Logo

Pioneer VSX1015 eller Yamaha RXV1500 ?

Skriv et svar
01.10.2005 21.56.09 #1 av 5
Postet av: SirTrance
Hei alle sammen...

Er på jakt etter ny forsterker, skal endelig bytte ut min gamle Onkyo med noe som vil holde til mitt nye høytaler oppsett..

Valget mitt står nå mellom enten yamaha rxv1500 eller pioneer sin nye vsx1015.....

Har hørt med alle jeg kommer over som har noe med HiFi å gjøre, om hvilken jeg bør velge. Har sittet å lest alle mulige poster på forskjellige forumer, både norske og utenlandske, om alt som har med yamaha og pioneer forsterkere, for å kommer fram til ett fornuftig valg.

Etter mye om og men, har jeg da klart og velge Yamahen fordi; alle jeg kjenner ville valgte den. Den får mye god omtale, den har flere tilkoblinger en pioneeren, større effekt en pioneeren (på papiret? har også hørt at pioneerene er litt strømsvake, stemmer det?), bedre lydoppsett enn andre med mikrofon, bildekonvertering, lipsync, pluss den er en god gammel traver, og jeg ser også at yamaha får veldig ofte "Best Lyd" i tester...

Men... Etter å ha lest litt poster på forumer, nå sist noen poster her, om noe negative omtaler om yamaha ( deriblant rxv1500 ) tviler jeg litt nå..
Er det kanskje mer fornuftig å ta pioneeren?

Pioneeren derimot, liker jeg veldig godt.... synes utseende er überfin i forhold til yamahen. Pioneeren er helt ny kontra yamahaen som begynner å dra på årene. Den vant jo nettopp EISA prisen, som kanskje betyr noe? Har også hørt med de som har den at de er veldig fornøyd med den. At den er bra på film, og til musikk. Har også sett i de sister tester at pioneer ofte får "Testvinner" karakter (kanskje pga de har så lav pris i forhold til konkurenter) ....

Det er nå jeg heller litt over mot den... det er den jeg har lyst på , men jeg vil helst ha den jeg får mest utbytte av.. den som gir mest "Bang for buck" og fornuften min sier yamahen...

SÅ nå vil jeg vite hva dere vil anbefalle meg.... Trenger sårt alle råd jeg kan få nå....

som en liten pekepinn på hva jeg har fra før nå som skal kobles til er; Energy C9 til front, CC-1 til senter, og C5 bak.. kommer også enten Yamaha Ystsw515 eller1500 sub. Nå har jeg også tenkt å bytte ut min gamle sony dvd spiller med pioneer sin nye DV585S. Kanskje vil pioneer forsterkeren passe best sammen med den? Yamahaen har jo lipsync, som kan være en fordel siden jeg har LCD tv. Per dags dato så vil jeg fylle i alle tilkoblinger med pioneeren, mens yamahen vil jeg ha 2-3 ledige hvis jeg får flere lydkilder. Jeg kommer til å bruke anlegget mitt i 60% til film og 45% til musikk. ( 5% over 100 pga jeg kommer til å bruke anlegget mitt mye fremover )

Jeg står som sagt DØNN fast... vet ikke hva jeg skal velge av de.... alle tips , råd, erfaringer som dere kan bidra med vil hjelpe meg veldig mye..


På forhånd Takk .

Mvh Andy !
Takke meg til komponeter framfor "alt-i-ett" anlegg... !=)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2005 02.18.57 #2 av 5
Postet av: nutts
Må starte med att jeg ikke kjenner Pioneer'n i det hele tatt, men jeg kjenner Yamaha'n iværtfall.
Jeg har selv en RXV 2400, som kom ett år eller 2 før RXV1500.
Min RXV 2400 er IKKE utgått på dato enda, å da synes jeg vel ikke att RXV1500 som kom i fjor er det heller. Jeg hadde en RXV1400 før 2400'n, å det er absolutt en kasse som spiller bra både til musikk og film, med plenty trøkk. Du nevner att du vil fylle opp alle tilkoblinger på pioneer'n med det utstyret du har i dag, jeg vet ikke hva du har av utstyr, men det er jo kjekt å ha litt ledig plass hvis det skulle komme noe snacks som du har lyst til å koble til. Rom korreksjonen kan jeg skrive under på att funker særdeles bra på Yamaha, iværtfall mye bedre enn jeg klarer å stille inn etter mine ører. Når det gjelder designet på Pioneeren vs yamahan så synes jeg nå att pioneern ser veldig yamaha ut jeg da :)
Uansett hvem du velger så tror jeg nok du blir fornøyd, virker jo som en solid sak den nye Pioneern, men tenk litt på om du kommer til å trenge en tilkobling eller to extra.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2005 08.35.56 #3 av 5
Postet av: Runel
Har ikke hørdt på RXV1500 på de høytalerne men hadde selv RXV650 på C-5, CC1 og CR1 selv. Iforhold til en pioneeren jeg har nå var 650 litt mere bassglad. Mens Pioneeren er bedre på stereo og generell lydkvalitet.
Lydkvaliteten er meget bra på min AX5ai og 1015 er temmlig tett på. Er vel ikke uten grunn at 1015 fikk EISA prisen.

Har du prøvd å lånt med forsterkerne hjem? Så får du sammelignet.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.10.2005 08.55.23 #4 av 5
Postet av: Quentin
Jeg har Pioneeren og er kjempefornøyd, nå skal det sies at mitt forrige anlegg var et gammelt Yamaha Dolby Prologic surround med Valdus 500 høyttalere. Jeg er ingen lydfreak, men setter pris på god lyd.

Byttet til pioneer med flatehøyttalere på veggen pluss sub, dette oppsettet har virkelig endret lydbildet i stua mi. Jeg er som sagt ingen fagmann, men lyden er helt suveren. (naboene er ikke fornøyd) jeg brukte mikrofonen som følger med til å stille inn lyden. Og forsterkeren bytter selv mellom film modus og musikkmodus avhengig om den står på radio, cd eller tv.

Eneste jeg er usikker på er det med lipsync og muligheten til å forsinke lyden... Vet ikke hvor nøye dette er, jeg kjører stort sett lyden via tv. Tenker på eventuelt Plasma el LCD.

Q DSC00148 (816 x 612).jpg DSC00148 (816 x 612).jpg ( 101,013671875 KB) Vist 867 ganger
TV: Phillips 32" 50hz
Forsterker: Pioneer VSX-1015-S (7.1 THX)
Høyttalere: Pioneer S-VLF3 (på vegg)
Opptaker: Pioneer DVR-530H S
DVD-spiller:Gammel Sony
Spill: X-box (mod. m/160GB HD)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.10.2005 21.36.56 #5 av 5
Postet av: SirTrance
Takker for svarene jeg har fått..

Nutts: Du som har yamaha, de 2 som kvalifiserer seg til 1500 , åssen er de? du sier de trøkker bra? Har nemlig lest på noen poster her at yamaha har skryte watt på papirene, men i real life så strekker de ikke like mye til? ( så blant annet en post om test på rxv4600 som hadde oppgitt 7*130W, mens reelle var på 7*38W ) ? Vil gjerne gi de nye høytalerne mine noe guff å kose seg med. =) Du har helt rett om det med tilkoblinger... er fint med litt ekstra. Har i dag tv,cd,minidisc,video,dvd og playstation tilkoblet, og kan jo hende jeg kjøper xbox 360 eller noe.. såh...

Runel: Du sa du hadde Energy C5 (CC1 og CR1) til en rxv650? åssen var yamaha med energy høytalere iforhold til pioneer? At yamaha er mer bassglad er bare enda mer bonus for meg, siden jeg elsker bass (til en hvis grad da ).
Du nevner også at pioneer er bedre på stereo? kan jeg nok tro, siden jeg har lest en del poster om at yamaha er litt "rar"i lyden på stereo, spesielt det med "Pure Direct". Jeg kommer nok til å kjøre en del stereo når jeg hører på musikk, så da hadde det vel vært best med en god stereo bit.
Og at Pioneer har bedre lydkvalitet generelt? hva legger du i det?


Quentin: Fint bilde du vedla. Åssen er den ellers? Har du noen pluss og minus du kan komme på ? noe du savner eller liker spesielt? Det med lipsync er noe jeg kom til å tenke på siden jeg har lcd. kan jo være en nyttig sak å ha, og vet at pioneer ikke har det på den (heter vel audio delay på pioneer språket).

Ellers tror jeg nok at jeg kommer til å kjøpe meg RXV1500 imorgen etter jobb. Er ikke helt sikker enda, men jeg får vel ta å teste den.
Håper på kjappe svar igjen.

Mvh Andy ! =)
Takke meg til komponeter framfor "alt-i-ett" anlegg... !=)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar