Logo

Problemer med Parabol!

Skriv et svar
02.10.2004 20.17.32 #1 av 9
Postet av: janders
Hei,

Jeg har problemer med min parabol.
(Canal Digital, hode m/2 uttak og 2 dekodere).
Montert selv, men parabol justert av montør.

Problemet mitt er at hver gang det er dårlig vær forsvinner signalene. :(
Er det noen som har tips om hvor jeg kan begynne for å få fikset dette??
Fant ut for en tid siden at det finnes egen værbestandig kabel. Byttet til den, men det hjelper ikke.

- Janders
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2004 21.40.55 #2 av 9
Postet av: antiloop
Hva mener du med dårlig vær? vind eller regn/snø ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2004 21.50.37 #3 av 9
Postet av: janders
Det er værst når det regner, men det er også når det blåser.
At det er dårlig når det blåser, kan være et tre utefor huset, men jeg vil være sikker på at det er i orden når det regner/er vindstille før jeg eventuelt gjør noe med trærne. Nå i kveld, regner det, men det er vindstille. Signal forsvinner stadig.

- Janders
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 15.47.21 #4 av 9
Postet av: antiloop
Du bør nok montere en paraply på LNB`ene dine! Disse får du kjøpt der de selger parabol! Ikke så vanskelig å mekke selv heller da! Du bør også stramme til skruer på parabolen din! Skal veldig lite bevegelse til før du mister signalet... :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 16.27.04 #5 av 9
Postet av: Tengs
Det er et kjent fenomen at signalet fra satelittene blir svekket når det regner, og ellers når det er tett skydekke. Når det blir ille nok mister også jeg signalet på min 115cm Norsat antenne. Dette skjer et par tre ganger i året, typisk om høsten.

Skjer dette ofte er det et tegn på at du har akkurat litt for svakt signal.

Du bør bytte ut det venstre "hodet" på antennen din (venstre når du ser ut mot satelittene) med et nytt 0,4dB hode. Dette vil sansynligvis løse problemet ditt.
Ellers kan du prøve å justere antennen din til litt bedre signal ved å "vippe" den opp eller ned et par grader.

Glem "paraplyer" og lignende. Bortkastede penger.
(Beklager "antiloop :wink: )

EDIT
Oppdaget litt for sent at du antakelig bare har et hode på antennen din, men Twin.
I så fall ville jeg alikevel forsøkt å byttet dette. Deretter justert antennen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 18.06.53 #6 av 9
Postet av: antiloop
"Tengs" skrev:Det er et kjent fenomen at signalet fra satelittene blir svekket når det regner, og ellers når det er tett skydekke. Når det blir ille nok mister også jeg signalet på min 115cm Norsat antenne. Dette skjer et par tre ganger i året, typisk om høsten.

Skjer dette ofte er det et tegn på at du har akkurat litt for svakt signal.

Du bør bytte ut det venstre "hodet" på antennen din (venstre når du ser ut mot satelittene) med et nytt 0,4dB hode. Dette vil sansynligvis løse problemet ditt.
Ellers kan du prøve å justere antennen din til litt bedre signal ved å "vippe" den opp eller ned et par grader.

Glem "paraplyer" og lignende. Bortkastede penger.
(Beklager "antiloop :wink: )

Det er ikke bortkastet den dagen det snør kremboller som legger seg på hodene og du må opp på taket for å få av snøen....

EDIT
Oppdaget litt for sent at du antakelig bare har et hode på antennen din, men Twin.
I så fall ville jeg alikevel forsøkt å byttet dette. Deretter justert antennen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 21.08.38 #7 av 9
Postet av: Tengs
"antiloop" skrev:

Det er ikke bortkastet den dagen det snør kremboller som legger seg på hodene og du må opp på taket for å få av snøen....



Enig i det. Bor du et sted med mye snø kan paraplyene være gode å ha...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.10.2004 21.30.54 #8 av 9
Postet av: Rune
Det er vel ikke dere plaget med på Sandnes. (snø altså)

Heldiggriser.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.11.2004 10.21.32 #9 av 9
Postet av: amatøren
Bor i skien og har 60 cm tallerken og har aldri tatt meg bryet med å finstille parabolen og har aldri mistet signalet. Er bare å skru parabolen godt fast og fri sikt så skal det være problemfritt. Prøv evt å vri litt på lnb(ene) ved problemer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar