"bomholt" skrev:Ser at de fleste som har sett Samsungen mot PV60 sier at Samsungen er best. Stoler alikevel ikke helt på det. Det kan ha med fabrikkinnstillingene å gjøre, dessuten kan designet spille inn på hvem man vil skal se best ut bildemessig.
I utgangspunktet skal PV600 være lik PV60, men det kan være forskjeller.
Håper det kommer noen tester snart.
Samsung 42C7H som har matt svart, må vel være en fordel med tanke på refleksjoner?
Det eneste jeg har sett av tester som har begge disse er:
- en nederlandsk test som har både Q7 og PV600 (fant ikke linken sånn i farten, kan komme tilbake til det), ga 8 av 10 til panasonic og 7 av 10 til Q7
- siste nummer av WhatHiFi tester både PV60 og PV600, men da i 37'' utgaven, og sammen med andre 37'' plasma og lcd, gir veldig gode reviews på begge, og gir den overordnede test-seieren til PV60 ut fra pris/value-betraktninger, så dette nummeret i salg på Narvesen Oslo S i går, finnes vel i de mer velassorterte Narvesen-butikkene
Av det jeg har oppfattet som forskjeller på PV60 og PV600 er:
- finere design på PV600
- mer påkostet lydsystem på PV600
- bilde-i-bilde
- minnekort(SD)-leser som leser jpeg og recorde mpeg4
Vedr din kommentar på refleksjoner så har jeg sett opptil innlegg på svenske fora som sier at glasset på PV600 er av en annen type som gir noe mindre refleksjoner. Jeg vet ikke om dette stemmer, noen som kan bekrefte dette?
Ifht refleksjoner så har Q7 noe som heter Filter BrightTM som automatisk justerer kontrastnivå ifht lys på skjerm for å motvirke refleksjoner. Samsungs egen beskrivelse av dette er som følger:
"Filter BrightTM justerer bildet etter lysforholdene. Et Samsung-patent som innebærer at lys fra eksterne lyskilder, f.eks. lamper eller solen, absorberes og øker kontrasten. Det forhindrer i sin tur reflekser i bildene. Så når solen skinner inn i rommet, trenger du ikke lenger å trekke for gardinene."
I det øvrige vet jeg ikke hvordan pianolakken slår inn ifht refleksjonene.
I min egen valgprosess har jeg også vurdert pioneer sine modeller, bl.a. de relativt nye 436SXE/RXE, men jeg ser på de svenske foraene at det er ganske mange som klager på at sliter med innbrenninger på Pioneerene nå under VM, samt lister opp alt man må tenke på i innkjøringsperioden med Pioneerene. Dette er en kraftig turnoff for meg.
Motsatt har jeg ikke sett et eneste innlegg så langt på PV60 eller PV600 om innbrenning, hverken på svenske, danske eller norske fora.
Personlig er jeg også veldig lite begeistret for sølv hardplast, liker at tven skal være sort. Dette er jo selvsagt en smakssak.
Jeg har heller ikke investert i noe surround-anlegg ennå til min 4:3 crt som nå endelig (!) skal byttes ut, surround får komme etterhvert. Inntil videre ønsker jeg derfor at det skal være ok lyd i tv'en jeg kjøper. Det taler i retning 600, men jeg har jo heller ikke hørt C7/Q7 ennå, så om det er forskjeller her, og hvem som eventuelt er best, det vet jeg ikke ennå.
For meg vipper det mellom Q7 og PV600. Det kan godt tenkes jeg trosser mine aversjoner mot sølv hardplast og ender på PV600, etter alt jeg har lest og hørt sitter jeg igjen med et inntrykk på at de nye panasonic-panelene har blant de beste plasmaene akkurat nå, hensyntatt pris og kvalitet (innbrenninger osv), og at denne kan passe meg bra ifht de kriteriene som teller noe for meg. Skulle bare ønske den var hakket mer fancy i design.