp

Skriv et svar
28.12.2009 18.40.48 #1 av 8
Postet av: Yobbe
Hoi.

Kjøpte meg en ny tv i dag å tenkte jeg skulle koble sammen tv'n, hjemmekino systemet, og min get hd pvr boks og min nye blue ray spiller. Dette gikk tilsynelatende bra helt til jeg skulle slå på og nyte. ingen lyd. Nå har jeg koblet alle kabler i hytt og pine for å forsøke å få lyd. Ingen lykke frem til nå. Jeg får så klart lyd gjennom tv'n. Men vil jo gjerne ha den gjennom hjemmekinoen istedet.

Noen som har noen glupe ideer om hvordan jeg burde koble?

Tv'n:http://www.samsung.com/no/consumer/tv-home-theatre/tv/led-tv/UE46B7070WWXXE/index.idx?pagetype=prd_detail

Ble ray spilleren: http://www.samsung.com/no/consumer/tv-home-theatre/blu-ray/blu-ray/BD-P4600/XEE/index.idx?pagetype=prd_detail

Lyd: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382801&view=detailed

Så har jeg også en Get HD pvr boks jeg må ha med. http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&testid=3813
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 07.34.50 #2 av 8
Postet av: Torja
Sukk :?
alt i ett anleggets helvete, ja, ja. Ser ut som det er to digitale innganger her for lyd. En elektrisk (RCA phono) og en fiberoptisk(Toslink).
Toslinken eller den digitale optiske tilkoblingen bruker du til din Samsung Blu-spiller. Spdif digitale inngangen brukes til GET-boksen. Deretter er det å definere lyden fra samsung og Get over digitale utgangen. Gjøres i menyen til begge og her må du kaste deg over brukermanualene. Jeg kjenner verken Samsung eller GET. Selvsakt må du klikke på riktig inngang i H/K anlegget alt etter vilke kilde du bruker(GET eller Samsung). HDMI tilkoblingene gjøres selvsakt direkte til tv. Lyden sendes automatisk over HDMI, så derfor inn i menyene til kildene dine og omdefinere til respektive lydutganger.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 10.57.17 #3 av 8
Postet av: shg
Hei

Er ikke helt enig med deg der Torja.
Er det ikke bedre å koble alle Bilde-(m/lyd) kildene til TV med HDMI, og så Toslink fra TV til forsterker?
Da vil lyden alltid komme inn via Toslink, og du slipper å bytte inngang på forsterkeren.
Når du bytter kilde på TV, vil valgte lyddel av kilden sendes til forsterker over Toslink.

Nå skal lyden følge HDMI til TV fra Blu-ray og Get boks. Du må kanskje aktivere Toslink utgangen i TV menyen og/eller velge bort lyden fra TV høytalerne.
Spiller du Radio eller Dvd eller annet fra Hjemmekinoanlegget (HS200) vil lyden finne veien ut til høytalerne som før. Da har du jo valgt annen kilde.

Denne løsningen gjør det også mulig å se på TV uten å måtte skru på hele anlegget. (Kan være greit om du har andre i huset som "bare" skal se TV)

shg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 11.43.15 #4 av 8
Postet av: Yobbe
"shg" skrev:Hei

Er ikke helt enig med deg der Torja.
Er det ikke bedre å koble alle Bilde-(m/lyd) kildene til TV med HDMI, og så Toslink fra TV til forsterker?
Da vil lyden alltid komme inn via Toslink, og du slipper å bytte inngang på forsterkeren.
Når du bytter kilde på TV, vil valgte lyddel av kilden sendes til forsterker over Toslink.

Nå skal lyden følge HDMI til TV fra Blu-ray og Get boks. Du må kanskje aktivere Toslink utgangen i TV menyen og/eller velge bort lyden fra TV høytalerne.
Spiller du Radio eller Dvd eller annet fra Hjemmekinoanlegget (HS200) vil lyden finne veien ut til høytalerne som før. Da har du jo valgt annen kilde.

Denne løsningen gjør det også mulig å se på TV uten å måtte skru på hele anlegget. (Kan være greit om du har andre i huset som "bare" skal se TV)

shg


ai ai takk for svar begge to.

Så det som menes er at jeg skal koble som følger

HDMI fra GET HD PVR til TV
HDMI Blue ray til TV
toslink fra forsterker til TV

Jeg har ikke prøvd noe koblinger med toslink ettersom jeg ikke har en slik kabel. har slitt med phono kabler. Jeg løper ut å kjøper litt kabel så får vi se hva som skjer. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 11.50.35 #5 av 8
Postet av: Torja
"shg" skrev:Hei

Er ikke helt enig med deg der Torja.
Er det ikke bedre å koble alle Bilde-(m/lyd) kildene til TV med HDMI, og så Toslink fra TV til forsterker?
Da vil lyden alltid komme inn via Toslink, og du slipper å bytte inngang på forsterkeren.
Når du bytter kilde på TV, vil valgte lyddel av kilden sendes til forsterker over Toslink.

Nå skal lyden følge HDMI til TV fra Blu-ray og Get boks. Du må kanskje aktivere Toslink utgangen i TV menyen og/eller velge bort lyden fra TV høytalerne.
Spiller du Radio eller Dvd eller annet fra Hjemmekinoanlegget (HS200) vil lyden finne veien ut til høytalerne som før. Da har du jo valgt annen kilde.

Denne løsningen gjør det også mulig å se på TV uten å måtte skru på hele anlegget. (Kan være greit om du har andre i huset som "bare" skal se TV)

shg


Ikke umulig, selvsakt under forutsetning at tv kan motta digital lyd og sende dette videre ut via en digital utgang? Kjenner ikke nevnte tv modell..

NB: Personlig mener jeg at en dedikert receiver med HDMI innganger og mulighet for høyoppløst lyd hadde vært det beste..., men men som sakt tidligere, man får prøve seg fram med det man har.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 12.19.06 #6 av 8
Postet av: shg
Du har ett poeng der Torja, men det virker meningsløst å utstyre TV med Toslink om den ikke også skulle kunne sende ut lyd i 5.1
(Du får jo sannsynligvis akkurat samme lyd fra Blu-ray spilleren om du bruker Toslink fra den heller).
Med Toslink fra TV til forsterker (Det var jo visse begrensninger på HDMI siden på forsterkeren), kan også video kamera, spillkonsoll etc. kobles direkte til TV og dermed få lyd gjennom anlegget.

shg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 13.05.59 #7 av 8
Postet av: Yobbe
Da ble det orden i sysakene.

Løp ut å kjøpte meg en toslink/optisk lyd kabel. koblet blue ray og HD boksen til tv med hdmi, så toslink fra tv til forsterker. Nå er det lyd i alle enheter. koblet fra lyden i tv'n og alt er nå vel. dessuten slipper man allt sølet med phono. dyr kabel men verdt bryet.

Takker og bukker for hjelp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2009 15.13.26 #8 av 8
Postet av: Torja
Godt det ordnet seg :smile:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar