Logo

S-video kabel til Projektor

Skriv et svar
28.06.2005 09.09.45 #1 av 7
Postet av: ovegeir
Hei!

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en Panasonic Panasonic PT-AE700E, og har i første omgang tenkt å bruke en S-video kabel som bildekabel. Er dette helt håpløst å bruke, er komponentkabel mye bedre?
Hvordan er egentlig bildekvaliteten på en slik prosjektor kontra f-eks en 37" plasmaskjerm? Det kommer helt sikkert an på type skjerm, men tenker på sånn generelt sett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2005 10.09.21 #2 av 7
Postet av: Kjell
Hei.

Sånn generelt er det:

Dårligst: Kompositt
God: S-Video
Bedre: Komponent
Best: HDMI / DVI

Hvis du skal se på tv med projektor vil du fort oppdage at kanalenes sendekvalitet varierer veldig mye. Shit in = shit out for å si det sånn.
Derfor kan S-video funke godt, men også dårlig, det samme kan sies med komponent. Har selv en sat tuner med S-video som jeg konverterer til komponent i en receiver.

Derimot med DVD spiller er komponent mye bedre enn S-video og HDMI / DVI best.

Du bør også tenkte på at disse projektorene er relativt lyssvake og trenger et mørkt rom for å gi et godt bilde. Det er sjelden lett å få til når familie og venner skal se tv. Selv bruker jeg TV for TV-titting og projektor for film og enkelte sportsendinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2005 10.36.04 #3 av 7
Postet av: ovegeir
Takk for svar.
Er det nesten håpløst å bruker prosjektor som tv? jeg tenker på hvis man f.eks investerer i et dyrt rammelerett som ikke er så stort.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2005 12.22.31 #4 av 7
Postet av: Kjell
Nei, altså det går fint å bruke projektor til å se tv-sendinger, men som sagt det er en del begrensninger, eller hensyn å ta / være klar over.

Istedenfor å kjøpe et lite rammelerret er det bedre å kjøpe et større og heller maskere det ned til et lite lerret. Slik at du senere kan ta vekk maskeringen og benytte den fulle størrelsen. Et mindre lerret vil si at du trenger å fordele det lyset du har i fra projektoren på en mindre flate og derved får du litt mere lys per kvadratmeter.

En projektor lampe har normalt en oppgitt levetid, fra produsenten, på 2000 - 3000 timer og koster et sted mellom 3 - 4000 kroner. I litt forenklet form vil det si en lampekostnad på minst 1 kr/ time du bruker den. Dette er også noe en del regner inn mot "vanlig TV", hva det nå er i dag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.06.2005 14.17.31 #5 av 7
Postet av: Rune
Har selv PTA-E700 og jeg mener at som TV er en projektor ganske begrenset grunnet at man må sitte i mørket for at bildet skal være bra.

I et mørkt rom er denne bedre enn plasma, men med en gang man slipper inn litt lys blir alt blast.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.08.2005 18.57.09 #6 av 7
Postet av: ford*
Har en panasonic pta e500 og har brukt den som TV i ett år nå. Har ikke noe annet. Det funker helt greit, bare skru lamp power på high om dagen. Eneste tida jeg ikke kan se på TV er når sola lyser direkte inn stuevinduene, Da må jeg skru igjen persieneren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.08.2005 10.35.56 #7 av 7
Postet av: kid
Jeg bruker min PT-AE700 som tv også for tiden, bruker en vanlig videospiller som tuner (http://www.minhjemmekino.moo.no). Rommet er mørkt bestandig og er nokså fornøyd med "tv-kvaliteten" (Gullplettert scart-kabel). Mitt vanlige 28" widescreen er på reperasjon etter tordneværet og vil derfor bli brukt til tv-titting når det kommer tilbake. Til flm anbefaler jeg på det varmeste en god dvd spiller med en kraftig og god komponent kabel til pt-ae700, testet flere løsninger og dette gir helt klart best kvalitet etter min mening. Have fun! ;]
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar