Logo

Surround Problems

Skriv et svar
18.01.2005 21.42.52 #1 av 13
Postet av: Papabear
Problemet er som følger. Har koblet til 5 stk høyttalere til min (gamle, utbyttbare) JVC RX-888RBK forsterker. Får vanlig lyd (dialog, musikk, osv ut fronthøyttalerne og senter høyttaleren. Ut bakhøyttalerne kommer det kun svak musikk hvis dette er til stedet. Har fulgt bruksannvisningen når det gjelder oppsett av de forskjellige høyttalerne til punkt og prikke. Kjørte også en innebygd test der bakhøyttalerne fungerte på lik linje med de 3 andre. Med andre ord de er koblet opp riktig og fungerer. Forsterkeren er vel litt "jalla" med masse mulig oppsett av forskjellige typer surround, men jeg vil selvfølgelig bare ha et helt normalt lybilde som fungerer. Har testet et par dvd'er og hører fortsatt kun lav musikk fra bakhøyttalerne. Heller ikke noe dialog osv når jeg kjørte opp til 10db+ på begge.

Mvh
Kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.01.2005 22.40.01 #2 av 13
Postet av: Typhoon7
Hvilke filmer test?

Det er skjelden mye dialog i bakkanalene. Enkelte filmer er så og si totalt fraværende av lyd til bakkanalene.

Saving private Ryan er et tips. Har du denne, prøv. Her er det mye lyd til bakkanalene i starten.

Prøv gjerne flere filmer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 09.59.26 #3 av 13
Postet av: Typhoon7
En ting til: Er det en forsterker med Dolby Digital eller kun Dolby Pro Logic?

Hvis det kun er Pro Logic vil det være mindre "aktivitet" i bakkanalene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 10.18.47 #4 av 13
Postet av: Papabear
På forsterkeren står det Digital Surround (DTS) og dolby digital. Testet som du foreslo Saving private Ryan og det er bare hvisling bak. Dette kan ikke være riktig. Lukter forsterker bytte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 10.29.40 #5 av 13
Postet av: Typhoon7
Hvis det står Dolby Digital på forsterkeren og Saving Private Ryan ikke gir noe vesentlig lyd i bakkanalene, ville jeg konkludere med at noe er galt.

Det kan selvfølgelig være noe feil i en prosessor et sted slik at lyden ikke blir sendt til bakkanalene når du ser film.

Har du noe valg på forsterkeren ala 5 kanals stereo? Fungerer høytalerne bak da? Du skal oppleve lik lyd i alle høytalerne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 11.05.28 #6 av 13
Postet av: Papabear
Hei!
Har ikke testet 5 kanals forslaget ditt, men kjørte som jeg skrev tidligere en innebygget "surround-test" og i den avga bakhøyttalerne akkurat samme lyd som front og senter. Kan det være at dette rett og slett er en for dårlig forsterker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 11.14.34 #7 av 13
Postet av: Typhoon7
Jeg synes det høres ut som en feil i en prosessor. (hvis det er forsterkeren det er noe feil på)

Det kan være at den testen ikke er innom disse prosessorene og at det da oppleves som ok.

Dette er bare antagelser fra min side ut i fra det du forklarer.

En annen ting jeg kom på nå:

Du har sjekket oppsettet på DVD spiller?
Kan være noe i lydoppsettet på DVD spiller som gjør det.
Enkelte spillere må for eksempel DTS aktiviseres.

Enkelte spillere må du sette til Bitstream og ikke PCM i forbindelse med Dolby Digital i lydoppsettet.

Det kan være kilden din det er noe feil på og ikke forsterkeren.

Forsterkeren trenger ikke være dårlig :wink:

Hva slags kabel bruker du mellom DVD og forsterker?
Det spiller også inn
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 12.05.58 #8 av 13
Postet av: Papabear
Har dessverre bare en gammel philips dvd spiller nå. Venter på at denon 1910 skal ankomme! Så jeg har kun vanlig hvit/rød kabel mellom disse komponentene. Burde jeg bare oppgradere denne type kabel eller kjøre en annen type? Veldig liten peiling på slikt! Skal teste DVD'en nå for ulike innstillinger!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 12.48.31 #9 av 13
Postet av: Altec
Når du bare har en analog kabel mellom DVD spilleren og forsterkeren så vil du bare få Pro Logic. Dette betyr at det bare blir sent et mono signal til dine bakhøyttalere og da blir det bare en svak dårlig lyd.

Du må få en digital kabel fra DVD spilleren til forsterkeren. Først da har du mulighet til å benytte deg av de digitale lydformatene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 12.54.49 #10 av 13
Postet av: Papabear
Ok! Burde jeg bruke optisk eller coaxial? Har begge utgangene på dvd'en. Begge er vel digitale?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 13.17.29 #11 av 13
Postet av: Typhoon7
Da var det problemet løst. :D

(Jeg burde kanskje spurt om dette allerede i første innlegg, men tenkte ikke på det da)

Jeg bruker coax og er fornøyd med det.

Jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell med en coax eller optisk i samme prisnivå. Har testet begge deler.

Hva du velger vil jeg si er akkurat det samme. Bare du får en digitalkabel blir det liv i bakkanalene.

Kjøp deg en grei digitalkabel, enten optisk eller coax.

Sjekk inngangene på forsterkeren for å være sikker. :wink:
Vil anta du har begge der også.

Da kan du prøve Saving Private Ryan og bli forbløffet over endringen :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 13.54.21 #12 av 13
Postet av: Papabear
Var nede å kjøpte en optisk fra Monster. Nå har jeg surround ja. Vannvittig morro!! Takker for hjelpen!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.01.2005 14.14.25 #13 av 13
Postet av: Typhoon7
Flott!!

Grattis med "ny lyd" :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar