Logo

Samsung PS-42Q7H vs Panasonic TH-42PV600

Skriv et svar
28.06.2006 20.55.48 #1 av 13
Postet av: lenny25
Jeg er i ferd med å kjøpe meg en ny TV, og etter grundig research sitter jeg igjen med 2 aktuelle modeller. Samsung PS-42Q7H eller Panasonic TH-42PV600. Jeg vurderer disse modellene som omtrent like gode, men jeg heller litt mer mot Samsung PS-42Q7H grunnet design og litt billigere pris. Kan få denne for 21.000. Panasonicen er noe dyrere.
Kan dere som er litt mer erfaren komme med en anbefaling?
Hvilken TV er den beste av disse to mener dere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 21.40.36 #2 av 13
Postet av: orso
Det er vel knapt ingen som har sett noen av de. Synes også Samsung PS-42Q7H virker interessant, men er usikker på om Samsung er helt til å stole på. Den forrige plasmaen fra Samsung fikk bra omtale i tester, men mye slakt av brukere.
Hvor får du Samsung PS-42Q7H til 21k?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 21.57.48 #3 av 13
Postet av: lenny25
Expert, den står til 22.900 men jeg prutet den ned til 21k. Mulig man kan få den enda litt billigere 8)
Tror jeg venter litt, kanskje lese noen brukererfaringer av Samsungen etterhvert. Haster ikke så veldig, skal på ferie snart :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 22.38.29 #4 av 13
Postet av: puckno
"lenny25" skrev:Expert, den står til 22.900 men jeg prutet den ned til 21k. Mulig man kan få den enda litt billigere 8)
Tror jeg venter litt, kanskje lese noen brukererfaringer av Samsungen etterhvert. Haster ikke så veldig, skal på ferie snart :D


For meg står det også mellom disse to, og det er vanskelig å konkludere.

Ut fra hva jeg har lest i tester og forum så tipper jeg PV600 slår Samsung noe på både lyd og bilde. Men det kan samtidig også tenkes at man likevel blir mer enn godt nok fornøyd med Samsungen på dette, og at design+pris da blir det som vipper det i retning Samsung. Samsungen har kun en HDMI-kontakt, men er også noe billigere.

I forhold til å sjekke ut mer på disse:

- Legg merke til at Samsung 42C7H er nøyaktig lik Q7H ifht bilde og lyd, den mangler kun pianolakken (matt farge).

- Dersom du bor i Østlandsregionen kan du se PV600 opp mot C7H hvis du tar turen til Strømstad, http://www.nordbydigital.se har disse inne. De ordner også med frakt til norge og den svensk/norske momsen, er spesialister i å deale med nordmenn der borte, den eneste forskjellen er at du får kun 3 års reklamasjonstid på kjøp i sverige vs 5 år i norge. Her kan det være penger å spare! Eksempelvis vil du kunne få PV600 til 22k derfra...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2006 22.45.08 #5 av 13
Postet av: puckno
"puckno" skrev:
"lenny25" skrev:Expert, den står til 22.900 men jeg prutet den ned til 21k. Mulig man kan få den enda litt billigere 8)
Tror jeg venter litt, kanskje lese noen brukererfaringer av Samsungen etterhvert. Haster ikke så veldig, skal på ferie snart :D


For meg står det også mellom disse to, og det er vanskelig å konkludere.

Ut fra hva jeg har lest i tester og forum så tipper jeg PV600 slår Samsung noe på både lyd og bilde. Men det kan samtidig også tenkes at man likevel blir mer enn godt nok fornøyd med Samsungen på dette, og at design+pris da blir det som vipper det i retning Samsung. Samsungen har kun en HDMI-kontakt, men er også noe billigere.

I forhold til å sjekke ut mer på disse:

- Legg merke til at Samsung 42C7H er nøyaktig lik Q7H ifht bilde og lyd, den mangler kun pianolakken (matt farge).

- Dersom du bor i Østlandsregionen kan du se PV600 opp mot C7H hvis du tar turen til Strømstad, http://www.nordbydigital.se har disse inne. De ordner også med frakt til norge og den svensk/norske momsen, er spesialister i å deale med nordmenn der borte, den eneste forskjellen er at du får kun 3 års reklamasjonstid på kjøp i sverige vs 5 år i norge. Her kan det være penger å spare! Eksempelvis vil du kunne få PV600 til 22k derfra...


For flere brukererfaringer på Q7 så ligger det lengre tråder ute på de svenske og danske fora:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=1&TPN=1

Virker som de fleste er godt fornøyde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 08.11.12 #6 av 13
Postet av: orso
Ser at de fleste som har sett Samsungen mot PV60 sier at Samsungen er best. Stoler alikevel ikke helt på det. Det kan ha med fabrikkinnstillingene å gjøre, dessuten kan designet spille inn på hvem man vil skal se best ut bildemessig.
I utgangspunktet skal PV600 være lik PV60, men det kan være forskjeller.
Håper det kommer noen tester snart.
Samsung 42C7H som har matt svart, må vel være en fordel med tanke på refleksjoner?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 08.41.53 #7 av 13
Postet av: puckno
"bomholt" skrev:Ser at de fleste som har sett Samsungen mot PV60 sier at Samsungen er best. Stoler alikevel ikke helt på det. Det kan ha med fabrikkinnstillingene å gjøre, dessuten kan designet spille inn på hvem man vil skal se best ut bildemessig.
I utgangspunktet skal PV600 være lik PV60, men det kan være forskjeller.
Håper det kommer noen tester snart.
Samsung 42C7H som har matt svart, må vel være en fordel med tanke på refleksjoner?


Det eneste jeg har sett av tester som har begge disse er:
- en nederlandsk test som har både Q7 og PV600 (fant ikke linken sånn i farten, kan komme tilbake til det), ga 8 av 10 til panasonic og 7 av 10 til Q7
- siste nummer av WhatHiFi tester både PV60 og PV600, men da i 37'' utgaven, og sammen med andre 37'' plasma og lcd, gir veldig gode reviews på begge, og gir den overordnede test-seieren til PV60 ut fra pris/value-betraktninger, så dette nummeret i salg på Narvesen Oslo S i går, finnes vel i de mer velassorterte Narvesen-butikkene

Av det jeg har oppfattet som forskjeller på PV60 og PV600 er:
- finere design på PV600
- mer påkostet lydsystem på PV600
- bilde-i-bilde
- minnekort(SD)-leser som leser jpeg og recorde mpeg4

Vedr din kommentar på refleksjoner så har jeg sett opptil innlegg på svenske fora som sier at glasset på PV600 er av en annen type som gir noe mindre refleksjoner. Jeg vet ikke om dette stemmer, noen som kan bekrefte dette?

Ifht refleksjoner så har Q7 noe som heter Filter BrightTM som automatisk justerer kontrastnivå ifht lys på skjerm for å motvirke refleksjoner. Samsungs egen beskrivelse av dette er som følger:

"Filter BrightTM justerer bildet etter lysforholdene. Et Samsung-patent som innebærer at lys fra eksterne lyskilder, f.eks. lamper eller solen, absorberes og øker kontrasten. Det forhindrer i sin tur reflekser i bildene. Så når solen skinner inn i rommet, trenger du ikke lenger å trekke for gardinene."

I det øvrige vet jeg ikke hvordan pianolakken slår inn ifht refleksjonene.

I min egen valgprosess har jeg også vurdert pioneer sine modeller, bl.a. de relativt nye 436SXE/RXE, men jeg ser på de svenske foraene at det er ganske mange som klager på at sliter med innbrenninger på Pioneerene nå under VM, samt lister opp alt man må tenke på i innkjøringsperioden med Pioneerene. Dette er en kraftig turnoff for meg.

Motsatt har jeg ikke sett et eneste innlegg så langt på PV60 eller PV600 om innbrenning, hverken på svenske, danske eller norske fora.

Personlig er jeg også veldig lite begeistret for sølv hardplast, liker at tven skal være sort. Dette er jo selvsagt en smakssak.

Jeg har heller ikke investert i noe surround-anlegg ennå til min 4:3 crt som nå endelig (!) skal byttes ut, surround får komme etterhvert. Inntil videre ønsker jeg derfor at det skal være ok lyd i tv'en jeg kjøper. Det taler i retning 600, men jeg har jo heller ikke hørt C7/Q7 ennå, så om det er forskjeller her, og hvem som eventuelt er best, det vet jeg ikke ennå.

For meg vipper det mellom Q7 og PV600. Det kan godt tenkes jeg trosser mine aversjoner mot sølv hardplast og ender på PV600, etter alt jeg har lest og hørt sitter jeg igjen med et inntrykk på at de nye panasonic-panelene har blant de beste plasmaene akkurat nå, hensyntatt pris og kvalitet (innbrenninger osv), og at denne kan passe meg bra ifht de kriteriene som teller noe for meg. Skulle bare ønske den var hakket mer fancy i design.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 09.33.03 #8 av 13
Postet av: orso
Angående det med refleksjoner tenkte jeg på forskjellene med Q7 og C7. Q7 har pianolakk og det tipper jeg gir mer refleksjoner enn matt sort. Synd, for pionolakk er tøffest.
Har også lest mye om innbrennings problemer på Pioneer og derfor er de uaktuell for meg. Det er først og fremst snakk om image retention, som er midlertidig innbrenning og som forsvinner igjen. Synes alikevel det ikke er holdbart. Har hatt en heftig diskusjon om emnet i denne tråden:
http://avforum.no/forum/showthread.php? ... ge=1&pp=20
Synes dessuten at Pioneer er mer kresen på signalene enn Panasonic.

Det var som nevnt mye tull med forrige Samsung plasmaene, så jeg tror jeg holder meg til PV600 som jeg har bestilt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 09.47.48 #9 av 13
Postet av: orso
Fant den nederlandske testen.
http://www.mediatotaal.nl/downloads/mt5 ... v_test.pdf

Noen som har klart å oversette den? Greit å se hva de skriver også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 10.04.25 #10 av 13
Postet av: puckno
"bomholt" skrev:Fant den nederlandske testen.
http://www.mediatotaal.nl/downloads/mt5 ... v_test.pdf

Noen som har klart å oversette den? Greit å se hva de skriver også.


Ja, du kan få oversatt nederlandsk tekst til engelsk på

http://babelfish.altavista.com/

Jeg tror dog ikke at denne oversetter pdf-filer så måten å gjøre det på er å klippe ut tekst fra pdf-artikkelen og legge over til babelfish (copy-paste). (det er et eget ikon i pdf-leseren for å markere tekst og klippe ut)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 12.06.59 #11 av 13
Postet av: orso
Takk for tipset. Tenkte ikke på å klippe og lime. Oversettelsen var dårlig, men fikk med en del. Tror ikke dette er en spesielt grundig test. Setter spørsmåls tegn ved at LGPX5 kommer så bra ut. Det er en god skjerm, men den sliter veldig med sort nivået. Konlusjonen er jo grei:

The conclusion plasma is still an important player on the market of Flat-TV's. And rightly, because quality in picture half-measures larger costs at plasma signaling less than at LCD. In the more or less payable class up to 2,500 euro, LG provide clearly the bests and most natural picture quality, Samsung go with the most beautiful design to obtain. In the class around 3,000 euro Panasonic take distance of the competition with an extremely natural picture and excellent a sound quality. Pioneer and Panasonic jump most economical with energy for.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 18.21.52 #12 av 13
Postet av: saga
Enkelt valg. Kjøp pv600 , får mitt om ei god uke.
pv600 , fåes i dag for kr.21690,00 + evt , fot/veggfeste.
Har sett tven , meget bra bilde , samt att kassa er meget fin å sjå på.
Har ikkje sett det andre , men personleg har eg hatt panasonic som 1 valg.

mvh saga
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.06.2006 19.21.28 #13 av 13
Postet av: orso
"saga" skrev:Enkelt valg. Kjøp pv600 , får mitt om ei god uke.
pv600 , fåes i dag for kr.21690,00 + evt , fot/veggfeste.
Har sett tven , meget bra bilde , samt att kassa er meget fin å sjå på.
Har ikkje sett det andre , men personleg har eg hatt panasonic som 1 valg.

mvh saga

Den prisen har du vel fått etter en heftig pruterunde? Eller i Sverige?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar