Logo

Svake signaler til subwoofer ??

Skriv et svar
11.01.2010 09.12.49 #1 av 5
Postet av: gwaihir
Hei !
Har slitt de siste årene med forskjellige receivere og forskjellige sub'er.
Jeg synest generelt at lyden i subwoofer er for svak, dvs at volumknappen på sub'en som regel må stå på max for at jeg får den bassen jeg skal ha, men selv max kan være for lite.
Jeg er godt kjent i de fleste menysystemene og stiller det meste korrekt det seg være størrelse på høyttalerene, crossover osv.
Jeg har en Pioneer VSX 2014i og har et Tannoy høyttalersett inklusiv subwoofer.
Høyttalerne står innstilt til small i oppsettet på receiveren og crossover til 200mhz for å få mest mulig bass til sub'en. Har en litt dyrere spesial sub kabel som ikke spiller med bass enn en vanlig phonokabel gjør (testet).
Det er 2 volum/frekvens knapper bak på sub'en som begge står på max for å få grei bass.

For all del dette er ikke den største sub'en, men har sett oppsett andre steder der folk nesten ikke kan ha volum bak på sub'en på i det hele tatt for det blir alt for mye bass ??? Mener at 0 stilling, rett opp, skal være en normal justering, men da får jeg knapt bass i det hele.

Tidligere har jeg hatt større sub'er fra Cerwin Vega og Yamaha, men det var det samme der, dog også med andre receivere som NAD og Marantz.

Nå er ikke jeg spesielt tunghørt og ikke VELDIG kravstor når det gjelder bass, men som sagt jeg har sett/hørt så mye bedre andre steder.

Er det da andre ting når det gjelder innstillinger som kan gi sterkere bass signaler fra receiver til sub ??
På surround oppsettet er alle høyttalere stilt til +10 DB altså maks,...har dette noen effekt på stereo signalene...næh ?
Altså at jeg bare bør ha sub'en til +10 DB og de andre høyttalerne på 0 ?

Surround lyden, for og nevne det, er vel den bassen som er sterkest og som jeg er fornøyd med.
Stereolyd fra CD, streaming av mp3, musikk DVD er der problemet ligger.....

Det at alt står på max bak på sub'en, har det noe å si for selve sub'en...slitasje, levetid osv ?

Hilsen Ronny
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2010 22.39.22 #2 av 5
Postet av: Runel
Har du prøvd forskjellige plasseringer på subben? Noe er galt med de innstilinger du har-du skulle egentlig bare ha bass nesten og den vil være lett å høre pga høy delefrekvens. Hvor store er de andre høytalerne? Hvis de er av litt størrelse(bokhylle) sett sub på ca 80HZ og del revcier på 80HZ. Brukt DB måler og mål sub å høytalere via test toner å da kan du bruke MCACC på recivern manuelt for test lyd. Alle høytalere skal ha like høy lyd med ca +3-7dB på subben synes jeg er best. Prøv å flytte subben rundt i rommet. Fase kan du sette på 0 med den justerer du subben slik at den spiller likt med de andre høytalerne.

Sett alle høytlere til 0 dB før du måler nivået. Du kan også evt kjøre romkorreksjon men da vil du nok få enda mindre bass men du kan enkelt justere opp nivået i recivern etterpå.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.01.2010 22.46.47 #3 av 5
Postet av: Torja
Er ikke så godt kjent med Tannoy høyttalersett om du har en link eller beskrivelse av det hadde vært fint. Er det små satelitt høytalere siden du setter crossover så veldig høyt? Vanligste er jo under 100. Stusset litt også da du nevnte to volum knapper på subben din. Vanligste er jo kun en. Er det mulighet for å regulere fase? Har du prøvd å flytte litt på subben. Hjørne plasering er gjerne det beste. På filmer med DD og DTS lyd så er bass signalet separert fra de andre lydene og kommer da til subben som eget signal. Sikkert derfor det er best i surrond. Pioneer receiveren må vel stilles inn med subbsignal LFR + Main eller lignende. Får sjekke bruksanvisningen til Pioneer 2014i.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2010 07.52.54 #4 av 5
Postet av: gwaihir
Hei og takk for svar..

Det ser ut til å bli mye bedre etter at jeg justerte høyttaler oppsettet slik at front og center var +0 DB og sub og bakhøyttalere +10 DB. Har av en eller annen grunn kjørt med + 10 DB på alle høyttalere. Nå står delefrekvensen / crossover til 80 Hz som foreslått og jeg har phase og volum bak på sub ca i midtstilling....

Jeg må dog ha max både bass og diskant i tone innstillingene på receiver. Det er tydeligvis ikke slik som i gamle stereoforsterker dager da 0 på bass knotten ga ingen bass og 10 ga mye. Synest det forbausende liten forskjell både på bass og diskant fra 0 til maks....mulig det bare skal være slik og at frekvensene de dekker i dag ikke er de samme som i "gamle dager"...

Hilsen Ronny
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.01.2010 08.23.51 #5 av 5
Postet av: Torja
Prøv å sette phasen til 0 først og så setter du på litt musikk med mye bass. Skru litt på denne til der hvor bassen høres kraftigst i lytte posisjon. Dette for at bassen fra fronthøytalerne og subben ikke skal utligne vær andre. Husker ikke helt. Har den Pioneer receiveren auto oppsett med mikrofon? Og har du prøvd det?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar