Logo

svs pb 10

Skriv et svar
03.11.2009 21.58.18 #1 av 19
Postet av: steamy
Hei folkens!

Jeg bare lurte på om noen hadde en erfaring med svs pb 10? Er dette en grei sub som røsker litt i brystkassa? Har fra før av en svs pb 12 nsd. er ikke helt fornøyd med den pga jeg merker ikke noe i brystet:S En kamerat av meg kjøpte en spinkel yamaha sub til 500kr brukt med 8" element og 100w forsterker, og den gir mer punch i brystet enn det min sub som kostet 6400 gjør:S Den slår så klart ikke ristinga til pb12 da:P Men er litt skuffa over at pb12 ikke greier å gi en mer punchy bass hvis dere skjønner hva jeg mener. hittil så egner den seg veldig dårlig til musikk.... fronthøytalerne min er jo bedre alene når jeg kunn spiller musikk jo...og det er at på til Proson! Noe som ikke stemmer...

Men tilbake til topic... er det noen som trur at en 10" vil gi et mer punch i brystet enn den suben jeg alerede har?

takker for svar:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2009 00.16.38 #2 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"steamy" skrev:Hei folkens!

Jeg bare lurte på om noen hadde en erfaring med svs pb 10? Er dette en grei sub som røsker litt i brystkassa? Har fra før av en svs pb 12 nsd. er ikke helt fornøyd med den pga jeg merker ikke noe i brystet:S En kamerat av meg kjøpte en spinkel yamaha sub til 500kr brukt med 8" element og 100w forsterker, og den gir mer punch i brystet enn det min sub som kostet 6400 gjør:S Den slår så klart ikke ristinga til pb12 da:P Men er litt skuffa over at pb12 ikke greier å gi en mer punchy bass hvis dere skjønner hva jeg mener. hittil så egner den seg veldig dårlig til musikk.... fronthøytalerne min er jo bedre alene når jeg kunn spiller musikk jo...og det er at på til Proson! Noe som ikke stemmer...

Men tilbake til topic... er det noen som trur at en 10" vil gi et mer punch i brystet enn den suben jeg alerede har?

takker for svar:)


Jeg vil tro at suben din ikke er kalibrert eller plassert optimalt, for SVS-subene trökker som bare det. Les litt i trådene her, så vil du nok finne endel info om plassering og kalibrering:
viewforum.php?f=17
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2009 15.17.00 #3 av 19
Postet av: steamy
ok. ja det kan nok stemme det. Men trur jeg trenger en sånn db måler for å få det bra nok. Skal nok anskaffe meg det i nærmeste framtid.

Men trur dere 10" vil gi mer brystkasse bass enn 12"? 12" går jo mye dypere, men jeg synes den sliter litt i de høyeste bass frekvensene. vil 10" gjøre det bedre lenger oppe enn 12"?
Hadde egentlig tenkt til å invistere i en 8" xtz sub. men kanskje det er like greit å kjøpe en 10" av svs når jeg har en svs fra før av? Hvordan blir det å både ha en 12" og en 10" egentlig? vil det fungere bra sammen eller vil det bare bli surr siden 10" er raskere enn 12"?

Hva trur dere folkens?:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 02.38.01 #4 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"steamy" skrev:ok. ja det kan nok stemme det. Men trur jeg trenger en sånn db måler for å få det bra nok. Skal nok anskaffe meg det i nærmeste framtid.

Men trur dere 10" vil gi mer brystkasse bass enn 12"? 12" går jo mye dypere, men jeg synes den sliter litt i de høyeste bass frekvensene. vil 10" gjøre det bedre lenger oppe enn 12"?
Hadde egentlig tenkt til å invistere i en 8" xtz sub. men kanskje det er like greit å kjøpe en 10" av svs når jeg har en svs fra før av? Hvordan blir det å både ha en 12" og en 10" egentlig? vil det fungere bra sammen eller vil det bare bli surr siden 10" er raskere enn 12"?

Hva trur dere folkens?:)

Jeg vil tro du får like bra punch med 12" som med en 10", så lenge du får til plasseringen.
Slik du beskriver det, får jeg inntrykk av at du har en meget uheldig plassering eller/og at suben spiller i motfase med höyttalerne.
Jobb med plasseringen og finn ut hvor den spiller best. Pröv gjerne denne metoden:
http://www.youtube.com/watch?v=AV3oLLMgS-M
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 16.15.42 #5 av 19
Postet av: Torja
"AndreWerdenskrieg" skrev:
"steamy" skrev:ok. ja det kan nok stemme det. Men trur jeg trenger en sånn db måler for å få det bra nok. Skal nok anskaffe meg det i nærmeste framtid.

Men trur dere 10" vil gi mer brystkasse bass enn 12"? 12" går jo mye dypere, men jeg synes den sliter litt i de høyeste bass frekvensene. vil 10" gjøre det bedre lenger oppe enn 12"?
Hadde egentlig tenkt til å invistere i en 8" xtz sub. men kanskje det er like greit å kjøpe en 10" av svs når jeg har en svs fra før av? Hvordan blir det å både ha en 12" og en 10" egentlig? vil det fungere bra sammen eller vil det bare bli surr siden 10" er raskere enn 12"?

Hva trur dere folkens?:)

Jeg vil tro du får like bra punch med 12" som med en 10", så lenge du får til plasseringen.
Slik du beskriver det, får jeg inntrykk av at du har en meget uheldig plassering eller/og at suben spiller i motfase med höyttalerne.
Jobb med plasseringen og finn ut hvor den spiller best. Pröv gjerne denne metoden:
http://www.youtube.com/watch?v=AV3oLLMgS-M

Artig youtube klipp, den må jeg få lov å bruke som henvisning til subb plassering en gang :mrgreen:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 20.39.59 #6 av 19
Postet av: steamy
okei, da får jeg prøve å sette suben et annet sted. dumt at jeg ikke kjøpte lenger kabel, men får vel flytta på den litt. det som er rart er at jeg "trur" den er på den beste plassen i rommet mitt. den er i det eneste hjørnet jeg kan ha den. eller så blir den midt i rommet bak sofaen. eller så kan jeg sette den nesten midt på den ene veggen til venstre av fronthøytalerne mine, ( suben står til dags dato i et hjørne til høyre for frontene mine)

Trur dere det hjelper hvis jeg bestiller en sånn lydtrykksmåler?

Hva mente du med at suben spiller i motfase med høytalerne mine? hvordan får jeg sjekket dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 20.48.43 #7 av 19
Postet av: steamy
Det han gjorde på youtube filmen skal jeg jaggu meg prøve. kabelen er faktisk langt nok til at dette er mulig også:) Men skal jeg ha elementet mot der jeg ser, altså mot tven eller kan jeg la elementet peke den motsatte veien av tven? Han sa jo også at det blir bedre med 1 sub til. så får se hva jeg gjør.
Hvordan er det å sette inn en annen sub av et annet merke enn svs sammen med suben jeg har fra før? feks xtz...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 20.50.31 #8 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"steamy" skrev:okei, da får jeg prøve å sette suben et annet sted. dumt at jeg ikke kjøpte lenger kabel, men får vel flytta på den litt. det som er rart er at jeg "trur" den er på den beste plassen i rommet mitt. den er i det eneste hjørnet jeg kan ha den. eller så blir den midt i rommet bak sofaen. eller så kan jeg sette den nesten midt på den ene veggen til venstre av fronthøytalerne mine, ( suben står til dags dato i et hjørne til høyre for frontene mine)

Trur dere det hjelper hvis jeg bestiller en sånn lydtrykksmåler?

Hva mente du med at suben spiller i motfase med høytalerne mine? hvordan får jeg sjekket dette?

Hvilke innstillinger har du på suben?
Hva står crossover/frequency på?
Hva står volume på?
Hva står fase på?

Hvilke innstillinger har du på receiver?
Hva står crossover/frequency på?
Står høyttalerne som large eller small?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 20.54.32 #9 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"steamy" skrev:Det han gjorde på youtube filmen skal jeg jaggu meg prøve. kabelen er faktisk langt nok til at dette er mulig også:) Men skal jeg ha elementet mot der jeg ser, altså mot tven eller kan jeg la elementet peke den motsatte veien av tven? Han sa jo også at det blir bedre med 1 sub til. så får se hva jeg gjør.
Hvordan er det å sette inn en annen sub av et annet merke enn svs sammen med suben jeg har fra før? feks xtz...

Der subwooferen spiller best, der bør den stå, uavhengig hvilken vei elementet peker.
Du bør også finne beste plassering og justeringer før du bestiller enda en sub, selv om det absolutt vil hjelpe med en ekstra sub.
Men først må du justere inn den du har.
Jeg ville holdt meg til samme produsent ved valg av enda en sub.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 21.06.08 #10 av 19
Postet av: steamy
Er ikke hjemme pga at jeg jobber i en annen by og er bare hjemme i helgene, så husker ikke alle instillingene.

volum= ca kl 12.
crossover sub= 0 /slått av .
fase= husker ikke...hva skal denne stå på? hva gjør fase igjen? (husker ikke)

crossover reciver = 80hz
høytalerne har jeg satt til small.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 21.09.41 #11 av 19
Postet av: steamy
sånn btw, vet du om noen som bor i nærheten av Kongsberg/hønefoss som har en hjemmekino med en svs sub? Hadde vært fint å hørt på en sånn at jeg veit sånn nogenlunde hvordan bassen til svs er. Kan jo være jeg som har alt for store forventninger :wink:
Men er noe rart når jeg nesten synes en brukt 8" sub til 500kr spiller bedre enn min svs som jeg har hørt så mye skryt av :?
Er nesten sånn at jeg angrer på at jeg ikke gikk for en 12" xtz istede...er jo en god del billigere:P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 23.22.50 #12 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"steamy" skrev:Er ikke hjemme pga at jeg jobber i en annen by og er bare hjemme i helgene, så husker ikke alle instillingene.

volum= ca kl 12.
crossover sub= 0 /slått av .
fase= husker ikke...hva skal denne stå på? hva gjør fase igjen? (husker ikke)

crossover reciver = 80hz
høytalerne har jeg satt til small.

Sett crossover på suben på fullt, så kjör en auto-setup igjen. det skal hjelpe drastisk.
Når du har satt crossover til null, betyr det at suben nesten ikke spiller med i det hele tatt, kun på de aller, aller laveste frekvensene. Setter du den på fullt, vil den ta over all bass under 80 hz, noe som bör utgjöre en drastisk forskjell.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2009 23.23.53 #13 av 19
Postet av: AndreWerdenskrieg
"steamy" skrev:sånn btw, vet du om noen som bor i nærheten av Kongsberg/hønefoss som har en hjemmekino med en svs sub? Hadde vært fint å hørt på en sånn at jeg veit sånn nogenlunde hvordan bassen til svs er. Kan jo være jeg som har alt for store forventninger :wink:
Men er noe rart når jeg nesten synes en brukt 8" sub til 500kr spiller bedre enn min svs som jeg har hørt så mye skryt av :?
Er nesten sånn at jeg angrer på at jeg ikke gikk for en 12" xtz istede...er jo en god del billigere:P

SVSen kan spille ringer rundt en 8" sub til 500 kroner, men er den justert inn feil, hjelper det ikke hvor bra eller dyr suben er.

Du har en bra sub, glem de andre subene du nevner her. Det er justering og/eller plassering som er problemet ditt.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2009 18.56.36 #14 av 19
Postet av: steamy
ok! takk for hjelpen. Får ta å teste og kalibrere litt nå som det er helg:) er nok ikke umulig det kommer et eller flere spørsmål her igjen bare så det er sagt:P så be ready!;D

ps: tips meg på no musikk som gir mye bass! både risting og brystkasse bass. + noen filmer som har mye bass og som er verdt og teste! Har transformers 1 på blu ray, så trenger ikke å nevne den
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2009 21.55.35 #15 av 19
Postet av: SVS Inderoy
Noen få basstunge filmer som jeg kommer på i farten

Die Hard 4.0
Iron man
Underworld 3
Hitman
Hulk 2
Cloverfield
Kung fu panda
Pulse
Matrix filmene
I robot
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar