Logo

Selvbygg av subb!

Skriv et svar
14.01.2004 21.59.33 #1 av 3
Postet av: Toffy
Brukte Seas L21RN4X7P til 795,-. Og en Subforsterker 250 W til 1998,-
Kasse av 22mm MDF

Simulerte kasse i Caad-4.1
Og prøve kjørte i dag. Helvete for en god fin bass jeg fikk, vannvittig dyp (husk 8”)
Og utrolig presis. KJEMPE fornøyd.

Lurer på om det er flere som har bygd selv, med gode resultater?

T….
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 22.00.31 #2 av 3
Postet av: Sn0opy
Litt av det som er viktig er å ha en kasse som ikke lager resonans.Da får du en bass som er helt "død" uten skjenerende ulyder. Ser du har brukt 22mm DMF er det vanlige plater eller?

Jeg bruke noe som var for våtrom de var ekstra tunge dvs. høy masse. Meget brta resultat probelmet var vekten den ble nesten 60 kg med 12" element og forsterker. Litt i største lage var kassen også ikke spesielt høy WAF faktor.

Har du trykk eller bassrefleks?
Hvor mange liter?
Pål Kallevåg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 22.01.26 #3 av 3
Postet av: Toffy
"Sn0opy" skrev:Litt av det som er viktig er å ha en kasse som ikke lager resonans.Da får du en bass som er helt "død" uten skjenerende ulyder. Ser du har brukt 22mm DMF er det vanlige plater eller?

Jeg bruke noe som var for våtrom de var ekstra tunge dvs. høy masse. Meget brta resultat probelmet var vekten den ble nesten 60 kg med 12" element og forsterker. Litt i største lage var kassen også ikke spesielt høy WAF faktor.

Har du trykk eller bassrefleks?
Hvor mange liter?


Hei MDF er en "papp" plate. Det vil si, at det er presset papp, i veldig høyt trykk.
Den er hard som sponplate/våtromsplater.

Men vesentlig døere matriale, det er nærmest ingen bevegelse i slike kasser.
Og dem blir tunge, har ikke veid kassa, men den er TUNG og jeg har bare 8" bass.

Kassa er på 64L mål 40 X 40 X 40 Cm innvendig (utvendig da + 4,4cm)

Og da bassreflex
Så stor kasse på 8" gir da el liten "topp" ved 35Hz. Og da blir jo bassen "følende" selv med lite ellement. Faktisk 87Db i 35Hz 1W inn. (simulerings tall) Og dette er bra, ved tanke på 8" 1 stk.

Husker for noen årsiden, hvor jeg brukte Celestione 12" fikk da ved 35Hz 88,5Db 1W inn. Riktignok, så er 1,5Db merkbart men sier endel uansett.


T....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar