Logo

Reciver,pre-amp og efekt-trinn

Skriv et svar
23.04.2007 16.57.15 #16 av 16
Postet av: orso
"Karl_Erik" skrev:
Hvis jeg ikke misforsto deg, sikter du til den metoden der man lurer receiveren til å tro at det ikke er noen SUB i oppsettet ved å velge innstillingen "no sub". Dermed går all dypbassen til frontkanalene, også det som eventuelt befrinner seg i LFE-sporet. Senere i kjeden - i stereo(for)forsterkeren - blir frontsignalet dublisert også til SUBen, hvoor det også da blir LowPass-filtrert. Dermed får subwooferen dypbass sammen med frontkanalene. Men i og med at dypbassen ikke blir filtrert bort fra frontkanalene, må altså effektforsterkeren til fronbtkanalene også jobbe med bl.a. LFE-sporet (sammen med SUBen sin effektforsterker. Dette er isolert sett en ulempe.


En annen ulempe er at det lett kan bli for mye dypbass når både frotnhøyttalere og SUB skal levere det samme dypem frekvensområdet. For noen kan dette fungere bra, mens det ikke fungerer like bra for andre.

Tror jeg forstår, men ikke 100%. Man har altså ikke ved en slik løsning mulighet til å sette høyttalerne til small som med en receiver. Høyttalerne blir derfor ikke avlastet på samme måte, men hva med delefilteret bakpå suben? Når man f.eks setter den til 70Hz, vil da høyttalerne spille noe særlig under dette (vet det finnes noe overlapping)?

"Karl_Erik" skrev:Da tar jeg SUBfunksjonene i stereo først:
Den har rett og slett en analog bassmanager, eller et analogt delefilter om du vil.
Dette sender signaler under en selvvlagt delefrekvens til subwoofer(e), mens resterende signal går som vanlig til Høyre-/venstre kanal. Det er forøvrig utgang for to subwoofere, men det er ikke snakk om stereo-sub. Dette er egnetlig den ideelle bruk av subwoofer i et stereo-oppsett, siden man sparer fronthøyttalerne og disse sin effektforsterker for den dypeste bassen, i tillegg til at det er lettere å få riktig dosering av dypbassen og bedre intergrering mellom stereohøyttalerne og sub.

Det som er spesielt med denne forforsterkeren sin prosessorinngang, er at denne også inkluderer to stk. subwoofer bypass-innganger. D.v.s. at SUbsignalet sendes innom stereoforforsterkeren, og i BYPASS-MODE (altså når man spiller surround) sendes SUB-signalet direkte videre til SUBen, mens det ltså i stereo er signalet fra delefilteret i Parasounden som sendes til SUBen.
Akkurat samme funksjonalitet som for Høyre-/venstre kanal i normale forforsterkere med prosessorinngang, m.a.o, bare utvidet til også å omfatte SUBwoofer. Noe som er gull verd dersom man bruker subwooferen i stereo.

Regner med suben er da koblet kun i Parasounden? Dersom den i bypass-mode sender videre SUB-signalet direkte til SUBen, da får man altså ikke valgt høyttalere som small og andre bass funksjoner. Eller er det slik man kobler suben både til surround receiver og til Parasounden? Er ikke helt med her på koblingen her.

Aner du forresten om REL sine ST serie suber (Stambede, Strata og Storm) kan kobles med høynivå (til integrert) og lavnivå (receiver) samtidig og ha ulike innstillinger? Da kunne det kanskje vært den ideelle løsningen for meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar