Logo

Prosjektor og lerret som julegave

Skriv et svar
11.11.2008 11.38.02 #1 av 6
Postet av: Darth Reidar
Jeg går og sysler med tanken om å spandere hjemmekino på familien til jul i form av prosjektor og lerret, og da har jeg naturligvis et par-tre spørsmål som jeg håper noen her kan svare på.

Først og fremst, hvilke(t) merke/modell anbefales? Som nevnt, jeg trenger både prosjektor og lerret, og jeg ser for meg et budsjett på rundt 15 000,-
At prosjektoren må være HD-ready er en selvfølge. Full-HD er evt. en bonus jeg er villig til å spytte i et par tusinger ekstra for om tilbakemeldingene er gode nok.

Deretter; rommet som er tiltenkt for herligheten kan mørkelegges ganske bra. Hvilken type lerret bør jeg da gå for? (Hvitt/grått, matt, gain?) Og hva er best av rammelerret eller lerret som kan rulles ned?

På forhånd takk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2008 12.23.00 #2 av 6
Postet av: Atle Torp
BenQ W5000 er nok kanskje den som er mest aktuell i ditt tilfelle.

Når det gjelder lerret er det ikke noe i veien for å bruke et grått selv om du har god lyskontroll. Hvis du skal ha nedtrekkbart bør du se på et tab-tension, siden den strekker duken slik at det ikke blir bølger i den. Jeg personlig ville gått for rammespent hvis du har mulighet til det. Billigere er det også.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2008 14.49.42 #3 av 6
Postet av: roffe
Jeg vil for projektor sterkt anbefale deg å gå for full HD. På TVer kan det diskuteres hvorvidt full HD har en nytteverdi fordi man som regel sitter ganske langt unna i forhold til bildebredden. Men i projektorverdenen har man faktisk godt utbytte av full HD, nesten uansett hvilken avstand man sitter på.

Jeg ville trålet gjennom nettbutikkene etter gode pakkeløsninger for projektor + lerret. Bare pass på at du faktisk får en hjemmekinoprojektor og ikke en møteromsprojektor. Jeg ville også gått for grått lerret framfor hvitt, siden grått bedrer sortnivået, spesielt når man har litt lys på i rommet. (Hvitt lerret er vel egentlig mest for dem som alltid ser film i stummende mørke).

Personlig er jeg følsom for såkalt RGB flimmer (aka regnbueeffekten) som man finner i DLP-projektorer, og er man det, så er alle DLP-modeller uaktuelle. Man kan i disse dager gjøre en relativt god deal på Epson EMP-TW980 til godt under 12000 kroner, siden Epson kommer med nye modeller i desember.

Er man ikke følsom for RGB-flimmer bør man imidlertid sikte etter DLP i din prisklasse, siden DLP fortsatt har et bedre sortnivå enn de rimelige LCD-projektorene. Her er Atles forslag sikkert bra.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 12.11.41 #4 av 6
Postet av: Darth Reidar
Takker for svar og forslag.

Er det noen måte å sjekke om man er følsom for RGB-flimmer FØR man evt. investerer i en DLP-projektor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 12.18.55 #5 av 6
Postet av: Atle Torp
Reis på Soundgarden eller Hi-Fi Klubben og dett deg ned og se på en film med mye bevegelse. Ser du primærfargene (rød, grønn og blå) separat er du følsom og bør velge noe annet. Skjønner du ingenting av det vi snakker om er du ikke følsom, og kan velge den teknologien du måtte ønske :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.11.2008 13.17.17 #6 av 6
Postet av: roffe
"Atle Torp" skrev:Reis på Soundgarden eller Hi-Fi Klubben og dett deg ned og se på en film med mye bevegelse. Ser du primærfargene (rød, grønn og blå) separat er du følsom og bør velge noe annet. Skjønner du ingenting av det vi snakker om er du ikke følsom, og kan velge den teknologien du måtte ønske :D

Jeg er følsom for RGB-flimmer.
Dette er spesielt tydelig i mørke scener med mindre, kraftige hvite/lyse flekker i bevegelse. Husker dette var fremtredende i Moria-gruvene på Lord of The Rings, der faklene vaiet med et etterslep av rødt, grønt og blått, men det kan sees i det meste av actionfilmer med nattescener eller mørke scener med bevegelse.

Jeg er likevel ikke en av dem som er hardest rammet av dette, og har ikke problemer med å leve meg inn i en film på DLP-projektor. De som er hardest rammet får hodepine av å sitte gjennom en film på en DLP-projektor, men det er heldigvis sjeldent.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar