Logo

PS3- Hjemmekino, kun en HDMI inngang

Skriv et svar
25.12.2012 19.48.24 #1 av 11
Postet av: DanielML
Hei

Ønsker å koble PS3 til hjemmekinoanlegget og gjerne tv-dekoderen også for å få godlyd når jeg ser på TV. Men nybegynner som jeg er så ser jeg at det bare er en HDMI inngang på recieveren til hjemmekinoanlegget. Kan jeg gjøre noe med det da?
Har denne: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/hjemmekino/BH6620PN/lg-5-1-hjemmekino-blu-ray-bh6620pn

Må jeg skifte ut recieveren da? Evt til hva?

På forhånd takk.

Hilsen amatør
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.12.2012 17.27.32 #2 av 11
Postet av: Rune
Den billigste løsningen er å kjøpe en switch som denne. Det gir deg opptil 4 innganger.

Alternativt må du opp på en receiver hvor de fleste rimeliste har nå fra 4 HDMI og oppover.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617746
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.12.2012 14.40.45 #3 av 11
Postet av: DanielML
Så da legger jeg HDMI kabel fra PS3 til switchen, og en HDMI kabel fra Tv dekoderen til recieveren jeg har idag. Deretter en HDMI fra recieveren til Tv'en?

Da vil det totalt gå to HDMI inn til switchen, en fra switchen til recieveren og en fra recieveren til Tv en.

Og da har jeg hjemmekinoanlegget koblet til PS3, Tv'en med kanalene samt Dvd avspilling på recieveren? :D

Må spørre her for jeg er amatør på området.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2012 10.24.17 #4 av 11
Postet av: Rune
Det er riktig

ps3 > switch
dekoder > switch

switch > hjemmekinoanlegg

hjemmekinoanlegg > TV


Da har du også mulighet til å koble til mer utstyr senere via HDMI til switchen.

For å endre mellom dekoder og PS3 bruker du da fjernkontroll til switchen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.12.2012 12.16.53 #5 av 11
Postet av: DanielML
Hjertelig takk, nå kan jeg sette maks pris på julegaven! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2013 18.10.30 #6 av 11
Postet av: DanielML
Mottok nå switchen, men fant ut at det er noe som skurret.
Du skrev:
Det er riktig

ps3 > switch
dekoder > switch

switch > hjemmekinoanlegg

hjemmekinoanlegg > TV

Men jeg kan jo ikke ta en kabel fra switch til reciever, og fra reciever til TV, jeg har ikke to stk HDMI på recieveren. Det er bare en som går ut.
Hva misforstod jeg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2013 19.40.21 #7 av 11
Postet av: Jobla
"DanielML" skrev:Mottok nå switchen, men fant ut at det er noe som skurret.
Du skrev:
Det er riktig

ps3 > switch
dekoder > switch

switch > hjemmekinoanlegg

hjemmekinoanlegg > TV

Men jeg kan jo ikke ta en kabel fra switch til reciever, og fra reciever til TV, jeg har ikke to stk HDMI på recieveren. Det er bare en som går ut.
Hva misforstod jeg?
Du skrev at det var en HDMI inn, hvis det bare er den ene som går ut så sliter du. Du kan få lyd på PS3 og/eller TV med optisk? Switchen kan du fortsatt bruke til bilde.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2013 21.53.27 #8 av 11
Postet av: DanielML
arh... Jeg er ikke en verdensmester på området og trodde at en HDMI inngang var en HDMI inngang. Ut og inn var nytt for meg.

Jeg må spørre hva optisk er? Googlet det men det virker som om alle andre vet hva det er, så det finnes ikke svar på. Er det tilfeldigvis en sånn gammel kabel med tre punkter til hvit, gul og rød?

Når du sier at switchen fremdeles kan brukes til bilde, da mener du at jeg kan koble ps3 osv til den, slik at jeg slipper å bytte på HDMI inngangen på Tven eller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.01.2013 23.22.48 #9 av 11
Postet av: Jobla
"DanielML" skrev:arh... Jeg er ikke en verdensmester på området og trodde at en HDMI inngang var en HDMI inngang. Ut og inn var nytt for meg.

Det er straffa med disse altiett-annlegg desverre, lite tilkoblingsmuligheter. Slettes ingen verdensmester selv men kan litt lyd og akkurat fått meg hjemmekinolyd selv og valget ble brukte løskomponenter, mer kvanta, kvalitet og muligheter av alt egentlig.
Jeg må spørre hva optisk er? Googlet det men det virker som om alle andre vet hva det er, så det finnes ikke svar på. Er det tilfeldigvis en sånn gammel kabel med tre punkter til hvit, gul og rød?
Optisk er digital lyd og det må du ha , utifra hva jeg kan se har du det inn på LG systemet ditt og kan bruke det til lyd fra PS3 og mulig også tv dekoder om den også har optisk ut men da må koble om.. Eksempelvis har jeg lyd optisk inn på receiver / forsterker her fra parabolmottager, DVD og mulig PS2. TV-signalet går uavhengig av dette. Optisk kabel får du på Biltema, clas o. eller elkjøp osv..

Rød og hvit er analog stereo lyd, venstre og høyre, ikke det du ønsker m.t.p. digital surround forstår jeg deg rett? Gult er bilde.

Når du sier at switchen fremdeles kan brukes til bilde, da mener du at jeg kan koble ps3 osv til den, slik at jeg slipper å bytte på HDMI inngangen på Tven eller?
Ja, du kan koble LG-PS3 og TV-dekoder inn i switch og bruke den til bilde for å slippe koble om inn på TV ja. Du må tenke lyd og bilde hver for seg.

Det er hvertfall sånn jeg har forstått oppsettet ditt om ingen andre har bedre forslag. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.01.2013 00.15.22 #10 av 11
Postet av: Rune
Kjipern, at det ble en misforståelse hva som er inn og ut på anlegget ditt.

Nå er jeg usikker på hvor mange innganger din TV har, men det er kanskje nok allerde. (trenger 3)

DVS at løsningen din blir

PS3 -> TV
PS3 -> optisk receiver

Dekoder > TV
Dekoder > analog (rød/hvit) eventuelt optisk men da må du bytte og det orker man vel ikke over tid.

Med færre innganger bruker du da
PS3 > swithc
Dekoder > switch
Anlegg> switch

switch > TV

Ps3 > optisk > Anlegg
dekoder > rød/hvit > anlegg
(litt avhengig hva du bruker mest og hva du vil ha best lyd fra)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2013 17.45.20 #11 av 11
Postet av: DanielML
"Rune" skrev:Kjipern, at det ble en misforståelse hva som er inn og ut på anlegget ditt.

Nå er jeg usikker på hvor mange innganger din TV har, men det er kanskje nok allerde. (trenger 3)

DVS at løsningen din blir

PS3 -> TV
PS3 -> optisk receiver

Dekoder > TV
Dekoder > analog (rød/hvit) eventuelt optisk men da må du bytte og det orker man vel ikke over tid.

Med færre innganger bruker du da
PS3 > swithc
Dekoder > switch
Anlegg> switch

switch > TV

Ps3 > optisk > Anlegg
dekoder > rød/hvit > anlegg
(litt avhengig hva du bruker mest og hva du vil ha best lyd fra)

Problem løst vha optisk:D Funker bra nok det.

Takk igjen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar