Logo

Plasma el. LCD m. multimediapc

Skriv et svar
03.04.2006 16.00.44 #1 av 7
Postet av: ullevål
Hei.
Grubler litt over valg av ny flatskjerm.
Den skal hovedsakelig bli brukt til TV-titting med analogt kabeltilknytning.
Vidre har jeg tenkt til å koble til en multimediapc for internett, MP3 avspilling, fotofremvisning, spill og annet dataarbeid.
PS2 skal også brukes.
Har tenkt litt på Panasonic TH-42PV60, men har kvaler da den blir belastet med statiske bilder (PC)

Bør jeg heller gå for LCD, i såfall hvilken?
Pris ca. 20 000

Takk for innspill :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2006 16.45.11 #2 av 7
Postet av: øivindo
"ullevål" skrev:Hei.
Grubler litt over valg av ny flatskjerm.
Den skal hovedsakelig bli brukt til TV-titting med analogt kabeltilknytning.
Vidre har jeg tenkt til å koble til en multimediapc for internett, MP3 avspilling, fotofremvisning, spill og annet dataarbeid.
PS2 skal også brukes.
Har tenkt litt på Panasonic TH-42PV60, men har kvaler da den blir belastet med statiske bilder (PC)

Bør jeg heller gå for LCD, i såfall hvilken?
Pris ca. 20 000

Takk for innspill :D


Hei har samme problem som deg tenker også på PV60 eller samsung sine LCD tver(M61)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2006 17.03.07 #3 av 7
Postet av: Rikky
"øivindo" skrev:
Hei har samme problem som deg tenker også på PV60 eller samsung sine LCD tver(M61)

Hehe, samme her.

Personlig heller jeg mest mot LCD, men da må det også nevnes at alt av film kjøres på projektor.

Med LCD får du høyere oppløsning og mulighet til å kjøre 1:1 pixelmapping (dog bare via VGA på nevnte modell) med riktige proporsjoner (jeg er "allergisk" mot feil oppløsning fra PC til skjermen. ;) ). For min del koker det ned til hvor høyt PC-bruken skal prioriteres, til vanlig TV-bruk hadde jeg kjøpt PV60.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.04.2006 21.01.50 #4 av 7
Postet av: orso
Dette er et vanskelig valg. LCD egner jo seg veldig godt til PC p.g.a. den høye oppløsningen og man slipper å bekymre seg for innbrenning.
På en annen side mener jeg en god plasma som f.eks PV60 er bedre på det meste når det gjelder bildekvalitet. Tenker da på kontrast, fargegjengivelse og fargedybde, mer naturlige bilder, behandling av analoge signaler og mindre etterslep. Man går derfor litt på kompremi ved å kjøpe LCD (min mening).
Leste nylig at Panasonic uttalte seg at de så og si hadde fått bukt med innbreningsproblemet. Vet ikke om dette gjelder PV60. Du kan jo høre direkte med Panasonic om dette med innbrenning.
Man føler seg nok tryggere ved kjøp av LCD og det er viktig, men man går også glipp av noe. Vanskelig valg. :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 11.19.30 #5 av 7
Postet av: ullevål
Takk for svar.
Hvis jeg i tillegg legger til at det viktigste er synsvinkel og billedkvalitet, heller det vel mot plasmaskjermen.
Hva sier plasmaprodusentene om tilkobling til et mediasenter hvor meny er statisk? Frarådes plasmaer til den slags bruk?
Hvis en bruker skjermsparer som slår inn etter kort tid, kan denne type bruk (PC) da forsvares?

Synspunkter?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2006 12.15.04 #6 av 7
Postet av: Ayabara
Jeg er i samme situasjon som dere. Har bestilt meg en 37" PV60, men er litt redd for innbrenning når jeg kobler til pc/mac. Er det sånn at det ikke bare er kritisk med et statisk bilde over lengre tid, men også med det samme bildet ofte men over kortere tid? Eller er det sånn at TVen helt glemmer TV norge logoen dersom jeg ser på en annen kanal en stund?

Dette var virkelig dårlig formulert, men vi får se om noen skjønner det...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.04.2006 12.31.37 #7 av 7
Postet av: orso
Det er mange som lurer på dette med innbrenning. Vil anbefale dere og ta direkte kontakt med Panasonic for å få et skikkelig svar på dette. Jeg vet ikke så mye om dette. Vet at det kan variere fra merke til merke. Vanligvis må man ha samme bilde på i mange timer for å få innbrening. Har man først fått innbrenning, kan det også forsvinne etter vanlig bruk igjen. Her er et sitat fra en som har PV500:

"Har PV500, eneste gangen jeg har sett noe var da skjermen ble glemt på i ca 8-10 timer med "skjermspareren" på. Skjermspareren er litt kjip, det er bare en "PANASONIC"-tekst som går opp og ned midt på skjermen, resten er svart. Man kunne da tydelig se at midten på skjermen var litt lysere enn resten, selv om man byttet kilde eller slo den av & på igjen.
Lot skjermen være av mens jeg var på jobb, da jeg kom hjem var alt ok.

Dette er vel ikke innbrenning, men mer "image-retention", og ikke noe større problem. Vi bruker også skjermen til spilling på PS2
Har samme inntrykk som deg når det gjelder nyere Pioneer, vet ikke hva det skal kalles, innbrenning eller image-retention. Kjenner en som hadde tydelige merker etter 4:3 feltene på siden, disse ble først borte etter lang tid med 16:9"
__________________
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar