Logo

Plasma eller LCD?

Skriv et svar
11.10.2007 17.00.12 #1 av 21
Postet av: tjongs
Hei!

Dette er sikkert den tusende tråden som opprettes angående hva man skal velge av TV, men jeg fant ingen andre tråder. Håper moderator fletter denne inn i en annen tråd dersom det er ønskelig!

Saken er som følger: Jeg skal kjøpe ny TV, ser for meg 42", og maks 20.000 kr.

Bruksområder er vanlig TV-titting, for det meste sport/fotball, så er viktig at det ikke er mye etterslep i bildet. Ser ikke så voldsomt mye film.

TV'en kommer til å stå sånn at jeg har et digert vindu i ryggen når jeg sitter rett foran TV'en, og stua er lys. TV'en må ha såpass lysstyrke at jeg kan få et helt normalt bra bilde uten å trekke for gardinene hele tiden, selv om bildet naturligvis blir best dersom det er mørkt i rommet.

Spiller lite på TV'en, har en god gammel Xbox, som jeg bruker en gang i blant. Er selvfølgelig ikke utenkelig at jeg kommer til å kjøpe en nyere spillkonsoll en dag, men er uansett ingen storspiller i utgangspunktet.

Synes liksom det er argumenter både for og mot LCD, og for og mot plasma.

Håper det er noen guruer her som har gode forslag, selv om oppfatningen kanskje er like delt her :wink:

Har forøvrig tittet litt på LG 42LB2R, kunne den være noe og satset på?

Håper på litt hjelp:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.10.2007 22.02.38 #2 av 21
Plasma har bedre sortnivå, fargegjengivelse og sliter ikke med etterslep (MS) som noen LCD tvér gjør. De er også generelt bedre til å se på tv og film med.

Men Plasma pleier å bruke glass forran skjermen, slik at det blir mer gjenskinn. LCD er også mer lyssterk og egner seg godt i lyse rom.

Her snakker jeg om noen generelle men også vesentlige forskjeller. Grunnet ditt lyse rom ville jeg gått for LCD. LCD har også som regel høyere oppløsning og ett skarpere bilder, og passer derfor bedre til PC og Spill bruk.

Til den prisklassen kan du også få en del brukbare 46" tommere, eller er ikke dette ett alternativ?

Uansett, så skal vi prøve å finne en tv som passer deg best :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2007 05.56.47 #3 av 21
Postet av: petre2006
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Plasma har bedre sortnivå, fargegjengivelse og sliter ikke med etterslep (MS) som noen LCD tvér gjør. De er også generelt bedre til å se på tv og film med.

Men Plasma pleier å bruke glass forran skjermen, slik at det blir mer gjenskinn. LCD er også mer lyssterk og egner seg godt i lyse rom.

Her snakker jeg om noen generelle men også vesentlige forskjeller. Grunnet ditt lyse rom ville jeg gått for LCD. LCD har også som regel høyere oppløsning og ett skarpere bilder, og passer derfor bedre til PC og Spill bruk.

Til den prisklassen kan du også få en del brukbare 46" tommere, eller er ikke dette ett alternativ?

Uansett, så skal vi prøve å finne en tv som passer deg best :wink:


Sier meg enig på samtlige punkter av Tommy denne gangen ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2007 10.39.29 #4 av 21
Postet av: tjongs
Takk for svar!

Er i grunnen de samme tingene jeg har kommet frem til selv, er bare så vanskelig å bestemme seg...

Var på nytt idag og så på litt forskjellige TV'er, og det slår meg at jeg nok bør gå for LCD, siden det blir såpass lyst i stua. Tv-tittingen min kommer nok til å være på stuas premisser, ikke på TV'ens premisser, sånn at jeg kommer ikke til å blende stua for hver gang jeg skal se på TV for å si det sånn.

46" er absolutt ikke uaktuelt. På den andre side er det ikke livsviktig å gå opp i str, så jeg vil heller ha en 42" med god kvalitet, enn en 46" med dårligere kvalitet for å si det sånn.

Noen som har erfaringer med LG 42LB2R? Har sett litt på den, og liker den i grunnen, men nå har jeg ikke voldsomt peiling...
Er 2 HDMI-innganger nok, eller trenger jeg mer for framtiden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.10.2007 23.14.45 #5 av 21
Enig med at det er bedre å ha en 42" i bra kvalitet enn en 46" i mellomklasse.

På LCD tvér er de fleste beste tvéne mest på 40" og 46", ikke 42". Der er Plasma som domminerer.

Sony Bravia KDL-46D3000 en tv som har fått gode kritikker, har bra sort og kontratnivå, og en meget god bildebehandling:
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=73028
http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 848534.ece

I Denne klassen er det verdt å se på Sharp LC46XL1E og andre merker som Samsung og Toshibas Regza serie.

Når du skal innvistere såpass mye penger hadde det vært en forddel å se på tvéne før du kjøper.

Angående ditt spørsmål om LGén, har ikke sett denne og kom heller ikke over noen tester, om 2HDMI innganger er nok spør på hvor mange kilder du har tenkt å tilkoble. Jeg ville sagt det er nok med to da du kan kjøpe switch eller lignende hvis du har behov for flere.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2007 13.19.42 #6 av 21
Postet av: orso
Ville helt klart ha valgt plasma. Det er vel stort sett bare på sommerstid du vil oppleve plager med solskinn. Regner med du ser mest på TV ettermiddag og kveld. Pioneer sine plasmaer bruker filter og har mindre gjenskinn. Panasonic er klart billigere enn Pioneer og ikke veldig mye dårligere. PV700/PX700 modellen har mindre gjenskinn enn PV70/PX70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2007 13.45.47 #7 av 21
Postet av: Typhoon7
Jeg er enig med bomholt.

Har selv 2 store vinduer på motsatt vegg av plasmaen, men det plager ikke meg.

Jeg ville valgt enten en plasmaskjerm fra Panasonic eller Pioneer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2007 15.29.55 #8 av 21
Er enig med dere med at til hans bruksområde virker plasma bedre, eks Panasonic PV-70.
Men får jo gode LCD tvér og. Uansett, dette for trådstarter finne ut selv, da han har ett lite dilemma :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.10.2007 20.35.11 #9 av 21
Postet av: gglunde
Mener selv at problemet med refleks i Plasma-skjermer er overdrevet. Har en Pioneer 427 i en stue med store vinduer. På sommeren bruker jeg riktignok markise / gardiner for å skjerme litt, men synes ikke dette er noe problem. De fleste bruker jo TV på kveldstid og mest i den mørke årstiden.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 18.40.44 #10 av 21
Postet av: tjongs
Hei!

Takk for alle svar! Jeg er fortsatt i live, og driver og tenker....blir bare vanskeligere og vanskeligere:)

Visste ikke at LCD var best i 40 og 46, så det må jeg ta i beregningen. 46 er på ingen måte utelukket, men hvis jeg kjøper en 40 er jeg sikker på at jeg kommer til å irritere meg over de to tommene jeg ikke har:)

Hadde på en måte penset meg inn på LCD, men siden det er flere her som heller anbefaler plasma skal jeg se mer på det. Skal stikke innom Hifi-klubben og Hifi-centeret og se litt på det de har der. Ellers er det vel i grunnen bare Elkjøp her i byen (Bodø) som har noe særlig av TV'er, og der er vel ikke akkurat ekspertisen størst...

Det store vinduet er mot nord, så sånnsett vil det jo kun være midnattsol som kommer direkte inn der, og da skal man vel strengt tatt gjøre andre ting enn å se på TV:)

Takk for alle tips, og jeg skal sjekke ut det som foreslås her, og kikke mer rundt hva som finnes. Og er det flere som har gode anbefalinger er det bare å komme med det. Blir vel å bestemme meg innen en ukes tid tenker jeg:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 19.13.17 #11 av 21
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Typhoon7" skrev:Jeg er enig med bomholt.

Har selv 2 store vinduer på motsatt vegg av plasmaen, men det plager ikke meg.

Jeg ville valgt enten en plasmaskjerm fra Panasonic eller Pioneer.

Støttes! Ville helt klart gått for plasma, men kun fra enten Panasonic eller Pioneer! Har aldri sett en LCD som kan hamle opp med en god plasma som f.eks Panasonic eller Pioneer. Har f.eks testet Sony KDL W2000 opp mot Panasonic PV70 og kvaliteten kan faktisk ikke sammelignes. Panasonic'en er totalt overlegen når det kommer til støyreduksjon, farger, sortnivå, kontrast og bildebehandling.
Det ser også ut til at LCD kun klarer å vise HD ved stillbilder, at oppløsningen reduseres til ca halvparten ved bevegelse.
http://hdguru.com/?p=187
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 19.34.48 #12 av 21
Postet av: Rune
"AndreWerdenskrieg" skrev:
Det ser også ut til at LCD kun klarer å vise HD ved stillbilder, at oppløsningen reduseres til ca halvparten ved bevegelse.
http://hdguru.com/?p=187


Jeg har selv fått demonstrert dette med X serioen til Sony og Sharp mot Panasonic og Pioneer plasma. Mye oppløsning forsvant med en gang ting beveget seg.

Noe skyldes nok også selve bildebehandlingen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 19.40.27 #13 av 21
Postet av: AndreWerdenskrieg
"Rune" skrev:
"AndreWerdenskrieg" skrev:
Det ser også ut til at LCD kun klarer å vise HD ved stillbilder, at oppløsningen reduseres til ca halvparten ved bevegelse.
http://hdguru.com/?p=187


Jeg har selv fått demonstrert dette med X serioen til Sony og Sharp mot Panasonic og Pioneer plasma. Mye oppløsning forsvant med en gang ting beveget seg.

Dette gjalt bare LCD og ikke plasma, stemmer det?
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.10.2007 21.08.23 #14 av 21
Postet av: orso
Det er jo merkelig i og med at Sony sine toppmodeller får så mye skryt for bildebehandlingen i tester. Når det er sagt så la jeg tydelig merke til etterslep med fotball i HD for ca. et halvt år siden på daværende toppmodellen til Sony. I etterkant tenkte jeg det måtte være instillingene, men det burde uansett ikke vært så mye etterslep.

Ville som sagt helt klart valgt Pioneer eller Panasonic PV/PX700. PV/PX700 har antigjenskinns funksjon som ikke PV/PX70 modellen har. Ifølge de som har sett dette fungerer det bra, men Pioneeren er sikkert enda bedre på dette området også. Om Pioneeren er verdt de ekstra kronene, må være opp til hver og en. Mellomlegget kan man kanskje legge i en ny og bedre skjerm om noen år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2007 15.16.28 #15 av 21
Postet av: tjongs
Hei igjen!!

Har lest en del, og nå har jeg fått lyst på Panasonic TH-42PX700. Har snakket med en som har denne, og han er iallefall strålende fonøyd. Ut fra de testene jeg har lest skal denne være veldig bra til det meste av bruk. Bla en test i Lyd og Bilde, hvor det kun var en Pioneer som var littegrann bedre, men den var til gjengjeld en del tusen dyrere.

Drawbacket er såklart at jeg ikke får sett denne TV'en, har hvertfall ikke funnet noen butikk som har denne, men på Elkjøp har de TH42PX70E, som vel er omtrent samme TVen, bare iltt billigere som jeg forstår?

Noen som har erfaringer med Panasonic TH-42PX700, og hvordan den vil fungere i lys, og til sport?:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar