Logo

Receiver til Dali Concept 6?

Skriv et svar
01.02.2008 07.28.15 #1 av 6
Postet av: Twincepto
Prøver å sette sammen eit heimekinoannlegg relativt billig, og lurer på kva forsterkar som kan fungere bra sammen med Dali Concept 6?

Ser f.eks. at hifiklubben anbefaler NADT744 til Dali Concept 6. Ser og at Mange som har dali concept av ulik størrelse ofte bruker nad forsterkere/receivere... er dali og nad rett og slett ein god kombinasjon?

Ligg fleire NAD ute på finn.no: NAD T62, NAD T752, Nad T743, korleis vil desse fungere relativt til NAD T744?

Har også mulighet til å få tak i ein billig Yamaha RX-V550, er dette eit bra alternativ?

Har de eventuelt tips til brukte receivere eg burde leite etter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2008 08.22.19 #2 av 6
Når du er oppe i den prisklassen ville ikke jeg kjøpt en reciver uten støtte for MPCM (Ukomprimert lyd). Lyden blir får mer dynamikk, vokalene kommer tydligere fram og det er langt flere detaljer i lydbildet. (Merk at du må ha en HD-Kilde for å utnytte deg av dette). Yamaha RX-V661 er ett godt alternativ, den har 2*HDMI, romkorreksjon og mulighet for pre-out hvis du vil koble til en effektforsterker for mer effekt. Yamaha har en ganske nøytral lydsignatur, men er samtidig dynamisk og engasjerende.

Mer om produktet her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=130

Test finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=3164

Du kan jo også dra å høre selv om du liker kombinasjonen NAD og Dali på Hifiklubben, men som sagt; for den prisen er en reciver med støtte for ukomprimert lyd og HDMI å foretrekke.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2008 09.14.32 #3 av 6
Postet av: Twincepto
Takkar for svar Tommy!

Men når sant skal seiast så er eg tilnærma heilt grøn på audio området og forstod vel ikkje heilt dette her med MPCM...

Situasjonen er at eg kan få kjøpt eit par Dali Concept 6 brukt for ein grei pris. Tenker videre å kjøpe ein brukt receiver då eg maks har rådt til noko som koster 2500kr...

Er MPCM noko nytt som ikkje eit par år gamle receivere har støtte for? Har ikkje NAD støtte for dette på nokon som helst receivere? Har den Yamaha receiveren eg nevnte (RX-V550) støtte for MPCM?

HDMI støtte er forøvrig ikkje nødvendig, har berre eit par video kilder og går smertefritt å skifte kilde på prosjektor. Lydkildene er vel heller ikkje noko å skryte av, har bkk digital tuner med scart utgang, og pc der eg forsåvidt har spdif ut, men veit ikkje heilt korleis den fungerer, har berre brukt minijack utgangen føreløbig.

Det eg i realiteten treng hjelp til er anbefalingar av brukte receivere eg kan kikke etter. Dei tre nad receiverane ligg ute på finn til under 2500kr, rx-v550 kan eg få for 1200kr...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2008 09.39.39 #4 av 6
PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler (7.1). Dette gir som sagt ett stort løft i lydbildet.

De fleste recivere har støtte for PCM, altså ukomprimert lyd i stereo. Men de aller fleste nad reciverne har ikke støtte for MPCM opp til en ganske så høy prisklasse. Den Yamaha reciveren du ser på har heller ikke dette da den begynner å dra på alderen. Har selv hatt Yamaha RX-V450 og den låt ganske bra til prisen, ser også at du har gode tilkoblingsmuligheter. Til 1200Kr er RX-V550 ett meget bra kjøp.

Anbefaler deg å dra til Hifiklubben å høre på en NAD reciver til dine consept for å høre sann cirka hvordan kombinasjonen er.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2008 11.45.43 #5 av 6
Postet av: Twincepto
"Tommy(Actionchicken)" skrev: De fleste recivere har støtte for PCM, altså ukomprimert lyd i stereo. Men de aller fleste nad reciverne har ikke støtte for MPCM opp til en ganske så høy prisklasse. Den Yamaha reciveren du ser på har heller ikke dette da den begynner å dra på alderen. Har selv hatt Yamaha RX-V450 og den låt ganske bra til prisen, ser også at du har gode tilkoblingsmuligheter. Til 1200Kr er RX-V550 ett meget bra kjøp.


Sannsynligheten er vel ganske stor for at eg slår til på den brukte Yamaha'en. Folk har vel klart seg uten MPCM før :)
Til å begynne med kjem eg kun til å bruke to fronter, mulig eg kjøper meg ein senter også. 1200kr for ein receiver er uansett ikkje noko å snakke om... sikkert ei grei mellomløysing til eg eventuellt kjøper meg ein ny...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2008 11.55.48 #6 av 6
[quote="Twincepto"][1200kr for ein receiver er uansett ikkje noko å snakke om... sikkert ei grei mellomløysing til eg eventuellt kjøper meg ein ny...[/quote]

Helt klart en bra reciver til prisen
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar