Logo

PIONER eller PANASONIC ??

Skriv et svar
22.04.2007 10.57.57 #1 av 25
Postet av: lossius
Heisann !

Eg har svert lite peiling på tv...

Me me har bestemt oss for ein 50" plasma.

Valget står mellem denne : http://no.kelkoo.com/b/a/ps_17274966/127101.html

Og ein Panasinic i samme prisklasse.

Kva for ein anbefaler dere meg ? Lurer og på ein ting..
Innebygd tuner.. kva er det, og kva bør eg ha, og kvifor ?


Masse rare spørsmål, men eg er som sagt uvitende...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2007 12.35.39 #2 av 25
Postet av: Blueflame
http://www.lydogbilde.no/index.php?id=372904

her kan du lese litt om de 2 TV'ene
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2007 13.27.47 #3 av 25
Postet av: Torja
"lossius" skrev:
Heisann !

Eg har svert lite peiling på tv...

Me me har bestemt oss for ein 50" plasma.

Valget står mellem denne : http://no.kelkoo.com/b/a/ps_17274966/127101.html

Og ein Panasinic i samme prisklasse.

Kva for ein anbefaler dere meg ? Lurer og på ein ting..
Innebygd tuner.. kva er det, og kva bør eg ha, og kvifor ?

Dette er forrige generasjon plasma fra Pioneer. Se følgende link for årets modell som kommer snart...
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8357

Panasonic har kommet med sin nye generasjon, følg link...
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8370

Lykke til med valg og nei det skal ikke være lett.. :roll:


Dette ble litt feil, men håper du forstår.. :idea:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2007 17.17.12 #4 av 25
Postet av: orso
Hvilke Panasonic modell har du vurdert?
Som du ser i testen i Lyd&Bilde, så kom Panasonic sin forrige modell (PV600) et hakk bak Pioneeren. Hvordan den nye modellen til Panasonic (PV70/PV700) er opp imot Pioneer 507XA, er det som er interessant. Jeg tipper det er svært jevnt siden Panasonic har forbedret bildeprosessoren og klarer å vise mørke detaljer enda bedre. Pioneren er ifølge tester fortsatt noe bedre på fargegjengivelse og fortsatt også et lite hakk bedre på bildeprosessering. Panasonic har derimot et skarpere bilde og mindre støy. Så dette er et vanskelig valg. Det som taler i favør av Panasonic er at den vesentlig billigere:
http://www.techlife.no/PartDetail.aspx? ... 6382;b:167

Anbefaler PV700/PX700 (PX modellen har digital tuner, men den får du ikke bruk for i Norge) framfor PV70/PX70 fordi det virker som de har mindre problemer. Flere som klager på summelyder med den rimeligste modellen, noen som jeg aldri har hørt fra toppmodellen. Bildekvaliteten er forøvrig lik på de, men toppmodellen har bedre høyttalere, 3 HDMI innganger og noen ekstra funksjoner.
Den prisen jeg har linket til er utrolig god(22 009,- ), og selv hadde jeg muligens valgt den framfor Pioneer 507XA p.g.a. prisen.

Er du villig å vente til høsten, så kommer Pioneer med nye modeller som kommer til å ta et klart sprang fremover teknologisk. Da er valget langt enklere, men du er kanskje ikke villig til å vente så lenge?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2007 19.05.03 #5 av 25
Postet av: lossius
Takker for svar så langt !

Ser ut for at det kan vere lurt å vente til høsten..

Har for såvidt tid til det, men kva er det som er i vente i høst ?

Kva vil dei største fordelene vere med å vente ?

Dette med reflekser, vil det bli bedre ?

Laser tv kommer og til seinhøsten har eg høyrt. Er det noko å vente på ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.04.2007 20.07.33 #6 av 25
Postet av: Rune
"lossius" skrev:
Laser tv kommer og til seinhøsten har eg høyrt. Er det noko å vente på ?


Da tror jeg fort vi snakker høsten 2015 :-)

Nye teknologier dukker ikke opp så fort. SED apparater har vi vel ventet på i minst 5 år uten at den er i horisonten.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2007 06.48.16 #7 av 25
Postet av: AndreWerdenskrieg
"lossius" skrev:Takker for svar så langt !

Ser ut for at det kan vere lurt å vente til høsten..

Har for såvidt tid til det, men kva er det som er i vente i høst ?

Kva vil dei største fordelene vere med å vente ?

Dette med reflekser, vil det bli bedre ?

Laser tv kommer og til seinhøsten har eg høyrt. Er det noko å vente på ?

Fordelene med å vente til høsten er at du får se hvordan Pioneer's nye plasmaserie vil bli og om du er interessert i å betale det ekstra en slik TV koster.

Pioneer skal ha redusert refleksjonene i skjermen med 80%, noe som skal gjøre at den er like bra i fullt dagslys. Kontrasten skal være på 20.000:1, noe som er nærmest revolusjonerende. Hittil har Panasonic hatt høyest kontrast med sine 10.000:1. Kontrasten er hva det hviteste hvite og svarteste svarte TV'en kan vise. Jo større tall, jo bedre. Dagens plasmaer ligger vel på gjennomsnittlig 5.000:1, så det er jo en enorm forbedring Pioneer skal ha gjort.

Jeg tror allikevel de fleste vil bli fornøyd med dagens Panasonic og Pioneer som er meget bra.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2007 09.35.46 #8 av 25
Postet av: joffe11
Jeg skal også kjøpe meg en 50", tror jeg ender opp med panasonic fordi den er mye billigere og vet jeg blir fornøyd med den. Pioneer skjermene som kommer til høsten blir sikkert veldig bra, men orker ikke å vente så lenge. Dessuten blir vel de en del dyrere enn panasonic
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2007 14.46.21 #9 av 25
Postet av: lossius
Dette med innebygd tuner... ser nokon er oppgitt med 1 og andre 2 stk.

Er dette noko eg bør ta hensyn til ?

Ellers, så er eg ikkje i tvil lenger, det blir nok pioneer ja :D

Takker for alle svar !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2007 15.34.08 #10 av 25
Postet av: monitor
Var klar over at især Pioneer Norge dikterer prisen på f.eks. Pioneer PDP 507XA; Den får du nå for 28.995, mens jeg har sett den for 2000 euro (16.500) i Belgia og Nederland. Detter er en prisforskjell på hele 75%!! Som oftest kan man legge en 0 bak eurobeløpet så havner man på prisnivået i Norge. Så er Panasonic TH50PV600 å få for 18.990 for øyeblikket, og koster 1900 euro i mellomeuropa.

I Sverige prøver Pioneer nå å bestemme hvilke "kriterier" en butikk må ha for å få lov til å selge Pioneer. I praksis så betyr dette at de ønsker seg full kontroll med prissettingen.

Selvom Pioneer lager bra tv-er, så er især i Norge Panasonic langt bedre på pris. Dermed så er det et misforhold med det du får for penga.
Kjøp Panasonic er mitt råd. Forskjellen mellom de to modeller er verdsatt til 100 euro i andre land. Hvorfor skal du da betale 10000 kroner mer i Norge!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2007 20.02.26 #11 av 25
Postet av: Rune
"monitor" skrev:Var klar over at især Pioneer Norge dikterer prisen på f.eks. Pioneer PDP 507XA; Den får du nå for 28.995, mens jeg har sett den for 2000 euro (16.500) i Belgia og Nederland. Detter er en prisforskjell på hele 75%!! Som oftest kan man legge en 0 bak eurobeløpet så havner man på prisnivået i Norge. Så er Panasonic TH50PV600 å få for 18.990 for øyeblikket, og koster 1900 euro i mellomeuropa.


Panasonic sine apparater er nok mer presset på pris i butikkene enn Pioneer, men jeg tror du overdrivre prisforskjellene på europa og Norge.

Hvis du sjekker f.eks http://www.hifi-regler.de (stor tysk nettbutikk) så er prisforskjellen 22% mellom 50PV71 og 507XA mens den er ca 40% i Norge. Prisen på 507Xa ligger der på ca 24.000 Norske, noe som da altså er 4500 billigere enn billigste norske pris i dag. Noe av dette skyldes nok høyere lønninger i Norge i tilegg til 5 års reklamasjon som de slipper i andre land.

Har du en link til butikk til 2000 euro? (jeg regner med at moms på 25% må legges til før du kan sammenligne)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2007 13.29.43 #12 av 25
Postet av: monitor
Den er nå utsolgt og selve annonsen er fjernet, men linken med pris var fortsatt angitt på Kelkoo:

http://www.kelkoo.nl/ctl/do/search?site ... A&x=40&y=7

"ouletplanet" heter butikken.

Jeg overdiver ikke: I dette tilfellet er tallenes tale klare, men normalt ligger ikke PDP 507XA 75% over billigste pris i mellomeuropa. At Pioneer er desidert dyrest i Norge sammenlignet med konkurenter er en sannhet. Det er neppe butikkene som er årsak til dette!
Forøvrig har jeg ikke antydet at prisforskjellen normalt sett ligger 75% over prisene i Norge. Sett en 0 bak europrisen så har du den norske prisen har jeg sagt.

Lønninger og garantieordninger i Norge forsvarer ikke at forskjellen mellom en pioneer og en panasonic prises høyre i Norge enn andre land. Det forsvarer noe høyre priser på visse produkter i Norge. Til slutt: Prispress er nok ikke et stort problem i Norge: Det er langt flere aktører og en tettere befolkning i mellomeuropa. Prispresset er nok større der. Markedskrefter virker som regel ikke til fordel for forbrukere i Norge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2007 15.48.49 #13 av 25
Postet av: Rune
Jeg mener at du ikke kan ta utgangspunkt i denne prisen på 2000€, for den er ikke en reel markedspris. Dette er enten en spesialpris eller en feilprising.

Med spesialpris mener jeg et spesielt kampanjetilbud der de enten har solgt apparatet med tap eller null fortjeneste for å trekke kunder eller at de har fått et parti nå for å selge ut grunnet 508. Jeg har selv sett 507XA til under 25k i Norge på slike tilbud. Men dette er begrenset antall produkter.

Da jeg selv har tidligere jobbet i butikk har jeg rimelig god oversikt over hvordan ting prises i markedet.

Panasonic med sin gode omdømme og gode tester har en enorm appeal for folk og brukes ofte som inntrekkere. Fortjenesten på disse apparatene er som regel bare noen få hundrelapper eller ofte i tap. (ja butikker selger ofte annonseprodukter med tap). Panasonic er nok ikke alltid like glad for disse lave prisene. Dette er fordi at lave priser fører til at mange butikker ikke ønsker å føre produktene. Dette er nok f.eks en grunn til at Kjeder som Hifi center ikke fører Panasonic da disse ikke er "lønnsom" å selge. Hitachi er et annet merke som har liten konkurranse og dermed høyere fortjenste. Hitachi nekter tidligere iallfall enkelte kjeder å føre produkter for å unngå priskrig. Tidligere hadde f.eks Hitachi projektorer unormal høy pris i forhold til andre merker. Dette var fordi de hadde en formidabel fortjeneste i forhold til f.eks Panasonic projektorer. I dag er det full priskrig på Hitachi og mange butikker har sluttet å selge dem.

Infocus er et eksempel på merke som begrenser sine butikker. Dermed har de langt høyere pris (og fortjeneste) enn tilsvarende modeller som selges på nett.

Samsung lager f.eks en rekke modeller som er "lik" og gir de forskjellige kjedene hvert sittt nr. Dermed blir det mindre kriging på pris.

Pioneer har jeg bare ved et tilfelle opplevd å selge billig (uten fortjeneste) på slike kampanjer. Dette var ved åpning av en ny butikk. Hvorfor det er slik, har nok noe med den høyere prisen og at Pioneer som merke har et ekslusivt preg for mange kunder.

Hvis du ser forskjellen på pris i Norge og Sverige er de omtrent like.

Prisen fra leverandør er nok svært like til forhandlere i sverige og Norge, men norske priser er bittelitt dyrere grunnet 5 års reklamasjonsrett.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2007 17.46.06 #14 av 25
Postet av: monitor
Å sammenligne billigste produkt i mellomeuropa på et gitt tidspunkt med billigste produkt i Norge er absolut kurant. Også i Norge finner vi spesialtilbud osv. Jeg påstår at Panasonic TH42PV600 selges til spesialpris når noen kan tilby den godt under 12000 kroner, mens samme tv for øyeblikket (idag) selges på Elkjøp her i byen for 24995.

Om du fortsatt skulle være en selger så forstår jeg at du argumenterer slik du gjør...Pioneer tv-er er for dyr i Norge når utsalgsprisen i Norge er relativt sett høyre enn det som er tilfelle i andre land. Mht. Sverige så har jeg jo nevnt at der prøver de å få kontroll på hvem som skal få lov til å selge pioneer, og det er et forsøk på å få priskontroll der også...

Apropo Sverige: PDP507XA koster der SEK 24990..I Norge 28.995
Panasonic TH 50 PV600 koster der SEK 19990..I Norge 18.990

For 42" så er det mindre forskjell mellom modellene, men allikevel er igjen panasonic relativ sett billigere.. Det underbygger mine påstander.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2007 20.06.10 #15 av 25
Postet av: eCo
Noen som har hørt noe om hva panasonic sin 50" full hd kommer til å ligge på, og hva en tilsvarende pioneer kommer til å havne på?

Vil en full hd, som f.eks panasonic TH-50PZ700E, være vesentlig bedre enn en panasonic TH-50PV700E? At prisforskjellen vil lønne seg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar