Logo

PS3 vs Top DVD spillere

Skriv et svar
19.11.2007 00.56.05 #1 av 15
Postet av: Parafan
Hvordan yter PS3 med 1.80 firmware for vanlig DVD avspilling i forhold til "gode" oppskalerings dvd spillere? Nå som den har fått muligheten til å oppskalere helt opp til 1080p?
Leste i tidligere anmeldelser (før 1.80 firmware kom) at "ekspertene" var rimelig misfornøyd med den vanlige dvd kvaliteten, men fornøyd med hd-Blu-ray kvaliten. Har nye firmwar'en gjort PS3n betraktelig mye bedre for DVD avspilling?? Noe erfaring noen?

Syns det er vanskelig å finne fram til gode tester her på nette om hvordan PS3'n (med 1.80 firmware) oppskalerer vanlig dvd materiell. Noen som har noen gode konkrete linker til akkurat dette???

Har nettop kjøpt en ny 37LY95 fullhd tv, og vurderte egentlig å kjøpe en dvd spiller (En god oppskalerings dvd spiller i ca 3000kr prisklassen) i tilleg til ps3, men er dette nødvendig? Kommer PS3'n til å avspille DVD-er bedre uansett? Er kresen til tider:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 06.35.44 #2 av 15
Postet av: RamGuy
Jeg lurer mer på hvordan en PlayStation3 klarer seg opp i mot de "svin dyrere" 1. Gen og 2. Gen dedikerte BluRay-spillerne vi har på markedet idag?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 06.55.34 #3 av 15
Hvis dere leter litt på forumet så kan dere se at jeg og andre har svart på begge spørsmålene en del ganger:

Se blant annet her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9573
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9956
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 18.05.20 #4 av 15
Postet av: Parafan
Tommy, eier du en ps3 og en mellomklasse dvd spiller med oppskalerings muligheter? Sånn at du har kunne teste dette og se på det med egne øyne

Ikke for å være pessimistisk her, men har du noe grunnlag for det du sier eller det trekt ut i fra luft. Jeg vil bare gjerne sammenligne dette med andres ekspertise. En eller flere linker til noen pålitelige tester ville vært fint å se. (jeg hadde nemlig problemer med å finne dette på nette, altså : en direkte sammenligning mellom ps3 med 1.80 firmware og en klasse dvd spiller, ettersom det allerede var mange tester gjort uten den nye firmwaren)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 18.26.37 #5 av 15
Jeg eier en PS3 (Se bare på "minhjemmekino" knapp hvis du ikke tror meg :wink:^)

Jeg skjønner naturligvis din skepsis med å bare stole på en fremmed bruker på nett. Og dette er ikke bare påstander som jeg har fra løse lufta, hvorfor skulle jeg det? (Jeg jobber ikke for Sony) Jeg har eid en DVD spiller med oppskalering fra blant annet Toshiba og har sammenlignet. Men jeg har ikke sammenlignet med med de litt dyrere oppskaleringsdvd spillerne.

Jeg skal se om jeg finner noen tester angående dette, mener det var en i Lyd og Bilde for en stund tilbake der de blant annet testet PS3 mot 360 sin HD-DVD spiller der dem blant annet gjennomgår hvordan den fungerer som vanlig DVD spiller.

Ellers kan du bare surfe litt på nettet og finne andre meninger.

Nok en gang, jeg tar ikke ting fra løse lufta. Ting jeg skriver er som oftest basert på mine egne erfaringer og pålitlige tester på nett. Hvis det er noe jeg ikke har testet eller sett tester fra, skriver jeg som oftest eks at jeg anntar det eller tror. Jeg er her på forumet for å dele mine erfaringer og hobby. Hvis det er flere som tror at jeg bare får ting fra løse lufta (i en viss grad), er det ikke noe hensikt for meg å være her lenger.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.11.2007 20.20.30 #6 av 15
Postet av: 1080p
Stå på Tommy, jeg tror det er mange her som setter pris på dine innlegg, meg selv inkludert.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 10.03.43 #7 av 15
Postet av: kjelle
jeg sammenlignet en ps3 mot en denon 2910 dvd spiller som en gang kostet 6500kr.. tilsvarer vel en dvd spiller i kvalitet nå til ca 4k. denne hadde såklart oppskalering. Ble ikke overasket at denonen knuste ps3 på dvd avspilling.Det var mye mindre støy og finere fargeoverganger på denonen enn på ps3. men så er nå ikke ps3 en dvd avspiller heller da,så der skulle kansje bare mangle.
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 16.14.56 #8 av 15
Postet av: SuperB
Er ganske sikker på at Parafans tanker ikke er representative for spesielt mange på forumet. Parafan burde tenke seg om før han kritiserer folk som kommer med saklige bidrag på et forum, spesielt siden han også selv ber om andres meninger. Latterlig...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 17.36.15 #9 av 15
Postet av: Parafan
"kjelle" skrev:jeg sammenlignet en ps3 mot en denon 2910 dvd spiller som en gang kostet 6500kr.. tilsvarer vel en dvd spiller i kvalitet nå til ca 4k. denne hadde såklart oppskalering. Ble ikke overasket at denonen knuste ps3 på dvd avspilling.Det var mye mindre støy og finere fargeoverganger på denonen enn på ps3. men så er nå ikke ps3 en dvd avspiller heller da,så der skulle kansje bare mangle.


Testa du PS3n sammen med nye 1.80 firmwaren da??:) Bare for å være helt presis. men takk ja, nyttig innlegg
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 17.50.02 #10 av 15
Postet av: Parafan
"SuperB" skrev:Er ganske sikker på at Parafans tanker ikke er representative for spesielt mange på forumet. Parafan burde tenke seg om før han kritiserer folk som kommer med saklige bidrag på et forum, spesielt siden han også selv ber om andres meninger. Latterlig...


Hvem var det jeg kritiserte her. Tror jeg utrykte dette rimelig klart allerede i første post.
Jeg mener saklige bidrag ikke er HELT saklige før de er forsvart av kilder. Jeg spurte om andres meninger her for å sammenligne, ikke for å kjøpe meninga til bare hva en mann mener. Problemet med posten jeg fikk til svar fra tommy var at jeg syntes den ikke ga noen god forklaring på hvorfor PS3n ytet så bra som han påsto. Det var som et utsagn uten noe mer i det. Men han sa han skulle lete opp noen bra linker som henviste til tester i akkurat dette emne, så man kan sammenligne.

uansett, tenk deg om før du fyrer løs, superb
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 18.02.04 #11 av 15
Postet av: kjelle
1.80 er ikke nyeste firmware vel? mener på jeg har 2.0 ..men den tiden jeg testet så hadde jeg 1.80 ja.
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 18.33.26 #12 av 15
"Parafan" skrev:
"SuperB" skrev:Er ganske sikker på at Parafans tanker ikke er representative for spesielt mange på forumet. Parafan burde tenke seg om før han kritiserer folk som kommer med saklige bidrag på et forum, spesielt siden han også selv ber om andres meninger. Latterlig...


Hvem var det jeg kritiserte her. Tror jeg utrykte dette rimelig klart allerede i første post.
Jeg mener saklige bidrag ikke er HELT saklige før de er forsvart av kilder. Jeg spurte om andres meninger her for å sammenligne, ikke for å kjøpe meninga til bare hva en mann mener. Problemet med posten jeg fikk til svar fra tommy var at jeg syntes den ikke ga noen god forklaring på hvorfor PS3n ytet så bra som han påsto. Det var som et utsagn uten noe mer i det. Men han sa han skulle lete opp noen bra linker som henviste til tester i akkurat dette emne, så man kan sammenligne.

uansett, tenk deg om før du fyrer løs, superb


Hei!

Skriv dette i første post, er ikke verre en det. Det er bare det at ingen vinner på at jeg tar ting "trekt ut i fra lufta".

Jeg syntes som sagt at oppskaleringen var bra, det kom fram litt flere detaljer og fargegjengivelsen generellt sett var bedre, altså de kom bedre fram.

Vet at det er mange av oss forbrukere som lurer på:
Skal jeg kjøpe HD spiller, eller en DVD med oppskalering?
Er PS3 en bra DVD/BD spiller?

Derfor skal jeg prøve å få igang en test som tar opp nettopp denne problemstillingen og spørsmål rundt dette. Men først må jeg få ordnet litt med sammarbeid med diverse butikker for at dette skal la seg gjøre.
(Har også sendt mail til "Lyd og Bilde" angående noen av disse spørsmålene og hva deres synspunkter i saken er)
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2007 23.22.12 #13 av 15
Postet av: SuperB
"Parafan" skrev:
"SuperB" skrev:Er ganske sikker på at Parafans tanker ikke er representative for spesielt mange på forumet. Parafan burde tenke seg om før han kritiserer folk som kommer med saklige bidrag på et forum, spesielt siden han også selv ber om andres meninger. Latterlig...


Hvem var det jeg kritiserte her. Tror jeg utrykte dette rimelig klart allerede i første post.
Jeg mener saklige bidrag ikke er HELT saklige før de er forsvart av kilder. Jeg spurte om andres meninger her for å sammenligne, ikke for å kjøpe meninga til bare hva en mann mener. Problemet med posten jeg fikk til svar fra tommy var at jeg syntes den ikke ga noen god forklaring på hvorfor PS3n ytet så bra som han påsto. Det var som et utsagn uten noe mer i det. Men han sa han skulle lete opp noen bra linker som henviste til tester i akkurat dette emne, så man kan sammenligne.

uansett, tenk deg om før du fyrer løs, superb


Vil ikke gjøre noen stor sak ut av dette, men syns du har uttrykt deg uklart i første post og fiendlig i den neste. I første post ba du om andres erfaringer i tillegg til konkrete linker. Du fikk noens erfaring, og svarte med utakk.

Jeg skal tenke meg om før jeg fyrer løs, men du bør gjøre det samme.

Nok om det...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.11.2007 19.20.54 #14 av 15
Hei Lasse! Håper du kan svare på denne meldingen. Jeg er medlem av noen ”lyd og bilde” forum, det er mange som lurer på hvordan PS3 fungerer som en vanlig DVD spiller kontra en mellomklasses DVD spiller med oppskaleringsfunksjon. Jeg har sagt at den gjør en meget god jobb som vanlig DVD spiller etter oppdatering 1.80 opptil en viss prisklasse. Men det er selvfølgelig mange som er skeptisk av å høre på en fremmed bruker fra nett. Derfor lurte jeg på om du kunne svare på dette, mtp at du er en meget pålitelig og god kilde.

Jeg har fått følgende svar:

Hei!



Vi har testet PS3 som både vanlig DVD-spiller og som Blu-ray. Mens vi ble imponert over Blu-ray-kvaliteten i forhold til dyrere stand-alone spillere, var vi nok ikke like begeistret som deg over egenskapene på vanlig DVD. På en 42-tommes skjerm er det godt nok , det vil si fargegjengivelsen er god og oppskalering skjer jevnt og fint. Men spilleren er ikke blant de beste på deinterlacing (progressiv skanning), og bildene er ikke helt skarpe i forhold til de beste DVD-spillerne til rundt 2000 kroner. Alle de andre HD-spillerne vi har testet den mot gir vesentlig bedre bilde på vanlig DVD. PS3 kan fint brukes som DVD-spiller på en 42-tommers skjerm, men til noe større enn dette vil man merke forskjell med en mer påkostet dedikert DVD-spiller. Men jeg er enig i at den nyeste versjonen er bedre enn den forrige, og gjør man ingen direkte sammenlikning, fungerer den jo fint med projektor også.



Mvh



Geir Nordby

Journalist, L&B
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.01.2008 19.12.35 #15 av 15
Postet av: SVS Inderoy
Har PS3 og på DVD blir den slått av min Yamaha DVD S1700 både lyd og bildesiden.
(HDMI.. samme merke og kabel på begge)

Bilde via yamaha RX-V3800 til Panasonic 42PX70E
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar