Logo

Projektor 2009 -7. februar - Vellykket arrangement over

Skriv et svar
05.01.2009 23.20.07 #31 av 66
Postet av: Rune
Ja. Jeg må lage noe rundt dette.

Kent: Du sitter jo her bare å surfer. Du kan vel kode sammen noe :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 12.41.39 #32 av 66
Postet av: Skynet
Har meldt meg på.Men hvor er det man legger inn abbonr. for å bli Platinum medlem ? Er ny her.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2009 13.36.39 #33 av 66
Postet av: Berit
"Skynet" skrev:Har meldt meg på.Men hvor er det man legger inn abbonr. for å bli Platinum medlem ? Er ny her.


Gå inn på Insider-siden - under "Profil" på venstre side - velg "Til Profil".


Da kommer du til en side der det står:

Abonnementsnr
Motta nyhetsmail

Og en knapp for å oppdatere profil.
Hjemmekino.no - På nett siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2009 21.33.36 #34 av 66
Postet av: frod
Jeg tviler ikke på at dere har full kontroll på arrangementet, men håper ikke at noen tar det ille opp hvis jeg kommer med noen innspill til gjennomføringen – selv om dere sikkert har dekket dette allerede.

De som blir sittende bakerst får som regel beskjedent utbytte av hva som foregår der fremme. Man bør absolutt tenke i retning at alle får mulighet til å se ting litt up-front.



Det er fint at man forteller hva man skal se etter av svakheter og sterke sider ved de forskjellige projektorene. Spesielt er dette nyttig hvis man sitter lengre bak. Det hadde vært en fordel å ha kjennskap til demo-scener som blir brukt – på forhånd.

Valg av projektorer alltid et HOT tema. Jeg vil bare si at man ikke bør gå helt bananas i antall projektorer. Jeg tror alle setter mer pris på kvalitet fremfor kvantitet.

Ikke bruk for mye tid på å vise SD-materiale.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2009 22.24.20 #35 av 66
Postet av: Jorn.Finnerud
Til informasjon er adressen til arrangementet Christies gate 5. Lokalet huser til daglig Teater Manu, et døveteater i Oslo.

Kartlink:
http://www.kvasir.no/kart/index.c?id=a_168542
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 08.02.42 #36 av 66
Postet av: roffe
Er veldig klar for dette nå. Vi sees folkens! :-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 10.45.29 #37 av 66
Postet av: dvdjan
Jeg og ser frem i mot dette :smile: Hvor mange er det som har meldt seg på egentlig ?
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 11.25.15 #38 av 66
Postet av: Jorn.Finnerud
En ting som kan være greit å opplyse om sånn rent praktisk. Vi kommer til å stille med drikke i form av brus og kaffe. I tillegg kommer vi til å kjøpe inn potetgull og saltstenger ets som en snack. Vi kommer IKKE til å servere mat på noen måte. Det vi der i mot kan gjøre hvis noen skulle være interessert er å dra i gang en fellesbestilling på pizzaer, men da må folk ha med seg kontanter. Hvis de som ønsker pizza betaler en hundrelapp, så skulle det holde. Husk også på at de som har meldt seg på som ikke er platinummedlem på Insider, også skal betale 100 kroner for å delta. Dette må også medbringes i cash. Vi har heller ingen mulighet til å drive med veksling, så man må ha med hundrelapp(er). Ellers så gleder vi oss selvsagt, og håper folk blir fornøyd med arrangementet selv om vi ikke innehar ekspertise på eventarrangering. Vi er da tross alt bare en gjeng med glade selvlærte amatører;) Målet er å ha det gøy, og samtidig plukke med seg noen råd og tips i forhold til projektorer.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.02.2009 11.26.24 #39 av 66
Postet av: Jorn.Finnerud
"dvdjan" skrev:Jeg og ser frem i mot dette :smile: Hvor mange er det som har meldt seg på egentlig ?


Det kommer tett på seksti stykker. Det er med andre ord fortsatt ekstra plasser, så man kan gjerne ta med en venn eller samboer hvis det er ønskelig.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 20.04.28 #40 av 66
Postet av: Jorn.Finnerud
Da var Projektor 2009 historie. Takk til alle som tok seg tid til å delta. Håper det falt i smak.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 20.49.36 #41 av 66
Postet av: Rune
Personlig fikk jeg veldig mye ut av dette.

Takk til Gorm, Jørn, Atle og andre som gjorde det mulig. Syns lokalet var utmerket til slik testing. Å få sammenlignet paralellt med to lerret samtidig i et helt mørkt rom gjorde underverker og viste hvor store forskjeller det faktisk er mellom projektorer.

Det var fasinerende å se hvordan en som virket helt korrekt fargemessig mot en projektor virket helt feil mot en annen. Det er tydelig at referansen man har er veldig viktig for å kunne vurdere egenskapene til en projektor.

Projektorene som ble sammenlignet var:

Benq W5000
Sony VPL-HW10
Sony VLP-VW80
Panasonic PTA-E3000
Sanyo PLV-Z3000
JVC DLA-HD350
JVC DLA-HD750
+ at Infocus IN83 ble vist på stort lerret med anamorfisk linse.

Min personlige oppsummering er:
BenQ W5000 - svært mye for pengene
Sanyo og Panasonic faller desverre litt imellom stolene i denne sammenligningen selv om de er gode projektorer. På mindre lerret vil de yte mer
Epson TW5000 har sinnsyk bra kontrast og trykk i bildet. Desverre kom det frem at TW5000 sliter med to feil som for meg gjør at jeg setter kjøpet på hold. 1. Fokus endres fra kald til varm projektor og en bug i firmware gjør at ikke er mulig å kalibrere den. Derfor endte man opp med ganske kraftig grønnskjær som ikke kan stilles bort. Det siste blir sikkert fikset med en firmware oppgradering en gang, men til den er på plass syns jeg det ikke er mulig å kjøpe den. Fokus kan man nok leve med bare man velger å slå den på 10-15 min før man starter. (pæregarantien er jo veldig bra så det er jo ikke noe problem)
JVC DLA-HD750 imponerte selv om den under seansen endte opp med en feilkalibrert projektor. Fantastisk kontrast.
Sony VLP-VW80 imponerte mange med motionflow teknikken som gjorde at flyt og skarphet på bevegelser ble langt bedre enn noen annen projektor. Dette er dog noe som gir noe artifkater og som gjør man mister filmfølelsen.

Jeg har iallfall fått lyst på HW10 til min egen hule da denne kom ut som et meget godt kjøp til rundt 18.000,- Sammenlignet med f.eks Panasonic sin PTA-E3000 til 5000 kr mer kom den ut langt bedre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 21.04.29 #42 av 66
Postet av: Torja
Intresang lesing.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 21.18.13 #43 av 66
Postet av: roffe
Takk for et bra gjennomført projektortreff som ga mulighet til å lære mye, ihvertfall for en fersk projektoreier. Jeg har jo akkurat fått Epson EH-TW5000 i hus, og det var interessant hvordan denne hadde grønnstikk i forhold til idealet. Jeg har nå justert litt på basisinnstillingene saturation og tint hjemme, og synes jeg fikk vekk litt av dette ved å justere ned saturation litt og tint ganske mye. Samtidig ser jeg jo at dette kan gjøres bedre med en skikkelig kalibrering (jeg har vel bare justert dette på ett sted på gråskalaen nå), så jeg håper jo det kommer en firmware-oppgradering slik at gråskala-kalibrering er mulig.

Det kan faktisk se ut som fokusfeilen er i ferd med å bli rettet. Dessverre må projektoren da inn på service for å bytte en del.
Ref: http://www.component.se/forum/index.php ... t&p=120409

Ellers ble jeg faktisk litt imponert over hvor bra kontrastnivået på Epson TW5000 var, også sammenlignet med projektorer med alternative teknologier. Har nok hatt en urealistisk forventning til hvor mye verden har gått fremover de siste par-tre årene. Etter å ha sett hva projektorer generelt presterer på kontrast og sortnivå må jeg faktisk si at jeg er blitt mer fornøyd med hva Epson TW5000 presterer enn førsteinntrykket mitt ga grunn til.

Ellers må jeg si at Sony VPL-HW10 var den projektoren som imponerte meg mest i forhold til prisnivået. Hadde jeg hatt plass til den, så hadde den nok også vært aktuell den gangen jeg valgte å gå for TW5000. Men skal den plasseres i henhold til instruksjonene, så kommer den for langt inn i rommet hjemme hos meg, med fare for å stange i den. BenQ W5000 er også bra i forhold til prisen, men siden DLP fortsatt har RGB-flimmer så kan det aldri bli min favoritt.

Ellers er jo de dyreste best, men som med all high end, så betaler man mye for den siste, lille kvalitetsøkningen fra meget bra til best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 22.33.45 #44 av 66
Postet av: Rune
Jeg må si meg enig at TW5000 hadde et enormt trykk i bildet. Den høye kontrasten gjorde at den virket meget skarp og med bra dybdefølelse.

Huff, jeg gremmes over å eie en PTA-E700. Nå må det byttes.

Jeg er i utgangspunktet begynt å helle mot HW10 (med tanke på 10.000 lavere pris), men jeg usikkerheten kom snikende tilbake når det kan tyde på at det kommer en fiks på fokusfiksen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2009 23.23.54 #45 av 66
Postet av: Counterpointer
Utrolig bra arrangement :geek:

Kjempejobb av Gorm, Jørn og Atle (+de jeg ikke vet om...)

Insider platinum har allerede betalt seg i bøtter og lass for min del. Utrolig å kunne ta del i en slik høykompetent men alikevel uformell type arrangement. Trodde i utgangspunktet at seks timer skulle være i lengste laget, men sannheten var at det var passe.

Langt på vei enig med det Rune skriver. Noen av de "billige" (TW5000, HW10 og W5000) var faretruende nær high end til fra dobbelt til tre ganger prisen. Enda mer alamerende at en enkel gråskalakalibrering kan gjøre at en av de billige er bedre enn de dyreste(uten kalibrering)... Hvis en ikke har tenkt å få det optimale ut av pj kan en spare seg å kjøpe det dyreste. Når en har like vilkår for alle projektorene som her med lik kilde og lerret skiller en lett på ting som er umulig å se i andre sammenhenger.

Alikevel var det kanskje mest morsomt at 2.35:1 på akkurat passe stort lerret (omtrent det samme som mitt eget :biggrin: ) var det som virkelig fikk frem kinofølelsen. Her er jeg sterkt innhabil, men stort bilde er for meg ekstremt viktig. Infokus fremsto som minst like bra som de beste av de viste projektorene, men har fikk vi av naturlige grunner ikke sammenlignet.

En annen viktig ting for meg var at jeg fikk slått ettertrykkelig fast at av forskjellige parametre så er kontrast en faktor som gjør at et bilde tiltaler meg, dette gjør at HD750 er en klar favoritt for best uavhengig av pris. Trekker en inn pris så blir det nesten umulig, hvertfall vanskelig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar