Logo

Problemer med sorround fra HD-DVD spiller

Skriv et svar
03.11.2007 20.38.54 #1 av 10
Postet av: flotepewz
Hei hei godtfolk.

Har endelig fått tilbake Toshiba HD-E1 spilleren fra reprasjon, til glede for meg i hvertfall. Men nå har jeg et problem, jeg får ikke lyd i bakehøyttalerene! Blitt et lite irritasjonsmoment, da jeg har prøvd innstillinger på både DVD spiller og forsterker uten hell. Testa en vanlig DVD både på HD-DVD spilleren og på X-boxen, og det ble sorround ut av x-boxen. Så nå lurer jeg fryktelig på hva som kan være galt, nekter å tro at det er noe med hardwaren i DVD spilleren som gjør det. Kjører HDMI kabel inn til Onkyoen, ittno optisk.

Men sorrounden fungerer ellers som den skal, med stemmer i senteren og lyden ellers i fronthøyttalerene. Greier ikke helt å finne ut om lyden som skulle vært i bakehøyttalerene er "borte", men tror de blir bare kjørt i frontene. Det skal sies at jeg ikke har oppdatert til siste firmware (2.5) enda, kan jo være det, men rart hvis det skulle være det.

Noen tips å komme med? Stiller meg høyst takknemlig.
mvh

Sveinung Sandnes
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.11.2007 22.50.02 #2 av 10
Postet av: Rune
Har du sjekket i lydmenyen på spilleren om det er noe valg på utgangsignal? (mulig at det finnes et valg for nedmixing)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2007 00.02.08 #3 av 10
Postet av: flotepewz
Ja, har sjekket de innstillingene. Det står på Auto på Digital SPDIF output og Auto på Digital HDMI output. Prøvde å velge PCM som et alternativ men det var like håpløst. Ser som du skriver at det går an å velge Downmixed PCM ellernoe, men det er ikke valgt da. Holder på å oppgradere spilleren nå til firmware 2.2, mot min vilje :P (Hørt at mange sliter med spilleren etter nye oppgraderinger) Kanskje det løser seg mtp. at nyeste firmware er 2.5, men tviler sterkt. Rart at sorrounden skulle gå bort pga softwaren da.

Eneste jeg kanskje reagerer på er at jeg tolka det som stod i manualen at det går an å velge enten eller (SPIDF eller HDMI out) på lyd. Det har jeg ikke helt skjønt enda da, for det går ikke an å velge bort noe. Vet heller ikke om det har noen betydning da. Hjelp meg den som forstår seg på dette heller, kan heller lite om dette pr. dags dato.

Hjertelig takk for innspill forresten. Er evig takknemlig for alt som ruller inn som svar her :wink: :wink: :idea:
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2007 07.31.55 #4 av 10
Postet av: Rune
Hva står det i displayet på receiveren når du spiller fra spilleren?

Får du til å tvinge til f.eks 5.1 stereo. (slik at du klarer å tvinge lyd bak)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2007 09.21.18 #5 av 10
Postet av: flotepewz
Bitstream står det på SPDIF Out, Auto på HDMI out. Så er det noe annet som er egentlig urelevant. Dymamic Range Control og noe annet.

På recieveren står det PCM MULTICH HDMI når jeg spiller av og det er valgt Audo på HDMI Digital Audio Out. Jeg får til å tvinge lyden bak hvis jeg velger Downmixed PCM på innstillingene til DVD spilleren da, men da får jeg ikke til å velge annet enn det Recieveren vil velge. Og det er DTS Neo 6 Movie, DD PLIIX Movie, All channel steroe osv. Det innebærer ihvertfall ikke DD+, DD True HD osv. (Da står det forresten også 2 c h på DVD displayet).

Har lastet ned seneste oppdateringer og det fungerer fremdeles ikke desverre :(
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2007 10.06.43 #6 av 10
Postet av: Rune
Jeg la ikke merke til at du trodde lyden var borte. (trodde det var 100% sikkert).

Du vil aldri få det til å stå Dolby True HD eller DTS HD i receiveren med denne spilleren. Spilleren gir ikke dette ut. Spilleren konverterer Dolby True HD til PCM (den takler ikke DTS HD Ma)

Personlig står min receiver på PCM dolby pro Logic IIx når jeg spiller av HD DVD film fra E1.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.11.2007 10.33.25 #7 av 10
Postet av: flotepewz
Nei, jeg vet at jeg ikke får det til å stå True HD eller DTS HD da spilleren sender ut bare MPCM, men problemet er jo at jeg ikke får lyd i bakhøyttalerne når spilleren sender etellerannet multikanals "lydkilde" eller hva jeg skal kalle det. Det ser jo ut som alt er i klinkenes orden, bortsett fra at lyden bak ikke er der :P
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2007 16.53.35 #8 av 10
Postet av: ingobingo
bruker du SPDIF Out i det hele tatt, som coax?
For man klarer bare og kjøre ut pcm stereo via denne utgangen.
Er du sikker på forsterkeren er stilt inn riktig, at lyden kommer faktisk inn i fra HDMI kabelen?

hvis alt dette er på stell vet ikke eg!
Vet du om forsterkeren støtter båndbredden via HDMI???!! Selv om eg tviler på om det er det som er problemet for da ville nok heller bilde forsvunnet
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2007 21.51.32 #9 av 10
Postet av: flotepewz
Hei hei, kom nettopp hjem fra Stavanger, vært borte et par dager. Men nei, kjører ikke noe SPDIF coaxial kabel fra spilleren nei. Teh one and only HDMI cable :) Forsterkeren har jo støtte for HDMI 1.3 da, hvis det er det du mener? Eller misforstår jeg kanskje. Vel, skal uansett prøve litt forskjellig etterhvert. Har litt tid å pusle med dette nå, håper det løser seg.

Er vel noe med DVD spilleren som er fucked'up :evil: Men jeg skal seire.
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2007 14.00.04 #10 av 10
Postet av: flotepewz
Jaja, da fant jeg ut av problemet. Jeg er ganske så "fessinj" som det kalles på lokalspråket, var slettes ikke noe avansert problem ihvertfall, neten litt flaut :P Viste seg at når HD-DVD spilleren sendte lyden til HDMI inngangen på recieveren, ville recieveren sende disse signalene ut til Sorround Left og Sorround Right, ikke Sorround Back Left og Sorround Back Right som den gjorde når den fikk lyden fra optisk inngang.

Who knew :D Jaja, godt er jo det. Håper det er slik det skal være nå i hvertfall.
E inte bara bara laga movi, må ha rett lait, rett sound, krispy sorroundsound
onkyo 605 | dynabel dy7250 | XTZ 99 W10.16 | toshiba hd-e1 | samsung bd-p1500 | samsung le46a856 | xbox 360 | htpc
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar