Logo

Sony RDR-HX710 eller Pioneer DVR-530

Skriv et svar
14.07.2005 10.38.29 #1 av 12
Postet av: diggy
Jeg skal investere i en HD-opptaker/DVD-brenner, og har etter å ha lest en del på dette forumet falt ned på disse to.

Oppsummerte fordeler med hver enkelt maskin (som jeg har fått med meg):
HX710:
- PRIS! (ca 1400 billigere)
- 12 bits DAC (er dette merkbart?)
- Brenner både + og -

DVR-530
- Brukervennlighet
- Brenner DVD-RAM

Jeg skal bruke den sammen med en digital kabel-TV dekoder (canal digital) og en crt-tv med komponentinngang.

Kan noen hjelpe meg med følgende problemstillinger:

:arrow: Er det flere forskjeller mellom disse spillerne jeg bør tenke på?

:arrow: Er forskjellen i DAC merkbar med mitt oppsett?

:arrow: Er det noen av disse som kan/ikke kan styre dekoderen?

Håper på svar!

-diggy-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2005 20.49.34 #2 av 12
Postet av: diggy
Et spørsmål til:

Hvis man har tatt opp noe med beste kvalitet, kan man da komprimere det mens man brenner til dvd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2005 15.17.03 #3 av 12
Postet av: Rune
Heisann. DVR 530 brenner ikke DVD-RAM, men den leser DVD RAM.

Har selv mottat min DVR 530 i dag (endelig etter 3 måneder venting)

Jeg valgte den grunnet at den har best brukervennlighet. Jeg har ikke sammelinget den direkte mot 710, men jeg håpte kanskje at jeg kunne få lånt meg en slik i løpet av sommeren for en sammenligningstest.

På pioneeren kan du endre komprimering ved overføring til DVD. Men da vil det gå i real time. (1 time tar 1 time å overføre)

Ingen av dem kan styre dekoder (desverre)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.07.2005 17.53.24 #4 av 12
Postet av: diggy
Takk for svar, Rune.

Nå har jeg lastet ned bruksanvisningen fra hjemmesiden til Pioneer, men har fortsatt et spørsmål som jeg ikke fant svar på der.

Er det mulig å koble DVR-530 til en pc for å overføre mediafiler mellom harddiskene? (Det faktum at jeg ikke fant noe om dette i bruksanvisningen tyder vel på at det ikke er mulig, men jeg spør for sikkerhets skyld.)

Dessuten lurer jeg fortsatt på om noen har en formening om hvorvidt jeg vil merke noen særlig forskjell på 12 bit/108 MHz og 10 bit/54 MHz (mtp Video DAC).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 13.35.42 #5 av 12
Postet av: diggy
Jeg fant en test av HX910 på dinside.

Sitat:
Etter vår oppfatning matcher Sony brukervennligheten til Pioneer og Panasonic, og de er alle bedre på dette punktet enn alternativet til Philips.


Det er ellers dårlig med direkte sammenligninger mellom de to spillerne i denne testen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 16.27.10 #6 av 12
Postet av: diggy
Begynner etterhvert å skjønne den dårlige responsen på denne tråden, etter at jeg fant denne...

Den er jo identisk (bortsett fra harddisk-størrelse).. Jeg kom dessverre bare på å søke etter 530H, og ikke 630H før jeg postet min egen tråd. Sorry..

:oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 16.31.23 #7 av 12
Postet av: diggy
PS.

Det eneste kjipe er at jeg ikke har kommet et døyt videre i forhold til valget mitt... Merkelig at det skal være så vanskelig. :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.07.2005 21.06.06 #8 av 12
Postet av: diggy
Dette har blitt en monotråd, men når jeg er så godt i gang kan jeg vel like godt fortsett... :D

Etter å ha tilbrakt kvelden med å lese igjennom bruksanvisningene til de to spillerne har jeg omsider falt ned på HX710.

Hovedgrunnene til dette er følgende:
- Bedre video-DAC
- Brenner både pluss og minus
- 600 kr billigere (SIBA har dessverre fjernet prisen som jeg refererte til i det første innlegget)
- Henter programnavn, tidspunkt osv fra text-tv
- Har lest på diverse forumer, og følelsen jeg sitter igjen med er at folk er en anelse mer fornøyd med denne.

Dessuten så har jeg ved å lese igjennom bruksanvisningene blitt relativt overbevist om at den er så godt som like brukervennlig som Pioneer sine spillere, dermed falt det beste forhåndsargumentet til DVR-530 bort.

Håper noen har hatt glede av å lese om famlingen min......... :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2005 17.53.05 #9 av 12
Postet av: Tiger
Kjekt å lese famlingen. :)

Er du fornøyd med valget (Sony 710)?

a) På Pioneer 530 kan du overføre bildemateriale fra PC til DVD-opptakeren via firewire. Begrensningen er at du må bruke redigeringssoftware. F. eks. Pinnacle Studio.

b) Pioneer har bedre komprimeringsteknologi slik at man ikke bruker så mye harddiskplass på [u]samme opptakskvalitet[/u] som Sony 710.

c) Det rapporteres varierende støy på ulike 710-modeller, mens det samme ikke er tilfelle på 530.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.07.2005 11.37.28 #10 av 12
Postet av: diggy
Kjekt å lese famlingen. :)


Godt å høre... :D

Er du fornøyd med valget (Sony 710)?


Førsteinntrykket er meget bra. Menyene er gode, og det finnes "ett-klikk" funksjoner for alle de vanligste operasjonene. Bildekvaliteten jeg får sammen med HV32P40 er MEGET god. Men som jeg sa i forbindelse med tråden om den nevnte TV'en, så kommer jeg tilbake til en grundigere omtale når jeg har fått prøvd den litt mer. Føler grunnlaget for å uttale meg er litt tynt enda, da dette er min første erfaring med dvd-opptakere.

a) På Pioneer 530 kan du overføre bildemateriale fra PC til DVD-opptakeren via firewire. Begrensningen er at du må bruke redigeringssoftware. F. eks. Pinnacle Studio.


Hmm, interessant opplysning, gjelder dette video-filer også? Det hadde i så fall vært en nyttig funksjon for meg.

[quote]b) Pioneer har bedre komprimeringsteknologi slik at man ikke bruker så mye harddiskplass på [u]samme opptakskvalitet[/u] som Sony 710.[/quote]

Også en interessant opplysning. Nå tror jeg ikke dette er veldig viktig for meg siden jeg investerte i en 160 Gb-modell, men det er jo alltid positivt å inneha den beste teknologien.

c) Det rapporteres varierende støy på ulike 710-modeller, mens det samme ikke er tilfelle på 530.


Dette har jeg ikke opplevd foreløpig. Spilleren er kun hørbar når det ellers er helt stille i rommet, og da er det bare en svært stille susing.
-diggy-
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.07.2005 17.25.28 #11 av 12
Postet av: Tiger
Jeg valgte Pioneer 530, men vurderte også Sony 710. Eneste grunnen til at jeg valgte Pioneer var at den lokale sjappa hadde den inne den kvelden jeg VILLE ha en DVD-opptaker.

Hadde de hatt 710 hadde jeg valgt den hovedsaklig pga. prisbesparelsen sett opp mot Pioneermodellen. Prisforskjellen er typisk 1200 kroner, i Sonys favør.

Tror du gjorde et godt valg.

Normalt bør man ikke tipse om andre fora på et såpass fint hjemmekinoforum som http://www.hjemmekino.no, men når det gjelder DVD-opptakere er http://www.recorders.dk en god ressurs.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2005 09.44.27 #12 av 12
Postet av: Ken_Tucky
Jeg har selv hatt en Sony hx910 i noen måneder nå, og synes denne spilleren er meget bra. Veldig brukervennlig, mange finesser og gode opptak. Kjekt er det også at den kan komprimere opptakene til dvd selv om man har tatt opp i beste oppløsning på harddisken.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar