Logo

Snekring av rammer til akustikk plater

Skriv et svar
22.11.2008 20.07.48 #16 av 27
Postet av: orso
Og så til biten som er det verste. Det var i hvert fall det forrige gang. Nemlig stopplister rundt rammene. Dette var ikke morro å få til med dårlig håndsag, men denne gangen gikk det mye greiere med bedre verktøy.

Først tager man en vinkel for å lage en 45 graders strek på listen.



Så bærer listen over til kapp og gjeringssagen som også er stilt inn til 45 grader.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 20.13.40 #17 av 27
Postet av: orso
Så begynner man å legge listene utenpå rammen og fester med skruer. Utfordringen er å få dette til uten glipp i mellom. Jeg har ikke valgt å skjære alle listene med en gang, men ta en og en og så måle. Skal man gjøre dette dønn perfekt må man definivt ha bedre verktøy enn det jeg har og være en bedre snekker, men var det ikke noen som sa at sparkel er snekkerens beste venn?

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 20.19.15 #18 av 27
Postet av: orso
Og så til slutt er rammen ferdig med pene stopplister utenpå.


Spesielt siste list kan være litt vanskelig å få til som man ser på bildet under når man zoomer godt inn.
Men her kommer jeg til å bruke litt sparkel og så skal det males. Da blir det ikke synlig så sant man ikke studerer det på helt kloss hold.


Da er planen å lage tilsvarende til to rammer til i morgen og så gjenstår sparkling og maling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 14.04.34 #19 av 27
Postet av: orso
Da er det på tide å runde av her.
Først noen bilder av siste innspurt. Kamera var på tur, så disse bildene er tatt med mobil.

Litt sparkling i hjørnene. Så bør man pusse ned etterpå.


Så maler vi to strøk.


Etter hvert har man da tre hvitmalte rammer med fine stopplister.

Ser i etterkant at jeg burde ha sparklet skruehullene. Så det får vi ta når jeg har tid og deretter gå over med et strøk med maling.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 14.15.40 #20 av 27
Postet av: orso
Og slik ble sluttresultatet. (Står på aviser inntil oljemalingen er helt tørr).






Lydmessig trenger jeg vel ikke å si at det gir en solid oppgradering. De to med grønne blader som står bak høyttalerne erstattet to som var på 7,5 cm. Så her har jeg fått strammere bass med tykkere plater. Med større høyttalere vil man nok ha enda større gevinst. Den som står i mur hjørnet, tar et uheldig refleksjons punkt på ene siden. Resultatet er mindre etterklangstid, bedre presisjon og større lybildet mellom høyttalerne.

Dersom man ønsker å henge platene på veggen, så kan man feste slike kroker på baksiden og bruke ståltråd. Da kan de henges som et maleri.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2008 14.20.23 #21 av 27
Postet av: orso
Har også laget noen tidligere og avslutter med et par bilder av de som jeg har plassert i førsterefleksjonen på sideveggene.



Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2009 12.45.21 #22 av 27
Postet av: Taggen13
Jeg lurer på en ting...
Jeg har oppsettet mitt sånn som vist på bilde.
Hvor i rommet ville det være best å plassere de akustikke platene, og hvorfor?

Mvh.
Taggen

[url=http://avforum.no/minhifi/show.php/Taggen][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hi-Fi[/u][/color] / [/i][/b][/size][/url][url=http://taggens.webs.com][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hjemmeside[/u][/color][/i][/b][/size][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2009 13.40.22 #23 av 27
Postet av: orso
Det er i de såkalte førsterefleksjonene som jeg skrev i første innlegg. Førsterefleksjonene er speilbildet av høyttalerne dine fra sitteposisjonen. Dvs. at du finner de punktene ved at du sitter i sweetspot mens en annen person holder et speil langs vegger og eventuelt tak. Du finner da førsterefleksjonene på veggen bak høyttalerne, på sideveggene og taket mellom høyttalerne og sweetspot. Alle disse førsterefleksjonene er viktige. Hvilke som er viktigst kommer ann på høyttalerne og spredningsmønsteret. I tillegg kan man behandle veggen bak sofaen. Spesielt hvis man sitter inntil bakveggen, så er det viktig. Veggen rett bak hodet er da det viktigste stedet å dempe og det kan være en fordel å bruke noe som er effektivt i bassen. Men det beste vil uansett å ikke sitte inntil bakveggen, det blir aldri optimalt. Det kan også bli litt dødt hvis man demper mye på bakveggen. Man bør prøve seg frem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2009 14.34.06 #24 av 27
Postet av: orso
Her ser du et bilde med refleksjonene på sideveggene.

Førsterefleksjonen er punktet hvor lyden treffer veggen første gangen og går deretter til lytteren. Der hvor lyden treffen veggen andre gangen, så kalles det andrerefleksjonen hvis ikke jeg tar feil. Andrerefleksjonene kan man også gjøre noe med, men de er ikke like kritisk fordi de ankommer lytteren senere. Dessuten blir flere av andrerefleksjonen mindre problematisk når 1refleksjonen behandles. Høyttalerne, spesielt kassehøyttalere, sprer lyden alle veier utifra kabinettet. Mye reflektert lyd som ankommer lytteren rett etter direkte lyden, gir et dårlig lydbilde. Det hjelper ikke med dyre kabler. :lol:

Her er at annet bilde som viser direkte lyd og reflektert lyd.


Denne tegningen viser et rom som på mange måter er det optimale i forhold til akustiske tiltak. I alle hjørnene bruker man bassfeller, man demper alle førsterefleksjonene, bruker bassfelle midt på bakveggen og har diffusorer på bakvegg og bakre sidevegger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2009 11.23.35 #25 av 27
Postet av: Taggen13
Takk for svar :)
Da blei jeg "litt" klokere...
Mvh.
Taggen

[url=http://avforum.no/minhifi/show.php/Taggen][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hi-Fi[/u][/color] / [/i][/b][/size][/url][url=http://taggens.webs.com][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hjemmeside[/u][/color][/i][/b][/size][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2009 12.51.19 #26 av 27
Postet av: Taggen13
Så vist jeg har forstått riktig blir det no sånn som dette her?

Mvh.
Taggen

[url=http://avforum.no/minhifi/show.php/Taggen][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hi-Fi[/u][/color] / [/i][/b][/size][/url][url=http://taggens.webs.com][size=100][b][i][color=#0000FF][u]Hjemmeside[/u][/color][/i][/b][/size][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.09.2009 14.06.22 #27 av 27
Postet av: orso
Stemmer nok det Taggen når det gjelder siderefleksjonene. Du må uansett frem med et speil for å finne punktene helt korrekt. I tillegg så har du også førsterefleksjoner på veggen bak høyttalerne (kalles frontvegg) og taket. På frontveggen din så vil førsterefleksjonene være et sted mellom høyttalerne og racket. Fram med speil og få noe til å hjelpe deg. Plasser deretter absorbentplatene i en høyde som gjør at de kommer omtrent midt på høyttalerne. Lyd spres både oppover og nedover. Man kan foråvidt plassere de litt høyere (40-60cm over gulvet) siden man allerede har en del dempings lavt i rommet (møbler og eventuelt tepper). Skal også nevnes at dersom absorbentene er veldig tykke og har bra effekt i bassen, så demper de mer i bassen når de står på gulvet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar