Logo

Regnbuen, kan man minske effekten?

Skriv et svar
12.09.2004 11.22.48 #1 av 13
Postet av: frodo1972
Hallo alle sammen, sliter litt med regbuen når jeg blunker og flytter fokus.

Er det noen innstillinger på prosjektoren som kan minimere denne eller finnes det andre tips?

Eller er det bare å bytte den inn med en gang og kjøpe en LCD i stedet?

Takker

Mvh,
Frodo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2004 11.42.48 #2 av 13
Postet av: Jacob
Hvis du opplever regnbueffekten såpass irriterende som jeg forstår er det egnetlig ikke så mye du kan gjøre. Du kan redusere lysstyrken noe, men det hjelper bare litt, i tillegg så blir ikke bildet optimalt lenger.

Hvilken projektor har du?

Det produsentene gjør for å redusere regnbueffekten er å bruke hurtigere fargehjul. Hvis du f.eks har en X1 så har du bare 2x fargehjul som for noen betyr utålelige mengder med regnbuer, mens det er ikke merkbart for andre.

Hvis du har handlet på nett har du 14 dagers returett som du kan benytte deg av.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2004 13.17.20 #3 av 13
Postet av: frodo1972
jeg har LG Projektor RD-JT91 SVGA fra komplett
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 06.57.33 #4 av 13
Postet av: frodo1972
Hei igjen Jacob! Ser at du blandt annet også skryter av Benq sin 7800. Siden denne har 6 fargehjul og "masse" annet snadder som skulle elimenere denne effekten, tror du det vil være bedre enn LG RD-JT91?

Jeg finner desverre ingen spesifikasjoner på denne som kan fortelle meg hvor mange fargehjul dene har, men den er i alle fall ubrukelig for meg!

Ellers så vurderer jeg LCD, men den har jo også noe negativt over seg, og en kompis av meg forteller at han sliter litt med skarphet og at f.eks fotball-spillerne forsvinner inn i skjermen!! Dette er jo en katastrofe da jeg skal bruke prosjektor til 50% kini/DVD og 50% fotball!

På forhånd takk for alle svar!

Mvh,
Frodo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 07.50.18 #5 av 13
Postet av: Jacob
BenQ 7800 er nok den projektoren som gir mest for pengene uansett pris. Med sin PAL optimaliserte brikke og 5 x fargehjul/6 segment så gir denne et meget bra bilde. Det skal iallfall svært mye til for at man blir plaget med regnbuer på denne.

Hvis du sjekker http://www.bigscreen.se så hadde de nettopp test av denne.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 07.50.18 #6 av 13
Postet av: Jacob
BenQ 7800 er nok den projektoren som gir mest for pengene uansett pris. Med sin PAL optimaliserte brikke og 5 x fargehjul/6 segment så gir denne et meget bra bilde. Det skal iallfall svært mye til for at man blir plaget med regnbuer på denne.

Hvis du sjekker http://www.bigscreen.se så hadde de nettopp test av denne.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2004 11.37.31 #7 av 13
Postet av: frodo1972
Ok, det høres jo bra ut, men jeg har allikevel såvidt snust litt på LCD-prosjektorer og synes Panasonic PTAE500E høres OK ut.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123116&cks=PRL

En del rimeligere er den også og garantert uten regnbue!

Men nå vet jeg altså ikke helt up-2-date på LCD-prosjektorene sine sideeffekter! Regnbuer blir det jo ikke, men hvis den egner seg dårlig til f.eks fotball-kamper så sliter jeg igjen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2004 15.25.57 #8 av 13
Postet av: graabein
Har du kjøpt denne? Hvordan opplever du i så fall ulempene med LCD i forhold til regnbueeffekten på den tidligere DLP-projektoren?

Jeg er i tvil om jeg skal velge LCD eller DLP...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2004 11.57.52 #9 av 13
Postet av: frodo1972
Hadde tenkt å kjøpe den, men har bestillt panasonic 700 i stedet. Venter fremdeles på levering fra komplett, men den høres i alle fall bra av det jeg har lest.

Men uansett så mye hønsenetting eller vertical-banding det måtte være må det være bedre enn regnbueeffekten!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2004 12.15.09 #10 av 13
Postet av: nutts
Jeg har en x1 projector, å jeg ser mange klager på regnbue effekt osv på disse rimelige projectorer. Jeg så litt regnbue effekt på min, men det var før jeg justerte projectoren min. Nå etter att jeg justerte bildet etter en sånn justerings DVD, er all regnbue effektene borte hos meg.
Jeg ser film i ett rom med full kontroll på lyset, det kan hende det har noe å si på regnbue effekten også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2004 12.48.46 #11 av 13
Postet av: Granberg
"nutts" skrev:Nå etter att jeg justerte bildet etter en sånn justerings DVD, er all regnbue effektene borte hos meg.

hvilken justerings DVD var det du brukte?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2004 19.10.59 #12 av 13
Postet av: Aladdin
På min Action Model One MKII er jeg ikke plaget med regnbuer i det hele tatt. Tror dette er oppskrytt av LCD fans.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.10.2004 22.39.36 #13 av 13
Postet av: nutts
"Granberg" skrev:
"nutts" skrev:Nå etter att jeg justerte bildet etter en sånn justerings DVD, er all regnbue effektene borte hos meg.

hvilken justerings DVD var det du brukte?


Husker ikke helt hva den heter, mener det er noe med " Alida " eller noe i den duren. Kan sjekke etter i morgen, når jeg kommer hjem fra jobb.

Den hadde en mengde med skjermbilder som man kan justere etter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar