Logo

Snekring av rammer til akustikk plater

Skriv et svar
16.11.2008 13.51.07 #1 av 27
Postet av: orso
Rommets akustikk spiller enormt inn på lyden. Hjelper lite med verdens dyreste anlegg dersom akustikken er dårlig. Meste parten av lyden vi hører kommer ikke direkte fra høyttalerne, men via vegger, tak og gulv. Dette fører ofte til et noe diffust og utflytende lydbildet med ringing, flutter echo og etterklangstid. Det finnes ulike måter å angripe dette på. En billig og god måte er å bruke rockwool akustikk plater (må bestilles fra et byggevarefirma). De absorberer/demper og ved å plassere de i de viktigste refleksjons punktene som heter førsterefleksjonen, så får en et større og mye mer presist lydbildet. Det blir mer ro og man hører detaljer i større grad.
Vel, nok om det. Man kan lese mer om akustikk f.eks på disse sidene:
http://www.gikacoustics.com/education.html
http://www.realtraps.com/info.htm

I dag har jeg snekret rammer til rockwool akustikk plater.
http://guiden.rockwool.no/produkter/him ... stikkplate
Rockwool platene finnes i ulike tykkelser. Jeg har denne gang brukt de tykkeste på 100mm/10cm. Da får man brukbar effekt i bassen også. Det anbefales ikke å bruke noe tynnere enn 50mm, det trengs for å få en jevn demping ned mellomtonen. Er de tykkere vil de som sagt også virke bedre i bassområde. Bruker man mange tynne plater, risikerer man å overdempe det øvre frekvensområde og det vil låte dødt.

Det første jeg gjorde var å skjære to lange og to korte bord. Tidligere har jeg brukt håndsag, men denne gangen fikk jeg lånt meg en kapp og gjæringssag som forenkler det veldig mye. Lager de litt lengre enn dimensjonene på akustikk platene, slik at man også har plass til stoff rundt. IMG_0813 (Medium).JPG IMG_0813 (Medium).JPG ( 25,1611328125 KB) Vist 5049 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 13.52.55 #2 av 27
Postet av: orso
Disse bordene er 2 cm tykke. Merker da de korte bordene med en strek 1 cm innenfor kanten. Da vil skruene komme omtrent midt på de lange. Dette gjøres på begge sider og på begge bordene med en gang. IMG_0815 (Medium).JPG IMG_0815 (Medium).JPG ( 21,51953125 KB) Vist 5034 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 13.54.34 #3 av 27
Postet av: orso
Så borrer man hull der strekene er. IMG_0816 (Medium).JPG IMG_0816 (Medium).JPG ( 37,0361328125 KB) Vist 5042 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 13.59.19 #4 av 27
Postet av: orso
Neste steg kan sikkert gjøres på ulike måter. Noen limer bordene sammen først til en ramme, men ser ikke helt poenget med det når man bruker skruer. Ideelt sett hadde vært en fordel med en benk hvor man kunne feste bordene og bruke klemmer.

Jeg gjorde det på følgende måte. Tok to spikre gjennom hullene og la det korte bordet oppå det lange. Finner rett posisjon og slår spikrene et lite stykke nedi slik det blir merker i bordet under. Drar så det øverste bordet opp igjen. Greit å være to til dette. IMG_0819 (Medium).JPG IMG_0819 (Medium).JPG ( 54,65625 KB) Vist 5049 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.00.43 #5 av 27
Postet av: orso
Deretter borrer man hull hvor spikermerkene er på det lange bordet. IMG_0833 (Medium).JPG IMG_0833 (Medium).JPG ( 45,8291015625 KB) Vist 5045 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.04.33 #6 av 27
Postet av: orso
Så skrur man skruene ned i det korte bordet og skrur deretter nedi det lange hvor man har laget hull.



Etterhvert begynner rammen å ta form.

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.07.54 #7 av 27
Postet av: orso
Så er det bare å fortsette videre på samme måte. Når man skal feste det siste korte bordet på siste plass, er det ikke uvanlig at man må dra rammen litt for å få det til å passe skikkelig. Det kan skyldes at bordene ikke er helt rette eller at sagingen er noe ujevn. Greit derfor å lage rammene slik at man har noen millimeter å gå på.

Ferdig ramme. IMG_0822 (Medium).JPG IMG_0822 (Medium).JPG ( 37,3046875 KB) Vist 5033 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.12.48 #8 av 27
Postet av: orso
Da er det bare å finne frem rockwool akustikk platen. Den har glassfiber duk på begge sider slik at man strengt ikke trenger noe stoff. Det viktige er å dekke til sidene som er åpne hvor rockwoolen kan komme ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.16.51 #9 av 27
Postet av: orso
Men det er jo litt penere å bruke et annet stoff. Jeg kjøpte et stoff på Stoff&Stil. Det er viktig å bruke et pustende stoff. Det sjekker man ved å holde stoffet inntil munnen og ha den ene hånden på baksiden mens man puster igjennom. Naturlig materiale som bomull, lin og ull går som regel fint. IKEA har også en del stoff og de er billige. Marimekko har noen som virkelig er fine, men de koster masse peng.
Legger så stoffet ned på gulvet og platen på toppen.


Så pakker man stoffet på en eller annen luddig måte rundt.


Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.19.49 #10 av 27
Postet av: orso
Så krysser man fingre og tær på at man har laget rammen stor nok og skyver akustikk platen forsiktig inn.


Og det gikk visst fint :D

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.26.28 #11 av 27
Postet av: Rune
Genial guide. Hva snakker man om når det gjelder kostnader pr plate?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.27.24 #12 av 27
Postet av: orso
Etterpå kan man stramme stoffet på baksiden. Jeg har mye stoff til overs her, så det klipper jeg vekk senere og bruker noen stifter til å feste stoffet på innsiden av rammen. Man kan også lage bord tvers over på baksiden for å øke stabiliteten, men det virker unødvendig på disse bordene som er 2 cm tykke.

Bra fornøyd så langt.


Rammene går noe lengre bak. Det er helt bevisst for å lage et hulrom mellom akustikk platene og veggen. Da demper de nemlig mer i bassen og det er også plass til å feste noen henge kroker. Med ståltråd kan de da henges på veggen.


Kunne vært ferdig nå, men skal gjøre litt mer. Stopp lister skal monteres og så skal rammene males. To be continued.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 14.46.08 #13 av 27
Postet av: orso
Prisen kommer ann på flere ting. For det første hvor mye man betaler for rockwool akustikk platene. Det kan variere etter hvor man bestiller de (forøvrig nesten ingen som lagerfører disse). Jeg har kjøpt disse hos Neumann Bygg. De får her i Bergen ukentlig leveranse fra rockwool og da får jeg lav frakt ved å bestille inn til deres lager. Denne gangen betalte jeg totalt 870 kr for en pakke med 100mm plater og en pakke med 50mm plater (sitnevnte til en kompis). Frakten utgjorde da bare 105 kr. Sist jeg kjøpte, betale jeg hele 500 kr i frakt. Stykkprisen går jo forøvrig ned jo flere man kjøper i slengen.

For det andre kommer det ann på matrialene. Jeg har kjøpt fine ferdigbehandlede bord og så brannmurlister på Byggmakker som koster mye, men man kan jo bruke ubehandlede bord. Da bør man sikkert høvle og pusse. Det gidder jo ikke jeg. :P I tillegg kommer skruer og eventuelt maling. Brannmur lister som jeg skal bruke som "stopp lister", kan man kutte ut. De rammene jeg har laget nå er såpass stramme at det er unødvendig, men de blir litt penere med lister rundt synes jeg.
Og så avhenger det av hvilke stoff du kjøper. Her kan man kjøpe alt fra noe til noen hundrelapper eller Marimekko til noen tusenlapper.

Har ikke regnet på det denne gangen, men sist jeg lagde kom stykkprisen på et sted imellom 700-800 kr. Det var for 4 stykker. Denne ganger blir det billigere da jeg fikk lavere frakt og har maling og skruer fra før av.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.11.2008 16.37.09 #14 av 27
Postet av: Snickers-is
Se der har du fått berammet akustikken jo!

Du hadde jo ikke håpløs akustikk fra før av heller.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.11.2008 19.59.21 #15 av 27
Postet av: orso
Da får vi fortsette litt her.

I uken som var, laget jeg en tredje ramme. Trukket med et stoff jeg kjøpte på IKEA til 39 kr.


Hmmm. Hva er det med meg og blader?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar