Logo

Projektorvalg ?

Skriv et svar
09.05.2004 16.37.43 #1 av 16
Postet av: Jon H
Hei

Har i mange år hatt interresse for skikkelig 2-kanals lyd men har nå blitt bitt av interressen for hjemmekino og begynt å bygge min egen lille kino. Lyddelen begynner å bli ferdig, høyttalere, forsterkeri, dekoder og dvd spiller er på plass (mangler bare en sub) men har raskt skjønt at bildet med 32" tv blir for lite for å få den hjemmekinofølelesen jeg var på jakt etter. Jeg er veldig godt fornøyd med bildekvaliteten (Löeve) men vurderer nå projektor for å få skikkelig størrelse på bildet. Har egentlig avskrevet Plasmaskjerm som et alternativ pga pris kontra størrelse, og jeg kommer uansett til å beholde tven til vanlig tvbruk. Har veldig liten peiling på projektor og ønsker derfor råd om hva jeg bør velge. Akkurat nå lurer jeg på om Projectiondesign Zerofive eller Infocus 5700 kan være noe for meg, men leser stadig om nye teknologier som skal dukke opp i nærmeste fremtid og ønsker ikke å legge 30-40 tusen i en projektor som plutselig er gammeldags. Hva er x3HD, og hva med de nye digitale overføringsmulighetene ?

Takker for alle oppklarende svar.

Mvh
Jon H
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2004 19.05.48 #2 av 16
Postet av: Jacob
Heisann. Velkommen til klubben. Hjemmekino kan være skikkelig gøy.

Når det gjelder projektorer så er det en del å tenke på. I hovedsak så er det tre forskjellige teknologier på markedet hvor DLP projektorne er den beste teknologien blant de digitale. Oppløsningen varierer på disse og 5700 og Zero Five er begge projektorer som har en DLP brikke med en oppløsning som er tilpasset TV systemet vi har her i Norge. Oppløsningen på disse er 1024 x 576 pixler på skjermen.

I USA har de kommet lenger med TV systemene og har utviklet bedre TV system (såkalte HDTV system) som har større oppløsning. Disse har 1280 x 720 pixlers oppløsning og 1920 x 1080 pixler oppløsning. Derfor finnes det en del projektorer som er tilpasset disse oppløsningene. Man kan fint bruke en projektor med lavere oppløsning, men da vil noe av detaljene gå tapt. Forløpig blant DLP projektorer så er den høyeste oppløsningen 1280 x 720. Hva skal grunnen til å kjøpe en slik projektor i Norge være siden vi ikke har HDTV system? Grunnen kan være at du ønsker å være forberedt på det nye DVD systemet som vil komme til Norge i løpet av 2007. Såkalt HD-DVD eller Blue Ray. Dette er DVD plater med HDTV oppløsning. Også her vil du kunne kjøre det på en projektor uten HDTV oppløsning, men noen av detaljene vil gå tapt. En annnen grunn til å velge en projektor med høyere oppløsning er at hvert punkt vil være mindre og dermed vil punktene vises mindre. For at man skal kunne se vanlige PAL sendinger på slike projektorer må bildet skalers opp til rett oppløsning. Dette skjer i selve projektoren, men det finnes også DVD spillere som gjør dette selv. (F.eks Pioneer DV868)

HD3x er en ny brikke fra Texas Instruments som har 1920 x 1080 pixlers oppløsning. PRojektorer med slike brikker vil nok ikke dukke opp med det første.

Det finnes to digitale standarder for bildevoerføring. Dette er HDMI som er en helt ny standard som også overfører lyd i samme kabel , og DVI som har vært brukt lenge i PC bransjen. Ved digital overføring mellom DVD spiller og projektor, eliminerer man støy og får veldig skarpe bilder. (noen hevder faktisk det blir for skarp)

BenQ 7800 er også en projektor i samme klasse som Infocus ScreenPlay 5700 og Zero Five. Den koster utrolige lave 19.995,-
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2004 19.46.57 #3 av 16
Postet av: Jon H
Ok. Da skjønner jeg litt mere. Ser at en del projektorer har en oppløsning på 1280x720 men da er som oftest prisen en del høyere naturlig nok. Projectiondesign Model One f.eks har jo dette, og den har HD2+ DLP brikke, hva betyr det og hva utgjør det ift bedre bilde ? Hvor stor kontrast bør projektoren ha og hvor viktig er lysstyrken ? Hvis jeg har skjønt det riktig er det noen projektorer som har flere DLP brikker, og at dette løser problemet med regnbueeffekt ?
I mitt rom (kjellerstue) er det bare ett vindu som lett kan blendes slik at det blir skikkelig mørkt i rommet, vil det si at lysstyrken projektoren kan levere ikke er like kritisk ? Avstanden fra øyet til lerret blir ca 3m, mens avstanden fra projektor til lerret kan være maksimalt ca 4m, hvor stort lerret bør jeg gå for ?
Min DVD spiller (Rotel RDV 1060) har ikke DVI utgang, taper jeg så mye i bildekvalitet i forhold til komponent kabling at det er verdt å bytte til en DVD spiller som har dette (de koster vel en god del mere) ?
Ønsker selvfølgelig så godt bilde som mulig men det er kanskje slik at over et visst nivå betaler man uforholdsmessig mye for litt bedre kvalitet ?

Mvh
Jon H
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.05.2004 21.05.04 #4 av 16
Postet av: Jacob
Den ekstra oppløsningen betyr ikke all verden. Fikk selv sammenlignet disse to projektorene på Hjemmekino messa i fjor høst på Plaza. Kvaliteten på begge to er meget god. På avstanden jeg betraktet fra (ca 3-4 meter) klarte jeg ikke å se noe rutemønster på noen av dem. Det som er forskjellen er bitte litt bedre sortnivå og den nye versjonen av model one har også fått bedre fargedybde som gjør at graderinger i hudtoner forsvinner. Kontrast og sortnivå er det viktigste på en projektor. Når man begynner å passere et kontrastforhold på 2000:1 så begynner det å bli meget godt. Lysstyrken er ikke så viktig i rom hvor man kan trekke for gardinene og i slike forhold så er omtrent 700 Ansi lumen perfekt. Har man for mye lysstyrke så går det utover det opplevde sortnivået. Med 3 chips DLP projektorer så slipper man regnbueffekten, men disse projektorene er alt for dyre. Jeg personlig er ikke plaget av regnbueffekten.

Jeg ville satset på et lerret på ca 2 meter, med den avstanden din. Når det gjelder DVI så tror jeg det ikke er så farlig. Mange som har slike spillere fortetrekker komponent for at de syns det er bedre i forhold til DVI da det blir for skarpt og man ser alle svakhetene med DVD.

Du har helt rett at kvalitetsforskjelle er liten hvis man går opp i prisklassene. F.eks forskjellen mellom BenQ 8700 til 30k og Marantz S3 til 130k er minimal.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.05.2004 23.32.32 #5 av 16
Postet av: wotg
Hei Jon. PD 0,5 og screenplay 5700 er "matterhorn" projektorer. Det betyr at de har en DLP chip som kjører native PAL oppløsning. Fargehjulet i begge projektorene er vel 6segments. jeg har sett begge projektorene og ville nok anbefalt PD sin versjon..... Men nå er det jo slik at Benq har en projektor i samme prisklasse som PD 0,5 og Infocus 5700...Nemlig Benq PE8700 denne har jo samme chippen som PD action 1 og screenplay 7200, men selges her på berget for ca. 30.000,-!!! Altså 20.000-30.000 billigere enn PD og Infocus. Dette var så billig at jeg måtte ha den :D
Min PE8700 kommer på fredag *gleder seg*
Hvis du er interessert i nærmere info send meg en PM
kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 18.25.11 #6 av 16
Postet av: kinogal
Jeg har allerde fått min....

Jeg har PE8700 , og kunne ikke vært mer fornøyd.
Jeg kan egentlig ikke se at det er andre projektorer som konkurrerer med den i det hele tatt.....

De selges for mellom 30 og 33000,- (Jeg kjøpte min for 29.900,- :D ), mens alle "sammenlignbare" koster over 50 000,-

Valget er lett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 19.56.10 #7 av 16
Postet av: Jacob
Det høres meget bra ut kinogal. Kom gjerne med erfaringer.

Både positivt og negatvit om denne. Hvordan er støy?

Hører fjernkontrollen skal være meget bra.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2004 06.58.20 #8 av 16
Postet av: Bjarte
Jeg er meget fornøyd med min BenQ 7800. Den er jo mye billigere enn hva tilsvarende projektorer er.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2004 07.42.49 #9 av 16
Postet av: Jon H
Hei Wotg

Hvilke projektorer prøvde du før du kjøpte BenQ 8700, og hva er bedre på den kontra de andre du prøvde ?

Mvh
Jon H
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2004 16.37.47 #10 av 16
Postet av: kinogal
Jeg kjøpte min hos http://www.nettdata.no kjempeservice !!!
(ser de har satt opp prisen litt nå, men jeg ga 29.900. Du kan kanskje bruke det mot dem :? jamen han sa..... osv.)

Før jeg bestemte meg så jeg spesielt på.

Sony HS20
Sanyo Z2

diverse andre "billigere" modeller.

Du vil se et relativt klart skille mellom de billigste på markedet, og de litt opp i pris.
På projektorer over en viss klasse er det mindre forskjeller.

Jeg valgte Benq PE8700 på grunn av:

HD2+ chip
støynivå
shortthrow linse (jeg har under 4m til 240cm lerret
Den har det som skal til av tilkoblingsmuligheter
Fremtidsmuligheter (irriterende å bytte for ofte...)
Jeg synes at av alle de jeg har sett har den det beste bildet
Og ikke minst PRIS
(at jeg fant en forhandler som var såpass hjelpsom og imøtekommende hadde nok også en del å si - jeg liker ikke å handle slike ting i en "upersonlig" webshop. Da er det bedre å snakke med noen som har litt peiling - de hadde forresten også Benq som klar anbefaling - pris / ytelse)


Foreløbig har jeg kun testet den med en bra DVD spiller på component (progressiv scan), men jeg har lest at den skal prestere ENDA bedre med DVI signal.
Jeg leter etter den rette DVI spilleren som neste investering (samsung 935/745/945 kanskje - ikke helt bestemt enda - spørs hvor lenge jeg orker å vente :wink: )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2004 16.48.35 #11 av 16
Postet av: kinogal
"Jacob" skrev:Det høres meget bra ut kinogal. Kom gjerne med erfaringer.

Både positivt og negatvit om denne. Hvordan er støy?

Hører fjernkontrollen skal være meget bra.


Støyen er blant de laveste jeg har testet - jeg synes ikke den støyer mer enn for eksempel Sanyo Z2 er oppgitt til 26dB (selv om PE8700 er oppgitt til MAX 30dB)

Har til nå INGEN negative kommentarer om den (skal komme med de hvis jeg finner noe :shock: )

Fjernkontrollen er "dritsexy" med rødt lys i alle knappene. (kan ikke forklares - må ses)
Den har også bra med funksjoner.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.05.2004 17.54.24 #12 av 16
Postet av: Jon H
Takk for hjelpen så langt. Kommer til å se på Zero Five først, samt Model One for å sammenligne (Den kommer med 7xfargehjul nå, bare så synd at jeg ikke har 15kkr ekstra på budsjettet :cry: ). Fordelen er jo at det går greit å oppdatere Projectiondesign sine modeller iom at de lages i Norge, vet ikke hvordan det er med andre modeller ? Så får jeg evt se på 5700 og BenQ.

Mvh
Jon H
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.05.2004 20.33.24 #13 av 16
Postet av: Jacob
"wotg" skrev:
Min PE8700 kommer på fredag *gleder seg*

kim


Heisann. Har du fått denne?

Vi vil gjerne ha en vurdering fra deg hvordan denne er . Sikkert mange som er interessert i erfaringer.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.05.2004 20.44.52 #14 av 16
Postet av: wotg
Heisann sjekk denne linken http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=9036
Har skrevet en liten anmeldelse av projektoren der.
kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.05.2004 20.50.56 #15 av 16
Postet av: wotg
Kinogal gjør deg selv en tjeneste. Kjøp deg en Samsung DVD-HD935 med en gang!
Vel anvendte penger.
kim
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar