Logo

Stereoforsterker og HDMI

Skriv et svar
25.08.2007 15.06.17 #1 av 13
Postet av: keynes
Hallais! Jeg har nettopp investert i en DVD-spiller og en LCD-TV med HDMI-utganger/innganger. Jeg er nå på jakt etter en forsterker og høyttalere. I utgangspunktet ønsker jeg å benytte anlegget til å se på film, men siden jeg er i budsjettklassen og stua er liten (og jeg ønsker husfred med kona) så jeg tenker at det blir to fronthøyttalere (så små som mulig) og ikke 5 eller7.

For å få utnyttet de fordelene som kommer med HDMI, burde jeg investere i en forsterker med HDMI-utgang/inngang? Eller kan jeg sende videosignalet direkte til TVen med HDMI-kabelen og sende audiosignalet til en forsterker med andre kabler (f.eks. coaxial)? Jeg vet at en HDMI-kabel sender både video- og audiosignaler, men hvis jeg kan "slippe" å kjøpe en forsterker med HDMI-inngang/utgang vil det bli en del rimeligere og lettere å kjøpe en forsterker brukt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2007 16.02.51 #2 av 13
Postet av: kWern
Det ser ut som du har løsningen klar allerede. Bruk hdmi kabel fra DVD-spiller til TVen, og kjør samtidig optisk eller coax til en stereoforsterker. Nå er det ikke så veldig vanlig med optisk/coax lyd inn på alle stereoforsterkere, så du kan f.eks. bruke vanlig analoge phonokabler til forsterkeren istedet. Har du en god DVD-spiller, kan det godt hende DACen på spilleren er like god eller bedre enn den i forsterkeren. Et tredje alternativ er å bruke phonokabler fra TVen: dvd-spiller -> hdmi -> TV -> phonokabler -> stereoforsterker. Da får du all lyd fra TV, DVD så vel som TV-sendinger, overført til forsterkeren, men jeg anbefaler deg alternativ 1 eller 2 avhengig av forsterker, da disse koblingene er direkte fra DVD-spilleren.

Du skal ikke se bort ifra at en stereoløsning med TV og DVD spiller fletta av et surroundanlegg til den dobbelte prisen. Du kan eventuelt bygge på med en subwoofer for mer trøkk, og siden bytte forsterker til en surround reciever med senter og bakhøyttalere.

Lykke til!

DAC: Digital to Analog Converter
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2007 16.08.48 #3 av 13
Postet av: keynes
Takk for svaret! Det kom kjapt :)

Nå må jeg vel bare se og få kjøpt en stereoforsterker og noen høyttalere :D
Noen forslag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.08.2007 16.10.00 #4 av 13
Postet av: kWern
Anbefalinger:
Forsterkere:
Harman/Kardon HK 970 eller Marantz PM4001, henholdsvis underkant av 5000kr og 3000kr.
Høyttalere blir verre å anbefale. Kommer an på budsjettet og og plass, behov osv. Du kan jo kjøpe noen som senere kan egne seg til bakhøyttalere, mange fine å velge imellom. Søk litt i produktdatabasen her på hjemmekino.
Selv hadde jeg valgt HK 970 og konevennlige Infinity Cascade 7 høyttalere, men det er meg. Det blir nesten 10k... Og så hadde det fristet fælt med en sub fra XTZ eller SVS...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2007 06.29.10 #5 av 13
Postet av: keynes
Jeg er litt svak for estetikk altså. Fant disse:
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... _hvit.htm#

Kunne hatt 5 stk, men stua er altfor liten. Må dra i butikken og høre hvordan lyden er med kun to høyttalere. Kan utvide med en sub etterhvert.
Vil HK970 spille disse høyttalerne? Jeg er ikke helt med på alle spesifikasjonene ennå...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2007 07.17.25 #6 av 13
Postet av: Torja
HK970 er en meget habil og kraftig integrert sterio forsterker. Har blitt testet i både "Lyd&Bilde" og "Hjemmekino". Her ble den i alle fall skrytt opp i himmelen. Ikke noe problem med å drive de høytalerne.
Men som integrerte forsterkere flest har den ingen muligheter for flere enn to kanaler, ingen digitale innganger eller egen subb utgang. Men du kan alikavel koble til en subb ved hjelp av høytaler utgangene. Kun linjeinganger og ikke egen pre inngang hvis du vil koble til en reciver senere. Det fins forsterkere med denne muligheten her er en:
http://www.hifiklubben.no/produkter/ste ... tsoelv.htm
Men jeg er redd dette koster noe mer. Får gjøre et valg her, kun sterio evt en sterio nå med utbyggingsmuligheter viss du tror du vil ha dette senere.

NB; det fins også steriorecivere med radio og mulighet for egen sub utgang som denne
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... ,83&id=851

Selv sakt vil en god sterioløsning kunne gi deg bedre lyd på spesielt musikk enn en halvgod surond løsning.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2007 09.01.35 #7 av 13
Postet av: keynes
OK, jeg skjønner. Forslaget med steriorecivere med radio og mulighet for egen sub var ikke dumt. Jeg forstår godt at behovet for en sub melder seg fort. Falt veldig for de B&W WM1 høyttalerne (må bare overtale kona :lol: )!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2007 10.37.51 #8 av 13
Postet av: Torja
Subb må til for at det skal bli morro i hjemmekinoen. Kan jo se på denne som vistnok skal være god og ha relativt høy WAF.
http://www.lsound.no/nor/index.php?side ... 99&id=3396
Lykke til :wink:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 12.37.26 #9 av 13
Postet av: keynes
Torja: Jeg forstod ikke helt hva du mente med inngangene/utgangene til HK 970'en. Kan du koble til to høyttalere og en sub? Jeg var innom Hifi Centeret i dag, og han som ekspederte meg sa at det var mulig å koble til en sub og to høyttalere. Ble litt forvirret :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 15.10.23 #10 av 13
Postet av: Torja
Går fint an å koble til subb på HK'en, men man må bruke høytalerutgangene(HK 970)koble til subb og fra subb ut til høytalerne. Hadde den hatt egen subb utgang kunne du nøyd deg med en kabel fra forsterker til subb. Tror ikke HK 970 har egen subb utgang. Uansett, til prisen er det vel neppe en bedre integrert forsterker.
Som skrevet tidligere, i sterio er dette konge. Men ønsker du på et eller annet tidspunkt senere å oppgradere til surond som f.eks 5.1 system må du kjøpe ny hjemmekino forsterker.
Men når det er sakt så vil en sterio forsterker med letthet utkonkurere en hjemmekino reciver til samme pris.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 17.00.34 #11 av 13
Postet av: keynes
"Torja" skrev:Går fint an å koble til subb på HK'en, men man må bruke høytalerutgangene(HK 970)koble til subb og fra subb ut til høytalerne.


Vil dette forringe kvaliteten på audiosignalet på noe vis? Jeg antar at suben burde være av en viss kvalitet for at dette skal gå bra...

Jeg skjønner at jeg må investere i en ny forsterker senere hvis jeg skal ha surround. Men det er ikke aktuelt på en del år uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2007 21.11.38 #12 av 13
Postet av: Torja
Jeg anbefaler deg en subb hvis du planlegger å kjøpe B&W VM1. Disse spiller ikke under 75Hz og da mister du de morsomste lydene i hjemmekinoen for ikke å snakke om at musikk kan bli litt tamt. Slike høytalere er ment å skulle spille sammen med subb. Kansje de små gulvstående IKON5 på HiFiklubben kan passe? Kansje du greier å overtale kona? Da kan du klare deg uten subb en stund.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.08.2007 16.55.17 #13 av 13
Postet av: keynes
Da har jeg kjøpt høyttalere :D
Det ble B&W DM601 S3.

Lager en ny tråd, må ha tips om forsterker....

Takk for hjelpen, Torja!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar