Logo

Subwoofer instillinger ??

Skriv et svar
16.02.2005 20.34.48 #1 av 17
Postet av: Swarovski
Noen som har noen Gode tips for skikkelig innstilling av en Subwoofer, mener og ha hørt at mange spiller bra rundt 70 hertz ? stemmer dette ?
Swarovski !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 08.32.15 #2 av 17
Postet av: Mikael
setter min til 50hz, men det kommer jo ann på frontene dine da..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 12.15.04 #3 av 17
Postet av: Swarovski
Akuratt ja. jeg Har Proson R63 mk2 som front
Swarovski !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 14.00.58 #4 av 17
Postet av: Granberg
Kommer an på frontene, subben, akustikken i rommet ++.
Det beste er å lytte seg fram til hva som passer best til ditt anlegg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.02.2005 20.34.20 #5 av 17
Postet av: Swarovski
Okey så det er rett og slett bare til og prøve seg frem , til en selv er fornøyd. Takk for nyttige svar :)
Swarovski !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 15.44.39 #6 av 17
Postet av: Ingeniør`n
Delfrekvensen på sub bør stemme med den som er satt i forsterkeren, normalt 100 Hz.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2005 18.39.25 #7 av 17
Postet av: Alex F
"Ingeniør'n" skrev:Delfrekvensen på sub bør stemme med den som er satt i forsterkeren, normalt 100 Hz.


Jeg tror delefrekvensen i de fleste receivere faktisk er 80hz og ikke 100hz. Dvs når du setter høyttalere på SMALL, så sendes alt under 80hz til subwooferen. På en del nyere receivere kan en velge delefrekvens på hver høyttaler, f.eks 40-60-80-100hz. Jeg vet blant annet at Rotel har noe av det beste av bassmanagementet en kan få på hjemmekinoreceivere.

På min Marantz SR 7200 trodde jeg delefrekvensen var 100hz, men Neby HiFi avkreftet dette og sa at delefrekvensen er 80hz. :D
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2006 23.16.16 #8 av 17
Postet av: Soundispower
jeg har lest en plass her at har du feks små fronter så skal du sette dem til small så subben for gjøre jobben..det er feil synes jeg!
trudde ns-555 mine var partien av "små høyttalere"
setter du frontene på large, så kan du fortsatt justere frequencyen...subben overlapper bassen nedover uansett..
iallefall den følelsen jeg satt med etter å ha testa dette..kan være jeg som blingser også litt.. :oops:

edit: glemte å nevne at jeg kjører bass på BOTH..både sub og front..funker knall synes jeg :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2006 08.47.18 #9 av 17
Postet av: Alex F
Jeg kjører også Large innstilling, dvs at bass kommer både i fronter og i subwoofer. For meg lyder dette best, men det er bare fordi receiveren min deler ved 100hz, og ikke 80hz (som Neby påstår. De tar feil !).

Det dumme med å ha fronter som Large, er at en vil få en såkalt "dipp" i frekvenskurven. Dette kan en teste ved å kjøre et sinussveip, og en vil oppdage at lydstyrken er ujevn (blir svakere). Jeg har testet dette på gehør (dvs uten lydtrykksmåler), og da fant jeg ingen nevneverdig dipp. Derfor bruker jeg Large, da det gir mest trykk. Når jeg kjøper en ny receiver kommer jeg nok til å dele ved max 80hz. :D
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 19.19.52 #10 av 17
Postet av: kurthenrik75
"Alex F" skrev:Jeg kjører også Large innstilling, dvs at bass kommer både i fronter og i subwoofer. For meg lyder dette best, men det er bare fordi receiveren min deler ved 100hz, og ikke 80hz (som Neby påstår. De tar feil !).

Det dumme med å ha fronter som Large, er at en vil få en såkalt "dipp" i frekvenskurven. Dette kan en teste ved å kjøre et sinussveip, og en vil oppdage at lydstyrken er ujevn (blir svakere). Jeg har testet dette på gehør (dvs uten lydtrykksmåler), og da fant jeg ingen nevneverdig dipp. Derfor bruker jeg Large, da det gir mest trykk. Når jeg kjøper en ny receiver kommer jeg nok til å dele ved max 80hz. :D


hei ....ny her jeg har et anlegg ,pioner 817 ,frothøytalere 555 surand og bak høgtalere 333 ns kjører 7cn
receiveren står på 100hz. sub satte jeg til max 150hz så kjørte jeg auto-settupp mixen
alle høytalerene ble sat til large , lydkotrole på suben måtte jeg under halle.......dette kanda ikke vere riktig
hjelp en nybegynner...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 19.44.29 #11 av 17
Postet av: dAVinci
Du kan trygt sette delefrekvens på receiver til 80hz og sette alle høyttalere til small. Jeg har selv høyttalere som skal spille dypt, men subbene mine gjør dette så mye bedre at jeg fikk best respons slik jeg beskrev det.

Mange receivere sliter med å auto-kaliberere subber, så det kan være en ide å skru av sub under auto-kalibrering. Nivået på sub justerer du etterpå etter smak og behag. :)
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 20.56.26 #12 av 17
Postet av: kurthenrik75
så du mener å sette alle høytalerene til smal etter auto-settup
å så slå på suben. sette receivere 80hz ...hmm
skal suben stå på 80hz å da..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2008 21.19.56 #13 av 17
Postet av: kurthenrik75
høres sikkert veldig domt det her men jeg er veeeeldig grøn på det her,
men har stor intresse. tar i mot alle råd og tips
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 19.23.39 #14 av 17
Postet av: dAVinci
Hvis en setter frontene til large så vil ikke lyd under 80hz tilhørende frontene gå til sub. Med mindre en har fronter som går like dypt som subben(e) din(e) så bør en sette også disse til small. Jeg har subber som spiller ned til 18hz +/- 3dB, og det gjør IKKE frontene mine. De spiller riktignok ned til 40-45hz, men mitt oppsett ble best med 80hz deling og alle høyttalere til small.
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.12.2008 20.03.09 #15 av 17
Postet av: dAVinci
"kurthenrik75" skrev:så du mener å sette alle høytalerene til smal etter auto-settup
å så slå på suben. sette receivere 80hz ...hmm
skal suben stå på 80hz å da..


Setter du delefrekvens på receiver så skrur du den på subben til max. :)
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar