Logo

Sony DAV-DZ269 & intendo Wii

Skriv et svar
26.12.2008 20.36.58 #1 av 14
Postet av: IngunnGF
Jeg har et Sony DAV-DZ260 annlegg som min mann fikk til jul. Ingen av oss er tekniske ingeniører for å si det sånn. :oops:

Prolemet er - når vi kobler Nintendo Wii inn i TV'n andre scart så får vi kun bilde og IKKE lyd på Sonyanlegget... Nintendolyden kommer fra TV'n, jeg må da slå av anlegget og ha Nintendolyd KUN fra TV'n. Jeg regner med at det bare er jeg som har gjort en feil. Kan noen hjelpe?

På forhånd takk for svar!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.27.31 #2 av 14
Anlegget ditt har ikke noen analoge innganger og Wii har kun analoge utganger, du vil derfor ikke kunne få lyd på hjemmekinoen din fra Wii, hvis du ikke har en RCA inngang i front.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.41.15 #3 av 14
Postet av: IngunnGF
RCA inngang? Er det den inngangen på siden av TV med bare 2 plugger? *grønn ja* :oops: Skal jeg ta ut scarten på Wii og bare koble de ledningene i front da som jeg hadde det før vi fikk Sony'en? Får jeg lyd i annlegget da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.43.47 #4 av 14
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

1. Får du lyd når i anlegget når du ser TV? (vanlige sendinger?)

I teorien burde det koblingen fungere fint slik at hvis du får lyd når du ser TV og skifter til scartinngangen så burde du få frem lyden da også. Ser av spec at det ikke er lydingang, men det syns jeg er veldig rart for alle anlegg jeg har sett har alltid hatt en analog lydingang for å kunne få TV lyden over høyttalerne.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.45.31 #5 av 14
Postet av: IngunnGF
Hei Rune og takk for det!

Ja, vi fant nettopp ut hvordan vi får lyd i annlegget (alle høytalere og ikke bare front) når vi ser på TV. Skjønner mindre jeg. :oops: Glassklart bilde, men lyd fra NRK.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.49.58 #6 av 14
RCA eller Phono er vanligvis Rød og Hvit ( den gir stereolyd ). For at dere skal kunne se få lyd til anlegget fra Wii må denne kobles til anlegget (reciveren), men siden produktet ikke ser ut til å ha noen analoge AV (audio/video) innganger vil du ikke kunne få lyd fra anlegget.

* Har sett gjennom bruksanvisningen å den er litt forvirrende, hvis du får bilde fra anlegget skal du kunne få lyd ved å sette anlegget på Dolby Pro Logic eller lignende.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.53.17 #7 av 14
Postet av: Rune
"IngunnGF" skrev:Hei Rune og takk for det!

Ja, vi fant nettopp ut hvordan vi får lyd i annlegget (alle høytalere og ikke bare front) når vi ser på TV. Skjønner mindre jeg. :oops: Glassklart bilde, men lyd fra NRK.


Da antar jeg at du får lyden fra TV via scartkobling mellom TV og anlegg?
Jeg vil jo tro at lyden fra WII skulle gå via TV og ned til anlegget også når du velger WII ingangen. (når du har lyd fra TV på anlegget)

Ser også fra bruksanvisningen at det finnes en minijack i front på anlegget. Denne kan brukes med riktig overgang hvis TV mot formodning ikke sender ned WII lyden til anlegget på samme måte som TV lyden.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 00.58.19 #8 av 14
Postet av: IngunnGF
Takk begge to for god hjelp! Jeg pleier ikke å ha problemer med å koble sånt, men denne bruksanvisningen er mildt sagt forvirrende.

Tommy - Mener du jeg må ha en annen kabel for å koble Wii rett i Sony'en da?

Rune - ja lyden kommer med scarten fra TV vil jeg tro.
Hva er en minijack? Hva gjør jeg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 01.17.24 #9 av 14
Etter hva som står oppgitt er det en scart utgang, altså den sender bilde og lyd UT fra spilleren.
Hvis det er en minijack inngang vil du kunne få lyd, tilkoblingen vil da se slik ut:

-Det følger med en AV-kabel fra Wiièn, den gule skal inn direkte i TVèn. De to andre lydkablene (den rød og hvite) skal du putte i ett adapter (phono-jack, som kan kjøpes på clashern for under en 50 lapp). Denne putter du inn i fronten på anlegget. Deretter må du sette TVèn på riktig AV-inngang og du må sette den til riktig kanal på anlegget også.

Normalt sett pleier det å være mye enklere, men når den er ikke ser ut til å ha noen analoge AV-innganger å bruksanvisningen er en smule forvirrende tror jeg at det er slik det skal gjøres. ( Men godt mulig jeg har feil i dette tilfelle).
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2008 01.21.19 #10 av 14
Postet av: IngunnGF
Takk Tommy! Dette skal jeg prøve ut i morgen! :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2008 18.16.58 #11 av 14
Postet av: IngunnGF
Hei igjen... Nå har jeg koblet rød, hvit og gul kabel som kommer fra Wii rett inn i TV'en sånn som den har vært før vi fikk Sony'en. Jeg får fremdeles bare bilde, men ikke lyd gjennom Sony'en. Whyyy??? Jeg får jo lyd gjennom TV'n så jeg kan jo spille, men det hadde jo vært artig å få lyd gjennom Sony'en også da... Blir så irritert!!! :evil:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2008 18.56.46 #12 av 14
"IngunnGF" skrev:Hei igjen... Nå har jeg koblet rød, hvit og gul kabel som kommer fra Wii rett inn i TV'en sånn som den har vært før vi fikk Sony'en. Jeg får fremdeles bare bilde, men ikke lyd gjennom Sony'en. Whyyy???


Du svarer egentlig på spørsmålet selv, alle kablene er koblet direkte inn i TVèn. Det må være en forbindelse mellom WII og annlegg, derfor skal det som forklart over være slik:
- Rød og hvit kabel med adapter til minjack inngangen på anlegget
- Gul kabel direkte inn i TV

Ihvertfall det jeg tror ettersom du ikke har noen analoge innganger ellers, hvis ikke det fungerer tror jeg desverre at du ikke har mulighet for lyd på anlegg fra WII.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.12.2008 22.31.52 #13 av 14
Postet av: IngunnGF
Takker Tommy! Da skal jeg på CO og kjøpe minijack ASAP! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.03.2010 20.00.51 #14 av 14
Postet av: belle18
Din anlegget har ikke noen analoge innganger og Wii har kun analoge utganger, vil du ikke kunne få lyd på hjemmekinoanlegget fra din Wii, hvis du ikke har en RCA-inngang på den ..
du må ha RCA-inngang slik at den fungerer godt ..
kanskje du har konfigurert den feil det er derfor det er ingen lyder kommer ut .
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar