Logo

Pioneer PDP4280XA 42" Fortsatt aktuell?

Skriv et svar
15.06.2008 21.40.11 #1 av 10
Postet av: haze
Hei!

Var på Expert & Elkjøp igår.

Begge annbefalte meg Pioneer PDP4280XA 42" til 14999,- men er ikke den litt "gammel" nå?
Vet at Pioneer er topp kvalitet, men er det en bra deal?
Eller burde jeg gå for "nyere" tv? fks Panasonic PZ80/85?
Nå er vel Pioneer "bare" HD-Ready men.

Skal bruke tven hovedsakli til Tv & DVD/Bluray & PS3.
Blir Plasma.

Blir aldri "klok" på Full HD eller ikke men... Både han på Elkjøp & Expert, sa at det var ikke noe behov for Full HD idag,
for må sitte veldig nærme for og se forskjell.... men, hva med framtiden? Er det ikke likegreit og slå til på en full hd skjerm?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2008 20.13.10 #2 av 10
"haze" skrev:Hei!
Blir aldri "klok" på Full HD eller ikke men... Både han på Elkjøp & Expert, sa at det var ikke noe behov for Full HD idag,
for må sitte veldig nærme for og se forskjell.... men, hva med framtiden? Er det ikke likegreit og slå til på en full hd skjerm?


Oppløsning:
Oppløsningen sier noe om hvor mange punkter bildet består av. Altså antall bildepunkter eller piklser. Dette varierer fra helt ned til 0.4 millioner bildepunkter på analoge SD-kilder og opptil 2 millioner på Blu-Ray. Kringasterne benytter seg som oftest av 720P på HD-kanaler på TV, altså 1 million bildepunkter-

Siden det er så mange forskjellige oppløsningsklasser må apparatet oppskalere og nedskalere alt ettersom hvilken kilde som blir benyttet, dette er nødvendig for at bildet skal bli riktig iforhold til din skjerm slik at den kan fylle bildet riktig.

720P eller 1080P?
720P har en opplsøning på 1280*720 piklser, eller lettere sagt 1 million bildepunkter. 1080P har en dobbel så høy oppløsning som dette igjen bestående av 1920*1080 piksler, altså cirka 2 millioner bildepunkter. Poenget er at det er svært vanskelig å skildre disse to oppløsningene fra hverandre på en relativ normal sitteavstand. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis du ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet, men det blir nesten så smått at du må sitte å myse hvis du har for stor avstand.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.06.2008 21.25.14 #3 av 10
Postet av: Blueflame
Denne går for under 15.000,- hos Expert nå. Røverkjøp!! Internett kampanje!

Nesten lyst å kjøpe meg en til :-)
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2008 01.02.12 #4 av 10
Postet av: xuax
"haze" skrev:Hei!

Var på Expert & Elkjøp igår.

Begge annbefalte meg Pioneer PDP4280XA 42" til 14999,- men er ikke den litt "gammel" nå?
Vet at Pioneer er topp kvalitet, men er det en bra deal?
Eller burde jeg gå for "nyere" tv? fks Panasonic PZ80/85?
Nå er vel Pioneer "bare" HD-Ready men.

Skal bruke tven hovedsakli til Tv & DVD/Bluray & PS3.
Blir Plasma.

Blir aldri "klok" på Full HD eller ikke men... Både han på Elkjøp & Expert, sa at det var ikke noe behov for Full HD idag,
for må sitte veldig nærme for og se forskjell.... men, hva med framtiden? Er det ikke likegreit og slå til på en full hd skjerm?



Jeg mener dette fremdeles er markedets beste plasmaskjerm i 42" klassen, og overhodet ikke et dårlig kjøp. Godt sortnivå, enkel å bruke, gode farger, gode bilder på vanlige tv signaler er stikkord som jeg mener passer denne skjermen godt
Har man nok penger kan man kjøpe seg hva som helst!!!

"Du jeg bare lurte, men hva er forskjellen på en plasma tv og en sånn derre LSD-tv??"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2008 07.21.56 #5 av 10
Postet av: Blueflame
Jeg bruker min 427XA til det samme, dvd/bluray og PS3. Og det fungerer mer enn utmerket. Strålende fornøyd, og kunne ikke gjort et bedre kjøp. Når jeg nå ser 4280XA til under 15 lapeer, kunne jeg gjerne kjøpt en til.

Men i din situasjon ville jeg gått for denne, så kan du evt. senere i framtiden kjøpe en full-hd. "hvis det blir behov for det"

Jeg ser ikke forskjell, og sitter 3,8 til 4 meter fra min 42"



løp og kjøp sier jeg bare
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2008 09.24.17 #6 av 10
Postet av: haze
Takk for alle svar! Da er jeg 95% sikker på at det blir Pioneer PDP4280XA! :D til helgen!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2008 21.05.34 #7 av 10
Postet av: gglunde
Det meste som er å si om denne TVen, er allerede sagt.
Neste generasjon av Pioneer kommer bare i 50" og 60".

Fikk en brosjyre i posten i dag: På elektrofil-messen i Oslo Spektrum til helgen selges TVen for 12999,- (kun 50 stk). LØP OG KJØP !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.06.2008 21.49.00 #8 av 10
Postet av: Blueflame
Helvete at ikke jeg venta 1 år, hadde jo spart 10 lapper på det. under 13 tusen er jo røver kjøp!! Bedre TV til den prisen finnes ikke.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.06.2008 10.38.38 #9 av 10
Postet av: haze
"gglunde" skrev:Det meste som er å si om denne TVen, er allerede sagt.
Neste generasjon av Pioneer kommer bare i 50" og 60".

Fikk en brosjyre i posten i dag: På elektrofil-messen i Oslo Spektrum til helgen selges TVen for 12999,- (kun 50 stk). LØP OG KJØP !


Oki! Men.. da må nok mann stå tidlig ikø ja.. for og sikre seg en til den prisen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.07.2008 13.06.19 #10 av 10
Postet av: Alex_de_Large
Skal kjøpe meg en plasma tv i nærmeste fremtid, og PDP-4280XA er nok den mest aktuelle. Men det jeg lurer på er om det er verdt 2 lapper ekstra for PDP-428XD,eventuelt mange lapper mindre for Panasonic TH-42PX80 42. Var helt grønn på alt som hadde med tver og gjøre inntil jeg begynte å se etter en de siste månedene, har lært meg mye, men mangler mye av den erfaringen folk her har. Så øs ut av deres visdom!! Eventuelle andre forslag mottas gjerne, men budsjettet mitt gleder seg nok mest over noe under 15 000.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar