Logo

Privat lite kabelTV-anlegg?

Skriv et svar
22.08.2006 19.59.27 #1 av 4
Postet av: sverreh
Er det noen som vet hva slags utstyr som skal til for å lage et privat, lite kabeltvanlegg. Årsaken til at jeg spør er at jeg vurderer om det er en mulighet for å kunne ha mottakerutstyret et sted i huset, og distribuere det til 3-4 forskjellige uttak og slik at disse 3-4 stedene + harddisk-opptaker skal kunne ta inn samme eller forskjellige kanaler uavhengig av hverandre.
- En DVB-S/T mottaker pr kanal: Dreambox for NRK 1 + 2 + TV2 på satellitt, DVB/T kort for SVT 1, 2 og 4 (Dreambox 8000 er forhåpentlig kommet i juli neste år når dette blir aktuelt).
- Finnes det rimelige muiltipleksere som håndterer et begrenset antall kanaler som kan brukes for å "stappe" disse 6 inn i en og samme kabel? Finnes det f.eks kort for PC som kan håndtere slik multipleksing?
Noen som har URLer med teknisk info eller utstyr som kan være egnet?
Noen som har erfaring eller som har prøvd dette selv?
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2006 12.22.55 #2 av 4
Postet av: luria
joda! Du har endel alternativer her: Du kan trekke coax til alle endepunkter, multiplexe signaler på coax og splite dem med TV/SAT/RAD kontakt og så ta de ut via tuner i tv og Sat. Problemet er at sat mottager vil sende returstrøm for styring av "sin" Diseqc/Lnb. Dette må holdes separat fra kabelnettet til de andre SAT-mottagerne.

Alternativer til dette er en kabeltv-sat mottager som kan ta imot satellittene, dekryptere og multiplekse alle kanalene inn i under eller over Kabel-TV kanalene. Hvis flere endepunkter skal kunne se på ulike satelittkanaler faseforskjøvet ned i TV-tuner båndet blir nok ting meeeeget dyrt og komplekst. Slikt proffustyr med innebygd mudulator/combiner er svinedyrt (og ulovlig i bruk uten avtale med programleverandørene regner jeg med) men nærmest den løsningen du skisserte. Du kan kjøpe slike komponenter av http://www.tveco.no.

Den enkleste løsningen er å gjøre som skissert innledningsvis:

1. Forsterke Kabel-Tv signalet inn (Dette må nesten alltid gjøre hvis du skal legge opp flere uttak - Jeg bruker en skikkelig husforsterker fra Blankom til ca. tusenlappen, - IKKE kjøp fra biltema/Clas Ohlson). Før husforsterkeren bør man ha en avgrener hvis man har kabel-tv modem (internett).
2. Deretter splitter du signalet i antall ønskede endepunkter.
3. Etter splitten multiplekses satelittsignalet inn. Mellom splitt og mulitpleks kan det være greit med et ekstra strømfilter. (LNB'er med 8 utganger er rimelige i import fra Tyskland - Har 4 slike fra Octo med 0,3Db støytall - anbefales)
4. Coax trekkes til endepunkter, hvor det andvendes kontakter som demultiplekser signalet igjen.

Du må uansett gjøre en del beregninger:
http://www.hometech.com/learn/video1.html
gir meget god veiledning i planlegging av hjemmenett.

Foruten forsterker, coaxkabel og evnt andre "aktive" komponenter kan resten (splittere filtre o.l.) med fordel kjøpes på biltema.

Personlig har jeg nokså omfattende nettverk basert på ovenstående, med distribusjon "rundtomkring". I likhet med deg ble jeg imidlertid frustret over å måtte lete etter opptak på forskjellige dreambokser og PC'er og harddiskopptagere rundt i huset. Istedet satte jeg opp en server i kjelleren med satelitt (x 2) og kabeltv inn, og koblet dette med rimelige HTPC'er ved hver TV. På denne måten har jeg et sentralt sted hvor opptakene til kone, unger og meg selv havner, og hvor jeg har filmer og musikk som så kan distribueres rundt i huset (sammen med satellitt og kabelTv). Alt jeg trenger er en nettverksledning. Les mer om dette på http://www.mythtv.org. Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.08.2006 18.23.28 #3 av 4
Postet av: sverreh
Tusen takk, akkurat hva jeg trenger! Mitt system vil kunne forenkles, dels fordi jeg ikke vil ha tilgang til offentlig kabelnett, og dels fordi jeg bare skal ha de åpne norske og svenske kanalene via satellitt/digitalt bakkenett. Jeg har imidlertid lagt opp nettverkskabler i huset, så ideen med å knytte alt til en sentral mediaserver høres fornuftig ut.
Sverre
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.02.2007 08.49.49 #4 av 4
Postet av: Skiboy
Jeg har litt problemer med mitt anlegg hjemme. Det er koblet slik

Rett fra kabel nettet kjører jeg en 2splitter hvor den ene går rett inn i en 4splitter, og den andre går rett til en TV (langt strekk ca 20m).
Fra 4splitter så går 3 stk til hver sin TV hvor den fjerde går til en TV som igjen er viderekoblet fra boksen og til neste TV.

Dette fungerer ikke helt smertefritt, siden jeg får en del støy. Har prøvd med en ClasOhlson forsterker før første splitter, men da forsvinner alt. Uansett hva jeg setter forsterkningen på. Kjører jeg uten forsterker så er det greit, men langt i fra bra.

Kjøpte 100m kabel hos en grossist. Vet ikke typen, men den er den tynne av de to to typene. Og jeg er usikker på om det er for dårlig skjerming?!
Det andre problemet ligger nok i selve forsterkeren som ikke er god nok. Er det noen som har en link til ett sted hvor det selges gode slike og evt hvilken type jeg bør velge i tilfelle det finnes mange å velge i?!

Bør jeg evt endre oppsettet mitt på anlegget til en annen løsning?

På forhånd takk for alle innspill
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar