Logo

Problemer med en JVC RX-7022R

Skriv et svar
12.08.2008 00.37.43 #1 av 3
Postet av: mrKorgen
På hybelen min hadde jeg et komplett oppsett med surroundhøytalere og hele pakken. Da jeg flyttet hjem så orket jeg kun å montere opp fronthøytalerne for å spille litt musikk, men da koblingen var ferdig så oppdaget jeg at det kom lite lyd fra høytalerne. Koblingen mellom DVD-spilleren og forsterkeren er den samme digitale coax-kabelen som jeg brukte på hybelen. DVD-spilleren er av samme type som på hybelen, men det er ikke den samme spilleren (uten at det burde ha noe å si).

Jeg fikk til slutt lyd i anlegget ved å koble det til analogt fra DVD-spilleren til CD-inngangen på forsterkeren. Dette er ikke en løsning som er optimal, og jeg skulle gjerne ha funnet ut hvorfor det ikke blir lyd via coax-kabelen. En ting jeg la merke til er at når jeg velger CD som kilde, og analogt signal, så lyser det opp 1 og 2 på displayet for henholdsvis høytaler 1 og 2, men når jeg velger DVD som kilde og velger digitalt signal så er det ikke noe lys for hvilke høytalere som er tilkoblet (eller i funksjon).

Kan noen hjelpe meg med råd om hva som kan være galt? Jeg vil jo gjerne beholde muligheten til å se filmer med surround og DTS, og høre på musikk med den beste tilkoblingen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2008 13.14.39 #2 av 3
Postet av: mrKorgen
Takket være en kamerat av meg som er audiofil så fant jeg ut hva problemet var. DVD-spilleren var ikke innstilt på å sende ut digitale signaler. Nå som dette er ordnet så får jeg atter en gang digitale signaler fra DVD-spilleren til forsterkeren.

Nå må jeg bare spørre ham om hva som er best av RAW og PCM, og hva dette i det hele tatt betyr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2008 20.53.36 #3 av 3
PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne teknikken brukes blant annet på vanlig CD-plater.

RAW er ett bildeformat som lagres på kamraet uten at det behandles av kameraprosessoren først. Dette er ett ukomprimert bildeformat, kan også nevne at siden ikke bildet er komprimert tar filene ganske stor plass; sann cirka 1Mb per megapixel.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar