Logo

Skal investere i hjemmekino og trenger noen sysnpunkter

Skriv et svar
01.05.2010 12.02.30 #1 av 3
Postet av: fjs
I forbindelse med utskifting av tv har jeg bestemt meg for å satse på et hjemmekinoanlegg samtidig. Skal ha et 5.1 system i første omgang. Problemet mitt er at jeg har begrenset kunnskap om receivere og høyttalersystemer, så nå håper jeg at jeg er kommet til rett forum :smile: Jeg ønsker et anlegg som jeg kan se både film og høre musikk på. Når det gjelder musikk er jeg ganske altetende og hører gjerne på alt fra klassisk til heavy.

Det som jeg er sikker på er at jeg skal ha følgende:

TV: Panasonic TX-P50G20
Blu-ray: Panasonic DMP-BD85

Når det gjelder receiver og høyttalere er jeg mer usikker, men jeg har fått anbefalt Dali Lektor-serien sammen med NAD T747. Fordelen med et slikt oppsett er at det finnes å få tak i lokalt (Hifi-klubben). Problemet er at NAD T747 ikke er tilgjengelig før månedsskiftet mai/juni. Det har ført til at jeg har sett på andre alternativer også. Det store spøkelset, eller i allefall det som mange har fokus på ser jeg, er at mange receiverne ikke klarer å drive høyttalerne på et ordentlig vis. Og det er her min kunnskap kommer til kort. Har vurdert følgende:

Onkyo TX-SR608 i kombinasjon med:

2 x Dali Lektor 6
2x Dali Lektor 1
1 x Dali Lektor LCR
1 x Dali Lector Sub 12

Vil denne sammensetningen fungere bra? Kom gjerne med kommentarer og eventuelt andre forslag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2010 12.43.51 #2 av 3
Postet av: MindWaste
608 vil ikke ha noen nevneverdige problemer med å drive lektor pakken du har satt sammen.
Onkyo og Dali matcher generelt bra.

Verdt å merke seg er at 608 ikke har pre-out, dvs du kan ikke koble på ekstern effektforsterker til f.eks fronter ved senere anledning om du skulle ønske dette. Den kan heller ikke bi-ampe fronter med de to ledige bakkanler når du kjører 5.1

Om hdmi 1.4 (3d kompatibel) ikke er en nødvendighet vil jeg nevne onkyo 807 som ett alternativ.
Den har preout på alle kanaler, nettverk, mer krefter, bi-amp muligheter ++
Det er en utgående modell, men til prisen den selges for nå (6-7 tusen) mener jeg den har få konkurrenter.

Den er rundt 2 tusen dyrere enn 608 men det dukker til stadighet opp helgetilbud på elkjøp/lefdal, og den er mulig å få tak i brukt til en rimelig penge.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.05.2010 16.50.37 #3 av 3
Postet av: fjs
Takk for svar. Skal sjekke 807. Kan nok være et bra alternativ da hdmi 1.4 ikke er et must for min del.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar