Logo

Tilkobling av sub.

Skriv et svar
19.07.2007 15.40.04 #1 av 9
Postet av: Avsender
Har handlet meg en sub av typen XTZ og skal koble denne på en NAD C340 ved hjelp av pre-out utgangene.

Men det nytter jo ikke, på disse sitter det to "bruer" som ligger vannrett og er koblet sammen med "main-in" og lyden detter ut med det samme man fjerner disse, en for hver høyttaler.

Sammen med subben kjøpte jeg en enkel signalkabel samt et "y-ledd".


Håper noen kan komme med gode råd, føler det begynner å koke litt nå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.07.2007 23.20.31 #2 av 9
Postet av: Avsender
Her var det da fælt til respons.

Men uansett fikk jeg suben til å gi lyd fra seg etter hvert. Plugga "y-leddet" til subens bakside og den enkle kontakten satte jeg bakpå forsterkeren, til venstre for pre-out utgangene.


Problemet nå er at nivået på suben ikke reagerer når jeg justerer volumet på forsterkeren. Kan selvsagt regulere volumet på den, men da må det gjøres i bakkant av suben.

Hvordan kan dette ha seg, nekter å tro at det skal være slik?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.07.2007 23.49.50 #3 av 9
Postet av: Even Sundgot
"Avsender" skrev:Har handlet meg en sub av typen XTZ og skal koble denne på en NAD C340 ved hjelp av pre-out utgangene.

Men det nytter jo ikke, på disse sitter det to "bruer" som ligger vannrett og er koblet sammen med "main-in" og lyden detter ut med det samme man fjerner disse, en for hver høyttaler.

Sammen med subben kjøpte jeg en enkel signalkabel samt et "y-ledd".


Håper noen kan komme med gode råd, føler det begynner å koke litt nå.


forstår ikkje heilt ka kva du meina men har du prøvd å skru på pre out på forsterkeren? den du ha såtte den i er rec eller noko liknandes og den går på alle frekvenser.
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2007 11.57.24 #4 av 9
Postet av: Avsender
Hei!

Jeg har koblet suben til "Tape 2 Out" som er ved siden av pre-out utgangene på forsterkeren min. Pre-out utgangene har to "bruer" som jeg ikke kan fjerne, for da slutter den ene høyttaleren å spille, derfor ser det ikke ut til at jeg kan benytte pre-out på denne forsterkeren om det da ikke er et spesielt triks med dette.

Jeg har som sagt en enkel kabel til suben med et "y-ledd" i den ene enden som jeg har satt på hvit og rød inngang på suben.

Suben spiller det samme lydnivå uansett hvordan jeg justerer lyden på forsterkeren min. Jeg må altså justere volumet på suben i tillegg.


Har alltid trodd at suben skulle følge med lydnivået på forsterekeren og de andre høyttalerene. men det gjør den altså ikke.

Jeg har sikkert kobla feil eller at forsterkeren min ikke takler noen sub?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2007 12.19.08 #5 av 9
Postet av: Zleepyme
Har du sjekket bak på subben om den har høyttalerutganger? Hvis den har det, kan du koble fra høyttalerutgangene på forsterkeren til subben, og videre derfra til høyttalerne. Da fungerer suben som effektforsterker til både høyttalere og sub. Merk at dette fungerer best hvis suben har en skikkelig forsterker... Men både sub og høyttalere vil da ha to frosterkere som fungerer, og det vil kanskje låte enda bedre... Hvis ikke suben har slike terminaler, så kan du ikke koble slik. Da har du to alternativ: bytt sub, eller kjøp en surroundreciver med pre out til sub...Tror det fungerer dårlig å bruke tape out til sub. Forsterkeren din er ikke bygd på den måten at den vil gi bra lyd fra den kanalen. ihvertfall ikke til sub.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.08.2007 14.00.49 #6 av 9
Postet av: Rune
Du kan koble på et y-ledd slik at du splitter pre-out signalet (fjerner broen). For denne variere samtidig med volumkontrollen. Tape out variere ikke til volumkontrollen da man ikke ønsker at lyden på opptak skal varierer etter hvor høyt man spilte når man tok opp.

Du må da aktivere lavpass filteret på sub siden preout sender alle frekvenser.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 11.57.30 #7 av 9
Postet av: Avsender
Mange takk for svar.

Jeg må altså ha to y-ledd, både til suben og forsterkeren (pre-out)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 12.21.37 #8 av 9
Postet av: Rune
"Avsender" skrev:Mange takk for svar.

Jeg må altså ha to y-ledd, både til suben og forsterkeren (pre-out)?


Du må ha to y-ledd, men begge skal stå på forsterkeren(for høyre og venstre kanal). (du trekker stereo kabel til subben)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 13.53.21 #9 av 9
Postet av: Avsender
Ok, takk. Skal prøve dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar