Logo

Samsung LE 40R72B eller en annen LCD ?

Skriv et svar
07.06.2006 16.52.19 #1 av 4
Postet av: Frode06
Hei Folkens!

Jeg har lest her på forumet at LE-40R72B og 71B er de samme LCD
TV'ene og hadde Store planer om å kjøpe R72B hos Mpx for 18995 (dem har gratis frakt på LCD TV) siden fant dem billigst.

Men etter å ha lest på:

http://www.aftenposten.no/forbruker/dig ... 337529.ece

idag så vet jeg faktisk ikke lengre om en skal gå for Samsung eller en annen LCD 40".

Så er denne Samsung et godt kjøp folkens ? Eller er det andre LCD 40" som er bedre og til en nice price ? :)

Takk på forhånd !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.06.2006 12.02.12 #2 av 4
Postet av: fleggis
"Frode06" skrev:Hei Folkens!
http://www.aftenposten.no/forbruker/dig ... 337529.ece

idag så vet jeg faktisk ikke lengre om en skal gå for Samsung eller en annen LCD 40".

Så er denne Samsung et godt kjøp folkens ? Eller er det andre LCD 40" som er bedre og til en nice price ? :)


Har hatt 40R71 en ukes tid, intill i går var jeg misfornøyd med akkurat det testen påpeker. Etter litt google fant jeg ut at i film mode var mye av dette stæshet deaktivert, litt tuning på farger, kontrast etc og voila :P

Nå er alt helt topp og R71/72 kan anbefales på det varmeste
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2006 11.12.05 #3 av 4
Postet av: hlok
Har hatt min 40R71 i ca. 2 uker og selv om jeg er enig i at den med "default" oppsett har noen problemer så har den et supert svart-nivå og meget bra farger etter noen innstillinger.

Det er riktig at film-mode skrur av dynamisk kontrast (noe forbruker.no's "ekspert" ikke hadde greid å finne ut). Denne kan også skrus av for alle bilde-moduser ved å gå inn i service-menyen:
Skru av TV'en og trykk INFO,MENU og MUTE knappene etter hverandre. Skru på TV'en. Det skal da være en ekstra meny oppå det vanlige TV-bildet. Gå til "OPTION TABLE" og skru av "DYNAMIC DIMMING". Se link for mere informasjon (på tysk): http://www.hifi-forum.de/viewthread-151-180-4.html

For å se DVD'er ville jeg dessuten anbefale en skalerende DVD-spiller med DVI/HDMI ut som f.eks. Oppo, da denne hever kvaliteten vesentlig over DVD over RGB/Component.

I tillegg kan det være lurt å kalibrere TV'en. Kjøp en egen kalibrersings-DVD alla "Digital Video Essentials" eller bruk THX Optimizer (veldig enkel kalibrering) som følger med alle Star Wars og Indiana Jones DVD'er. Det er ikke så mye instilling som skal til. Største forandring er vel å sette farge-intensiteten ned litt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.06.2006 11.29.45 #4 av 4
Postet av: Gråsonen
Har 32R72B, og er noe usikker på om jeg kan anbefale den. Den er for tiden på service pga en irriterende pipelyd som gjør seg gjeldene når tv`en er slått av.
Spent på å få den tilbake for å teste ut filmmode uten dynamisk kontrast. Er enig med anmelderen i forbruker.no, men som han var heller ikke jeg klar over at det er en spesialmeny der du må trykke på 3 knapper når tv`en er skrudd av. Er jo litt tungvint st det ikke er nevnt i håndboka..

Ellers så er jeg plaget med forsinkelse i lyden når jeg ser på vanlige tv sendinger. Har samme oppkobling som på min gamle tv, med Pioneer DVR-530H og UPC`s digitlale dekoder, men det er frustrerende å se på tv, samtidig som lyden ikke samsvarer med bildet. Fungerer dog bra med komponent fra DVD og optisk kabel fra DVD til forsterker. Lyden fra høytalerne på Samsungen er jo helt latterlig dårlig, så kjøp den ikke om du ikke skal koble til et stereo/ surround anlegg.
Positivt med 32R72 er at den takler direkte sollys meget bra.

Noen andre som har problemer med pipelyd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar