Logo

Spille-PC kobles til Surround-anlegg

Skriv et svar
26.06.2004 13.37.08 #1 av 12
Postet av: Enviro
Jeg skal kjøpe en rimelig pc som hovedsaklig skal brukes til spilling av nye 1-person spill.

Jeg er opptatt av lyd og ønsker å koble pc`en til surroundanlegget da jeg har oppdaget at nye spill kommer med Dolby Digital 5.1, EAX.
Selv er jeg ganske fersk på området.

Forsterkeren er en Yamaha RX-V440RDS.

Jeg vurderer følgende lydkort: Creative SB Audigy 2 PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1

Og følgende skjermkort: Asus Radeon 9600XT 128MB DDR AGP, ATI 9600XT, DVI-I, VIVO

Vil dette fungere? (Jeg vil ikke gå særlig opp i pris)
Hvilke kabler trenger jeg, og hvordan skal det kobles?
Kan PC`en da brukes til Hjemmekino også?

:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2004 11.33.47 #2 av 12
Postet av: super_kalle2
Har selv asus kortet og vil si at det er et veldig prisgunstig kort!!! Det kan overklokke temmelig langt, og det følger med mye bra software (bl.a. Half-Life2(!)) Du bør vel koble DVI hvis skjermen/projektoren har mulighet for det, hvis ikke blir det s-video... Men når det kommer til pc-hardware ville jeg heller spurt om dette på hardware.no.......
Ingenting å skryte av enda!!!! Ordentlig anlegg er på ønskelisten!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.06.2004 14.48.26 #3 av 12
Postet av: Dr.Pepper
Den beste måten å kople PC´en din til en projektor er DVI, jeg bruker VGA.
Har en InFocus X1, kopla PC´en til og bildet er sinnsykt klart. Da når man ser på DVD film, ved spilling så støtter den opptil 1024*768 oppløsning.
Mitt oppsett er:
1. AMD 3200+, 1GB DDR, 9800 PRO, Audigy 2.
2. NAD 743T og 2 stk Cerwin Vega V12F ( litt overkill egentlig)
3. Pinnacle PCTV Pro

Skal du ha surround, så blir det jo ganske dyrt for 6 høytalere. Men det er sinnsykt tøft å ha ALT samla i en å samme "boks".
Jeg bruker PC´en til spill, DVD, TV titting og musikk. Ikke alltid jeg bruker projektoren.
Til den forsterkeren din så ville jeg ha anbefalt deg dette lydkortet http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=120102
da bruker du bare en optisk kabel fra PC´ en til forsterkeren, selv om du har 6 høytalere kopla til forsterkeren.
Joik har større kraft enn krutt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2004 12.52.32 #4 av 12
Postet av: Enviro
Takk for svar :)

Jeg har bestemt meg for Asus-kortet ja!

Men ennå usikker på lydkortet da jeg ennå ikke er inneforstått med alle normer ennå:

Jeg har spurt om dette på hardware.no også http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=263278&hl=

"Dr.Pepper" skrev:Til den forsterkeren din så ville jeg ha anbefalt deg dette lydkortet http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=120102
da bruker du bare en optisk kabel fra PC´ en til forsterkeren, selv om du har 6 høytalere kopla til forsterkeren.


I tråden min i hardware ble dette skrevet:
"Opera" skrev:Lydkortene støtter ikke 5.1 EAX over optiske kabler. Du må ha en surroundreciever med 6 eller 8 kanals analoge innganger.


Jeg forstår det slik at jeg da må bruke 3 stk jack-til-phono kabler for å få surround-lyd fra spill. (Evt. optisk kabel for film) Men kan da jeg bruke Yamaha-forsterkeren? Eller trenger jeg en 6-kanals effektforsterker??
Svar gjerne med beskrivelse om hvordan d hele skal kobles (Nybegynner? JA :wink:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2004 13.09.06 #5 av 12
Postet av: Dr.Pepper
Jeg ville definitivt kjøpt meg et lydkort med "optisk out" eller med "coaxial out".
EAX? Jeg bruker det aldri! Det er jo bare et program som simulerer f.eks hvordan lyden er på en konsert/garasje/baderom osv.
Kan vel også kode om mono/stereo til en slags surround,hvis du har flere enn 2 høytalere. Men det har man jo på så og si alle surround forsterkere.
Anbefaler ikke lydkort med bare "minijack out" , selv om det er digital out, hvis du skal kople til en surround forsterker. ScreenShot001.jpg ScreenShot001.jpg ( 89,810546875 KB) Vist 1740 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2004 19.25.12 #6 av 12
Postet av: aLmAnZo
Hm, altså. Hvis du virkelig vil satse på lyd fra pc, altså, bruke pc'n til film og diverse, skaff deg creative audigy 2 Platinium pro. Har dette selv, fungerer utrolig bra, *momler noe om at det koster 2500 kr* og du får med mye programvare. Bra kort.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.07.2004 19.27.43 #7 av 12
Postet av: aLmAnZo
"Dr.Pepper" skrev:Jeg ville definitivt kjøpt meg et lydkort med "optisk out" eller med "coaxial out"


Vil ikke anbefale coaxial out, skaff ett kort med optisk out, dette pga. elektrisk støy.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2004 18.13.25 #8 av 12
Postet av: Enviro
PC`en blir hovedsaklig brukt til spill ol. Kjører film fra DVD`en.
I tillegg blir det skjermkort med både mini-jack og optisk.
Tolket tidligere at en måtte ha EAX for å få surroundlyd fra nye spill siden disse er med EAX.



Vurderer altså en Yamaha RX-V450. Har denne 6 analoge innganger slik at jeg kan bruke mini-jack fra skjermkortet? RX-V450.jpg RX-V450.jpg ( 38,7861328125 KB) Vist 1711 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2004 18.33.50 #9 av 12
Postet av: Dr.Pepper
Vurderer altså en Yamaha RX-V450. Har denne 6 analoge innganger slik at jeg kan bruke mini-jack fra skjermkortet?[/quote]

Ja, den har inngang for front, bak, senter og subwoofer. Men, jeg ville ha kjøpt lydkort som har "coaksial" eller helst "optisk" utgang. Mye enklere og kanskje bedre lydkvalitet?
Men, hvordan det blir med analoge utganger fra lydkortet til analoge innganger på surround forsterkeren er jeg ikke helt sikker på.
Joik har større kraft enn krutt!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.09.2004 08.23.53 #10 av 12
Postet av: aLmAnZo
"Dr.Pepper" skrev:Vurderer altså en Yamaha RX-V450. Har denne 6 analoge innganger slik at jeg kan bruke mini-jack fra skjermkortet?


Ja, den har inngang for front, bak, senter og subwoofer. Men, jeg ville ha kjøpt lydkort som har "coaksial" eller helst "optisk" utgang. Mye enklere og kanskje bedre lydkvalitet?
Men, hvordan det blir med analoge utganger fra lydkortet til analoge innganger på surround forsterkeren er jeg ikke helt sikker på.[/quote]

Jeg har prøvd, fungerer, men fungerer ikke så bra, får for eksempell ikke til å bruke stereo funksjunnen sammen med winamp. Har nesten samme forsterker selv.
dårligere kvalitet blir det også, og for å få spilt av fem kanals lyd i filmer krever dvd software'n at du kjøper DTS og Dolby Digital dekoder pakker... Det slipper du ved å kjøre dekodingen igjennom recieveren, noe som ikke er mulig på 6ch input.
Alle finnessene med forsterkeren er også umulige å bruke når man har på 6ch input... Forsterkeren spiller bare av det signalet som kommer inn i vær kanal... Og man kan for eksempell ikke kjøre 5ch stereo ellr likn.

Kjøp nytt lydkort... Det må du med htpc likevell, og da kan du sette på spd/if output under dvd avspilling, så slipper du å kjøpe audio packs på dvd avspilleren.

Det er nå min anbefaling,
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2004 12.17.52 #11 av 12
Postet av: teknikeren
Jeg ser at det skal spilles nye fps spill på denne rimelige pcen og da er ikke 9600xt det beste valget da vanlig 9800 pro med 256 bit minnebuss er mye bedre og ikke så altfor langt unna i pris.
Dagens spill krever mye av cpu og gpu, og der er det viktig med en grei cpu samt god ram og et skjermkort som har stor båndbredde, altså ikke 128 bit buss på 9600xt men 256bit på 9800 pro.
En bør også tenke på ram, mange sier at 512Mb er nok, men i nyere spill så er det en stor fordel med 1 Gb ram.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.11.2004 19.53.12 #12 av 12
Postet av: SpikeMan
EAX brukes av spill for å få mer virkelighetsliknende lyd.
Derfor er det greit med lydkort som støtter EAX.
Men hvis det blir lite spilling så er det ikke mye poeng å skaffe seg ett lydkort med EAX. Så det ene bilde der. Det var fra CMS(Creative Media Source) og det er mulighet til å få musikken til å høres ut som de øvrige nevnte lydeffekten pluss en haug med andre.. Men spiller du, og du vil leve deg inn i spillet kjøp det.. Det gir ekstra effekt til spillefølelsen.. Skulle gjerne hatt det selv... (Og en pc som funka med det spillet jeg tenker på nå..)

EAX står for: Environmental Audio Extensions
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar