Logo

Plassering SVS sub

Skriv et svar
05.11.2007 22.11.44 #1 av 10
Postet av: BårdM
Har fått SVS PB12-NSD i hus. Noen som har noen tips til plassering. Tenker spesielt på hvor stor avstand det bør være mellom forkant av subben (den veien elementet slår) og sofaen ? Kanskje ikke så smart at det blir for kort "pusterom" for subben hvor bassen slår inn i sofasiden ? Plassering er ikke lett med fruer i hus ! :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.11.2007 22.23.18 #2 av 10
Først og fremst gratulerer med flott sub!

Angående plassering så er det beste at du går rundt i rommet og finner den plassen med best bassgjengivelse utifra hvor du sitter. Dette er kanskje lett for meg å si, når det ikke er jeg som skal bære monsteret rundt omkring :wink:

Det kan være ganske stor forskjell kommer du til å høre, bassen kommer som regel til å være sterkere i en hjørneplassering men det betyr ikke at den er bedre.

Når du ikke helt hører hvor bassen kommer fra og man kjenner det smeller mot brystkassen, da har du nok funnet riktig plassering.

Er ikke noe fasitsvar på plassering da det avhenger av romstørrelse/form og lytteposisjon.

Les mer om dette i Guiden

Lykke til! :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2007 16.43.07 #3 av 10
Postet av: BårdM
Takk for nyttig innspill. Er det noe minsteavstand mellom sub og sofa med hensyn på 'skade' på subben - subben slår mot sideveggen på sofaen og trykket blir jo ganske så kraftig.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2007 17.53.13 #4 av 10
Pga bakoverrettet bassport kan det være lurt og litt avtsand, noe fasitsvar er litt vanskelig å si, dette står nok også i bruksanvisningen din. Men vil anbefale å ha den omtrent meter i fra vegg, litt mindre skal nok gå greit.

Som sagt er jeg usikker på dette så se i bruksanvisningen din eller send en mail til forhandler eller SVS, hvis du ikke får noen mer presise svar.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 12.48.34 #5 av 10
Postet av: Majesty
Er ikke bassporten rettet fremover på PB12-NSD?
Mvh Majesty
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 14.35.15 #6 av 10
Postet av: kamelon
Er ikke bassporten rettet fremover på PB12-NSD?


Definitvt...

http://www.lsound.no/webedit_images/10421_original.jpg

Men er det noen spesiell grunn til at du har den ved siden av sofaen?Det mest naturlige er vel å ha den framme ved front høyttalerene, da den i utgangspunktet er ment som en supplering til de..Eller er det fruen som nekter deg dette? :D
Dersom jeg forstår deg rett så står den nå inntil ene sofasiden?Da vil vel den som sitter nærmest denne bli litt blank i øynene og har en tendens til å ville gå på do under store eksplosjoner(?), mens den som sitter lengst fra vil jo få et snodig lydbilde..?Eller hvordan opplever du det?
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 15.43.50 #7 av 10
Postet av: Majesty
"kamelon" skrev:
Er ikke bassporten rettet fremover på PB12-NSD?


Definitvt...

http://www.lsound.no/webedit_images/10421_original.jpg



Stemmer. Så bare Tommy nevnte på at den var rettet bakover, så lurte litt på det der :)
Mvh Majesty
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 16.04.21 #8 av 10
Beklager feil
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2007 22.19.31 #9 av 10
Postet av: BårdM
Takk for innspill. Oppsettet er slik: 42 tommers plasma TV hengt på vegg. På hver side er satelittene fra SVS plassert. Ytterst til venstre på samme vegg som TV'en (venstre hjørne) er subben plassert. Med andre ord ett helt ordinært oppsett. Problemet er plassering av en sofagruppe som er plassert noe nært denne veggen. Subben bygger ganske langt ut og bassport slår utover mot den ene sofaens sidevegg. Spørsmålet er da hvor nærme kan man tillate seg å plassere 'hinder' for subben/bassporten uten at man risikerer skade eller dårlig lyd ? Lytteposisjonen er fra 2 stk TV-stoler som er plassert i front for TV'en med behagelig avstand. Noen som har noen innspill på avtand sub/bassport og nærmeste hinder ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2007 00.50.17 #10 av 10
Postet av: Torja
Får ikke lov å snu subwooferens forside vekk fra sofa kanten altså? Arrester meg hvis jeg tar feil. Tror ikke det spiller så stor rolle for subben som sådan om det står hinder ganske nært fronten, bare den har litt pusterom. Husker det fulgte med skumgummi propp med min SVS for å plugge inn i porten, med tanke på lydforbedringer? (Stramme opp bassen, gjøre den kjappere, det blir på en måte en lukket kasse prinsipp - det du taper er den dypeste bassen). Har også lest at XTZ subber har lignende løsninger med medfølgende skumpropper til flere av sine bass porter for å bedre lyden i forhold til det rommet de står i.
Den lydmessige forringingen dette medfører for ditt rom må du nesten sjekke ut selv. Er det noe du kan leve med? Kansje det ikke er så stor forskjell. Prøv ut litt forskjellige løsninger, kan du flytte sofaene et par cm? Hvordan blir bass lydene da? Prøv deg fram. Hvis du deler ved ca 80Hz eller lavere er bassen ikke retningsbestemt, eller det er veldig vanskelig å høre hvor bassen kommer fra. I prinsippet kan du da plassere subben hvor som helst, men lyden/trykket vil variere i forhold rom og plassering.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar