Logo

Surroundlyd med stereokabel

Skriv et svar
10.01.2010 12.27.43 #1 av 3
Postet av: jynnor
Hei!

Jeg har en blu-ray spiller med optisk utgang og har fått en gammel surroundreciever uten optisk inngang. Det er L + R audio på begge. Får jeg surroundlyd hvis jeg bruker disse?

Ronny
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2010 13.22.08 #2 av 3
Postet av: Runner
Nei, du vil ikke få digital surround lyd når du bruker disse kablene. Reciveren kan dekode stereo signalet ved bruk av dolby pro logic det vil gi en surround effekt. Men det er stor forskjell på Dolby Digital/Dolby true HD, DTS/DTS-HD surround lyd og Dolby pro logic.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.01.2010 16.02.24 #3 av 3
Hvis anlegget ditt ikke ikke har optisk eller coaxial inngang vil bli en såkalt simulert surround som blir dekodet av reciveren, dette programmet heter Dolby Pro Logic (noe de fleste har). Denne prosessoren deler stereosignalet i fire kanaler. Teknikken fungeres slik at lyden blir kodet inn i 4 lydkanaler inn på de 2 vanlige stereosignalene. Skal man da få gjengitt flerkanals - lyden må man ha en Dolby Pro Logic prosessor, som dekoder lyden igjen til 4 kanaler.

Det som skjer at den klarer å skildre hva som går hvor. Det er slik at til senterhøyttaleren gir stemmer, og det som foregår midt i bildet. Til høyre og venstre frontkanal går lyden til det som foregår på siden av bildet, og bassen, og til bakhøyttaleren går en mono kanal for gjengivelse av omgivelses - lyd, og lydeffekter. Frekvensgangen til bakkanalene er i tillegg noe begrenset. Frekvensgangen er fra ca 150Hz til 7-8000 kHz.

Det finnes også forøvrig flere versioner av dette, i 2000 kom Dolby Pro Logic II på markedet og som ga merkbart bedre lyd da det var bedre separasjon mellom kanalene. Dette gjorde det nye systemet bedre egnet for vanlige stereo kanaler og for de som ville ha flerkanals gjengivelse av stereomusikk. De nyeste versionene er merkant bedre og mer avansert, men støttes kun av nyere recivere/prosessorer.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar