Logo

Stewart lerret = overkill?

Skriv et svar
12.08.2004 00.22.06 #1 av 8
Postet av: ArneK
Hei,

Endelig ute av leilighet og holder på å pusse opp drømmehuset. Skal i løpet av høsten få et dedikert hjemmekinorom på ca 10 kvm opp og stå...

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å investere i et skikkelig 16:9 kvalitetslerret fra Stewart, som "grunnklossen" i kinoen. Prosjektorer "kommer og går" og vil nok bli byttet ut raskere enn lerretet - og jeg vil derfor ha det beste. Men da jeg var innom Hi-Fi Klubben mente de at Stewart-lerret nesten er "overkill" i dag, da de aller fleste prosjektorer har såpass bra kontrastforhold og svartnivå uansett. De mente at jeg kan klare meg med et mye billigere lerret. De mente også at jeg burde droppe grått lerret og heller gå for matt hvitt med høyere gain...?

Alt dette strider i grunn med det jeg har hørt, lest og undersøkt de siste månedene - så hva gjør jeg mest rett i? Noen her som har erfaringer med Stewart-lerret (har ikke sett det "live" selv) og kan dele erfaringer? Hva er i såfall "nest best" etter Stewart og bør jeg gå for grått eller hvitt lerret?

Har tenkt å legge ned en 20-30.000 i prosjektor, men har ennå ikke bestemt meg for modell. Heller ikke om det blir LCD eller DLP. Det kommer nye modeller omtrent hver måned har jeg inntrykk av, så det blir nok det aller siste jeg kjøper inn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2004 07.06.56 #2 av 8
Postet av: Toughloose
Jeg har også tenkt samme tanke, legge penger i lerret fordi dette utvikles saktere. Jeg har kommet frem til at "Stewart" koster mer enn det smaker. Spurte en i Nett og Data om hvilket gain jeg burde gå for i min stue, kombinert med en BenQ 7800, og fikk svar at jeg IKKE måtte ha grått lerret, men 1,0-1,2 i gain.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2004 07.37.53 #3 av 8
Postet av: Jacob
Valg av lerret er ikke lett nei.

Om man ønsker grått, hvit eller sølv lerret er ofte avhengig av projektoren og hvilket kontrast/sortnivå det er på den. Har man en meget god projektor så vil man få best korrekt gjengivelse med et hvitt lerret. Har man svakheter med projektoren som dårlig sortniv (dagens LCD) så vil grå være å foretrekke. Sølvlerret blir ofte regnet som en mellomting mellom disse. (kinoen startet å bruke sølv i gamledager grunnet lavt lystubytte som mange av de beste hjemmekinoprojektorene har)

Det finnes mange sammenligninger av slike tester. Her er noen bilder fra en test på avsforum.com

I rekkefølgen hvit, grått og sølv testet på en D-ILA projektor









Konkluksjonen er iallfall at Vutec sitt sølv lerret er det beste over Stewart sitt Firehavk lerret.

En annen test av 30 forskjellige lerret finner du her

Personlig ville jeg valgt å spare 10.000 på lerret og heller legge 10.000 ekstra i en projektor. Enten Optoma H77 elller PRojectionDesing Model One MKII
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.08.2004 16.13.44 #4 av 8
Postet av: ArneK
Takk for svar. Interressant med sølvlerret. Har ikke hørt om det før. Utifra testene virker det som om det forsvinner mye i sterke rød- og grønntoner på grått lerret. Visste jeg ikke.

Sjekket pris på Vutec Silverscreen i dag og et 92" 16:9 lerret koster rundt 23.000 kroner hos Lyric Hi-Fi. Skal ta meg en tur for å sjekke det ut i "real life" først. Med så høy gain som 6 lurer jeg litt på om det kanskje lett kan bli burnout i lyse partier, og kanskje litt slitsomt sterkt lys til bruk i et helt mørkt rom som jeg skal ha.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2004 17.32.21 #5 av 8
Postet av: Granberg
hvis man har mindre bra kontrast på projektoren er det best med grått lerret. eksempel: http://www.romabio.dk/default.asp?id=1& ... nt=3&mnu=1 men hvis man bruker en del penger på projektor er hvitt/sølv best..

hvis man lurer på hvor høy gain man bør ha er det bare å sjekke det her:
http://www.romabio.dk/default.asp?id=34&mnu=34
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2004 18.38.37 #6 av 8
Postet av: ArneK
Var innom http://www.projectorcentral.com også, hvor de bekreftet mine mistanker:
Vutecs SilverStar lerret er alt for lyssterke å bruke i et helt mørkt rom (les: hjemmekino).
Man blir veldig sliten i øynene av å se en hel film.

Jeg skal ha et dedikert filmrom hvor vegger og tak blir helt sorte, med mørkegrått teppe på gulvet
og da er visstnok helt hvitt lerret best. Har man et filmrom med lyse vegger (stue f.eks) er det
bedre med grått lerret, som "sluker" noe av ambient-lyset.

Da blir det nok et hvitt lerret på meg da gitt. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2004 02.34.51 #7 av 8
Postet av: Patrick Pedersen
steward ja.
jeg var innom image audio på raveien i sandefjord og spør du meg så eier verker importøren av steward eller selgeren på image audio bakkekontakt når jeg skulle få duken for 55000 og ramma for 15000, med rabatt på 23000 på alt sammen så sier det litt om hva di har i fortjeneste på steward lerrettene så dette ville jeg droppa, og heller ringt knutsen kinotekniske i drammen og spurt om di har en bit med harkness liggende det er dette di fleste kinoer kjører film på, men er ikke sikker på om di har en utgave av harkness som ikke er perforert, har fortsatt noen meter med perforert harkness liggende som du kan få kjøpt en bit av, men for og unngå og se perforeringa så må man sitte 3,4-4 meter unna. så vis du har lite rom så er det lite gunstig
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.05.2005 15.49.20 #8 av 8
Postet av: Ra Audio Consulting
"Patrick Pedersen" skrev:steward ja.
jeg var innom image audio på raveien i sandefjord og spør du meg så eier verker importøren av steward eller selgeren på image audio bakkekontakt når jeg skulle få duken for 55000 og ramma for 15000, med rabatt på 23000 på alt sammen så sier det litt om hva di har i fortjeneste på steward lerrettene så dette ville jeg droppa, og heller ringt knutsen kinotekniske i drammen og spurt om di har en bit med harkness liggende det er dette di fleste kinoer kjører film på, men er ikke sikker på om di har en utgave av harkness som ikke er perforert, har fortsatt noen meter med perforert harkness liggende som du kan få kjøpt en bit av, men for og unngå og se perforeringa så må man sitte 3,4-4 meter unna. så vis du har lite rom så er det lite gunstig


Ja eller gått for Da-lite lerreter som er bedre en steward og billigere.

Roy
Audiosource, Phoenix Gold Home theatre, Carver Digital, Lyns
Vi leverer høy kvalitet til gode priser.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar