Logo

Pioneer LX-60

Skriv et svar
09.08.2008 00.59.24 #1 av 6
Postet av: blodstrupmoen
Gått til innkjøp av min første surroundreicever og må si dette var avanserte greier..hehe..så har noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med. Ser ut som folk har god peiling her.

Jeg bruker foreløpig mine to gamle CV VS-12 som fronthøytalere samt et billigsett Eltax discovery på de andre 5 kanalene. Jeg ser forsterkeren helst vil ha 8ohms høytalere evt kan man justere til 6ohms. CV er som kjent 4ohm og Eltax står merket 4-8ohm.

1.Hvordan vil dette påvirke lyden? Antar å sette systemet til 6ohm blir mest riktig?

Tidligere kjørte jeg et vanlig stereo-oppsett med min NAD 306(2*50w) mot mine VS12. Må si jeg foreløpig ikke har klart å fått like god lyd fra Pioneeren ved musikk i ren stereo. Er litt overrasket over dette. Jeg får liksom ikke den samme fylden i lyden. Har justert manuelt på Bass og diskant men det hjelper ikke så mye.(Jeg måtte bla meg til side 70 før jeg endelig fant de i manualen:p)

2. Vil en aktiv sub fylle ut lydbildet litt bedre? Noen forslag? Pris 2-3k.

3.Evt andre tips i forhold til oppsett etc med denne forsterkeren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 07.47.00 #2 av 6
Postet av: Blueflame
Jeg kjenner meg igjen på det du forteller om lyden ja. Jeg også slet med å få liv i lyden etter bytte til LX-60.

Og jeg også stilte ned Ohm'en til 6, men stilte den bare tilbake til 8 da jeg ikke merket forskjell.

Ja, du må inn i oppsettet og sette alle høyttalere som LARGE, ellers sender ikke receiveren de dypeste tonene til høyttalerene. Jeg har en aktiv sub, og den benytter jeg hele tiden får å få dybden.

Pioneer er MYE mer klinisk og korrekt i lyden enn andre receivere. Tross alt dreier high-end seg om høy troverdighet. Men det har også sine ulemper. Derfor kan det bli litt skuffelse i starten, fordi lydbildet virker trist, dødt og klinisk. Bassen er lissom borte. Men alt dette ordner seg med en sub, da blir det nydelig.

Pioneer har nemlig ment at når du skal lytte i stereo, så skal man bare benytte de 2. front høyttalerene. Men ikke alltid de kan levere nok dybde. Og da trengs en sub.


Men jeg måtte som sagt sette alle til LARGE og subben til EXTRA. Og jeg gidder ikke benytte meg av MCACC, da skrur receiveren bare ned alt på equlizeren.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.08.2008 23.07.34 #3 av 6
Postet av: blodstrupmoen
Takk for svar:) Da har jeg satt alle innstillinger manuelt, large på alt samt(plus på sub) og kjøpt en aktiv sub. Resultatet ble ekstremt bra. Får jeg ikke naboklage nå gjør jeg det aldri:P Lyden ble virkelig feit, spesielt med en god lydkilde som musikkdvd.

Det er en ting jeg ikke har fått til å funke ordentlig enda. Suben vil ikke gi lyd fra seg når jeg bruker en singel kabel fra sub utgangen til lft på suben. Jeg er nødt å bruke stereokoblingen med to kabler. Jeg kjørte blue ray hdmi og det funket heller ikke. Hva er det jeg kan ha oversett?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.08.2008 08.21.35 #4 av 6
Postet av: Blueflame
Det er en komplisert Receiver dette. Denne gangen MÅTTE jeg virkelig finne fram bruksanvisningen.

Så jeg anbefaler deg å ta den med deg i sengen hver kveld, og les noen sider hver kveld nøye. Det er mye finesser på denne og mange innstillinger du bør gå igjennom. Tok et par uker før jeg kom inn i det og fikk til alt jeg ønsket.

Det finnes en egen innstilling for LFT, men den har ikke jeg rørt... så husker ikke helt hvor den var.

HDMI skal jo fungere enkelt ved å bare koble det til og velge HDMI 1,2 eller 3 via fjernkontrollen. Må holde nede SHIFT på kontrolleren for å aktivere det "hvite" funksjonene på kontrolleren. Ellers må du inn i SETUP og velge inn og utganger for hver enkel kanal. Må fortelle receiveren hvilke av innsignalene som skal hvor.

Derfor bør du lese HELE bruksanvisningen NØYE. Uvant for oss gutta, men denne gangen blir du bare nødt til det, hehe....
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.08.2008 19.01.37 #5 av 6
Postet av: blodstrupmoen
Hehe jeg har vel aldri brukt så mye tid på en bruksanvisnig før som denne gangen. Jeg skal gå nøye gjennom den og se om jeg ikke finner feilen. Lyden er vaffal upåklagelig og jeg får iallefall brukt systemet effektivt til jeg finner ut av det:) Hvilke høytalere bruker du i ditt system? På sikt må jeg bytte ut disse og tar gjerne imot innspill.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.08.2008 19.26.51 #6 av 6
Postet av: Blueflame
Jeg har Dali Ikon 6 som front og Dali Ikon Vokal 2 som senter. Ellers har jeg en helt OK aktiv sub på 150W fra Pioneer og et par eldre Jamo bak.

Er svært fornøyd med lyden, får et fantastisk lydbilde. Gitar strengene til Mark Knopfler er nydelig å høre på her.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar