Logo

Pioneer 5090 - kalibrering, AV-profiler

Skriv et svar
02.01.2009 21.04.23 #1 av 10
Postet av: gglunde
Jeg har nettopp blitt en lykkelig eier av en Pioneer 5090. Fantastisk, spesielt med HD-sendinger eller blue-ray, men gode SD-sendinger ser slett ikke verst ut - i det minste på avstand over 2.5 meter.

Spørsmålet mitt gjelder kalibrering av skjermen. Har kalibret kontrast, lysstyrke, skarphet og fargemetning vha av en kalibreringsDVD (fra monster ISF) og satt andre innstillinger i hht anbefalinger jeg har lest på nettet slik som
fargetemp=mellomlav
gamma =2
fargerom=2
Alt av bildeforbedring har jeg skrudd av.

Jeg har gjort kalibrering for flere av profilene som ”standard”, ”sport” og ”film” slik at de har blitt identiske når det gjelder bildeinnstillinger. Likevel er det stor forskjell i bildet mellom disse profilene når det gjelder hvordan bildet ser ut. Det må bety at det finnes en del innstillinger innbakt i profilene som man ikke får tilgang til via menyene! (Litt merlelig egentlig tatt i betraktning alle innstillingsmulighetene som finnes på disse TVene).
Er det noen som har kjennskap hva som ligger innbakt i disse profilene ?

De fleste anbefaler profil=film i det minste på kveldstid. Jeg har også valgt denne, men er likevel ikke 100% fornøyd. Jeg savner litt mer ”smell” uten at skygger gror igjen eller at høylys brenner ut, dvs. noe høyere kontrast i deler av toneområdet som for eksempel hudtoner der det rett og slett ser litt flatt ut. Jeg har gjort en sammenliknet med min gamle TV, en Pioneer 427, med samme kalibrering og ser tydelig at den gamle har en høyere kontrast i deler av toneområdet. Forøvrig er det selvfølgelig enorm forskjell i sortnivå :D
Noen som har tilsvarende erfaring eller som vet om det er mulig å få høyere kontrast i deler av toneområdet ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 01.28.29 #2 av 10
Postet av: ziik
jøss, trodde det bar var meg som syntes at 5090 var litt blass jeg:)
hadde selv en 4270 før jeg fikk 5090 og syntes at 5090 mangler det siste lille før jeg er fornøyd. Har kalibrert etter alle kunstens regler men mangler det siste lille "banget" før jeg er fornøyd. 4270 fikk jeg til med en gang syntes jeg men 5090 er litt dau og blass. Nå har jeg vel egentlig gitt opp å prøve mer da jeg ikke vet hva mer jeg skal prøve.
Legg gjene ut verdiene dine så kan vi sammenligne:) Jeg er på jobb men kan legge ut mine når jeg kommer hjem:) Jeg har brukt den DVE kalibererings plata. Ny pioneer dvd spiller har jeg også kjøpt så den burde var være god nok for å kalibrere med)
Jeg var født uten noen ting og har meste parten av det igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 12.30.41 #3 av 10
Postet av: biigland
Bump..

Er veldig interessert i en detaljert fremgangsmåte for å optimere denne TVen til filmtitting, tenker da DVD og Blu-Ray ;)
Har også brukt Monster sin DVD-kalibrering, men er ikke helt storfornøyd jeg heller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.01.2009 20.44.10 #4 av 10
Postet av: gglunde
Interessante tilbakemeldinger !
Som sagt tidligere så skrudde jeg av alt av bildeforbedring før jeg kalibrerte og ellers har jeg stilt inn følgende:
gamma =2
fargerom=2

Film:
kontrast = 38
lystyrke= +1
farge= +3

Sport:
kontrast = 35
lystyrke= 0 (men vanskelig å se skille på aller møreste gradering)
farge= -2

For kontrastfattige TV-sendinger også HD-sendinger, synes jeg Sport fungerer best da det er litt mer smell. På blue-ray synes jeg Film blir bra, virker som mange filmer har litt mer smell ”innebygd” i forhold til TV.
Som sagt tidligere så er det tydelig at det ligger en del innstillinger innebyd i AV-profilene for jeg ser stor forskjell på AV-profilene selv om alle er kalibrert.

Kalibrerte også Bruker og Standard. For Bruker klarte jeg ikke å kalibrere kontrast. Høylys var helt utvisket, uansett innstilling.

Noe helt annet: jeg er blaget at støy (bzzz-lyd) fra skjermen. Opplevde det samme med 427, men fikk høre at 9. generasjon av Pioneer var blitt mye bedre. På 427 kom mye av støyen fra trafoen bak, på 5090 kommer støyen fra midten av skjermen. Den er tydelig hørbar og veldig irriterende på 3 meters avstand nå TV-lyden er lav. Noen andre som har samme problem ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 01.34.44 #5 av 10
Postet av: ziik
Hadde "buzzz" lyd på min 4270 også. Den var faktisk irriterende. Men nå kan exen slite med den lyden siden ho stakk av med tv`n min :D På min 5090 har jeg ikke det problemet. jeg sitter 2-2,5 m fra.
Skal poste mine innstillinger når jeg, som sagt, kommer hjem fra jobb. Ugh, kommer hjem den 6 feb.:((((
Skal bli interessant å sammenligne verdiene :D
Jeg var født uten noen ting og har meste parten av det igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 10.31.31 #6 av 10
Postet av: kjelle
Jeg bruker disse innstillingene på film via pioneer blu-ray spiller

Movie

kontrast 42
brightness -1
colour -2
tint 0
sharpness -9 (blir unødvendig støy ved høyere verdi, og kan med hell reduseres til 12 på dårlige innspillinger)

gamma 2

enhancer mode 2

manuell fargetemperatur
r high -3
g high 0
b high -3
r low -2
g low -2
b low 0


ellers er alt av black level enhancment og noise reduction av
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2009 21.01.58 #7 av 10
Postet av: Runel
Kommer selvsagt ann på hvilken dvd spiller en bruker, men via HDMI så pleier jeg å få ca disse verdier på 5090 ved spydern. absolutt av alt av bildebehandling filtre+++ slåes HELT AV. Kontrast ca 40, lys -5 og ned helt til -18 tror jeg er maks jeg har målt på enl Lystyrken har mye å si på 5090 for smellet i bildet og 3D følelsen.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 20.23.14 #8 av 10
Postet av: moses
...bare husk at en TV er ikke like en annen.

Greit å bruke disse innstillingene som utgangspunkt, og deretter justere etter hva man synes blir best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 21.04.25 #9 av 10
Postet av: ziik
Hmm, det har jeg ikke tenkt men det blir kanksje forskjell ja når man kaliberer med en blue ray spiller frefor en dvd spiller :shock: Da blir det kanksje fart i sakene når jeg kommer hjem forda skal jeg kjøpe meg en blue ray spiller:)
Jeg var født uten noen ting og har meste parten av det igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.03.2009 10.37.39 #10 av 10
Postet av: HelgeR
Hei!
Jeg har for en liten stund siden kjøpt 5090H og er egentlig veldig fornøyd,men regner med den blir enda bedre om jeg får stilt den helt riktig inn. Har sett på ulike tips om innstillinger her inne,men så leser jeg også at ingen tv`er er like. Fikk låne en kalibreringsdvd som jeg ikke helt forstod meg på..Mulig fordi jeg ikke satte meg helt inn i den,men skal høre på hifiklubben i morgen angående den.
Var også innom Soundgarden her i Trondheim. Kjøper man tvn der får man med en utskrift med innstillinger som en "kalibreringsekspert" har stilt inn for best mulig bilde på tvn. Har noen her på forumet kjøpt tv hos soundgarden og har de innstillingene? ?
Har funnet ut at jeg trenger en del tips for å få til dette ser det ut til...:\
Utstyret jeg bruker er Pioneer 5090H,Pioneer sc-lx81 og bdp-51-fd. Kjører Tact sda2175 på fronthøyttalerne (BW 803) og er egentlig ganske fornøyd med lyden,både i stereo og på film:)
Håper jeg finner ut av det med kalibreringen på tvn med god hjelp her inne.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar