Logo

Pioneer 433H og digital TV signal

Skriv et svar
05.01.2006 21.33.48 #1 av 10
Postet av: ing99rah
Hei !

Jeg har akkurat kjøpt meg en Pioneer 433H DVD opptaker (etter mange bra anbefalinger i dette forumet)

Jeg har et problem med å koble denne riktig.

Problemet er at alle tegninger viser at man skal bruke en "vanlig" ledning fra veggkontakt. Dette har jeg ikke. Hos meg har jeg Tv signal på fiber inn i huset. Fra veggboksen har jeg CAT5 til dekoderen. Fra dekoderen har jeg bare Scart og komponent (rød gul hvit).

Problemet er at jeg ikke får noe TV bilde når spilleren er på, bare når den av. Jeg har også prøvd med andre innstillinger i grunninnstillingene. Da fikk jeg TV bilde både når spilleren var av og på, men da ville denn overhode ikke vise noe annet heller.

Er det noen som har noen lure løsninger på dette. Jeg er ganske fortvilet ettersom jeg ikke får brukt spilleren til å ta opp fra TV programmer.

:cry:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 21.39.15 #2 av 10
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Jeg antar du har 2 utganger på dekoderen. Hvor den ene utgangen er koblet til TV og den andre er koblet inn på AV2 inngangen på opptakeren.

Jeg antar at du også dermed har 2 scart kontaker på TV apparatet.

Slik ser jeg for meg koblingen.

dekoder scart 1 ---> TV scart 1.
dekoder scart 2 --> DVD opptaker scart 2.
DVD opptaker scart 1 --> TV scart 2.

Da vil det være slik at når du skal ta opp så velger du L2 som kilde på DVD opptakeren og lar dekoderen stå på den kanelen du skal ta opp. Da vil du også kunne se det du tar opp samtidig uavhengig av hvilken scartinngang du har valgt på TV.

Stemmer koblingne med det du har gjort?
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.01.2006 22.13.50 #3 av 10
Postet av: Bidd@
"ing99rah" skrev:Hei !

......og komponent (rød gul hvit).....


dette er ikke komponent men lyd (Rød og hvit) og bilde (Kompositt/gul) Komponent er rød/blå/grønn.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 08.50.01 #4 av 10
Postet av: ing99rah
Takk til SiteAdmin !

Jeg har desverre ikke to Scart på dekoderen. Jeg tror det er en ganske simpel dekoder som leveres av bredbåndsselskapet (salten bredbånd).

Det jeg har av utganger på dekoderen er:
1 x scart
1 x lyd (rød og hvit) og video (gul)
I tillegg har jeg en utgangn som heter SPDF. Den ligner veldig på den røde lydutgangen.

Kan jeg bruke rød/gul/hvit mellom dekoder og TV istedenfor den scarten jeg ikke har.

Som du skjønner er jeg veldig fersk på hjemmekinofronten. Men jeg har fått økende interesse for dette og DVDen er bare starten på anskaffelser. I den forbindelse synes jeg dette forumet er helt perfekt for å orintere seg om ulik hardware.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 09.37.43 #5 av 10
Postet av: boly
Kjør scart fra decoder inn på scart (AV connector2) på dvd opptageren.
Fra dvd opptageren kjører du scart (AV connector 1) inn på TV`n

Tror du skal få bilde og lyd da :?
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 09.49.44 #6 av 10
Postet av: ing99rah
Det er slik jeg har koblet det nå, men det funker ikke. Jeg får bare bilde TV bildet når jeg slår av DVDen. Jeg har også prøvd å sette kanalen på decoder og decode ON. Jeg får da bilde når DVDen er på og av. Men når jeg da skal prøve å spille en DVD film vil den ikke vise dette på skjermen og heller ikke fra HDD.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 11.17.43 #7 av 10
Postet av: Vorlon
Enkelte spillere er vanskelige når TV signalet koples gjennom de. Det kan også være dårlig SCART kabel, finnes mye elendig her. Prøv med litt dyrere "fullkoplede" SCART kabler, eller lån noen bedre og prøv igjen.

Viktigst er det uansett om du har 2 SCART innganger på TV`en, så bruk AV1 til DVD spilleren, det er da du får ekte RGB signal og renest mulig bilde fra DVD`en. Har du bare 1 SCART inngang på TV`en og ikke får til å kople TV via DVD spilleren, så prøv med en SCART fordeler (2 kilder inn, en ut til TV).
Da skulle du få TV når DVD er avslått, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det går når du slår DVD spilleren på...lenge siden jeg prøvde dette da jeg har gått over til HDMI.

Tror det helst er dårlige SCART kabler uansett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 20.10.22 #8 av 10
Postet av: ing99rah
Takk for den påminnelsen !

Jeg tok ut scarten og erstattet den med audio kabler (rød,hvit og gul). Da funket det helt perfekt. Så enten er scarten gåen eller så er det noe med med instillingene på Tven.

Så i morgen blir det innkjøp av en god scart.

Takk skal dere ha alle som har gitt meg ideer og veiledning. Jeg er kommet et langt steg videre i oppbygging av et hjemmkinoanlegg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2006 20.15.08 #9 av 10
Postet av: Rune
Prøv en ting til før du handler ny scart.

På dvd opptakeren sjekker du home menu og initial setup
sjekk et AV2/L1 in inder video in / out står på RGB.

Sett kanalvelgeren på dvd opptakeren på L2(Av2)

Da skal det fungere. Kan ikke skjønne annet. (hvis DVD opptakeren står på en annen kanal vil du kun få bilde når den er avslått)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.01.2006 09.08.52 #10 av 10
Postet av: Balla
For at "gjennom" funksjonen skal virke på Pioneer opptakere må energisparingsfunksjonen (Power Save) være avslått. Sånn er det i allefall på 520. Du finner valget i menyen. Har du prøvd det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar