Logo

Pianolakk til subben min?

Skriv et svar
19.02.2005 19.06.52 #1 av 10
Postet av: Defo
Hei! :P

Har planer om å skifte farge på DIY-subben min til svart.
Jeg har i det siste sett en del svarte høytalere med en slags glatt pianolakk finish, bla. noen av Audio Pro sine modeller!
Spørsmålet blir da: er det mulig å få en sånn finish til subben min? :shock:
Eventuelt hva slags lakk bør jeg bruke, og hvor mange lag svart maling og lakk skal til får å få et nogenlunde likt resultat? :?

Håper på svar! :D
Mvh.
Defo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 09.39.09 #2 av 10
Postet av: TheTubaplayer
Det er egentli ikke vanskelig, bare litt tidkrevende! Du må først legge grunning osv, lakkere svart til kassen er helt svart... så legger du mange lag klarlakk over, det er dette som lager den helt spesielle finishen. Akkurat hvor mange lag skal jeg ikke si noe om, men det ser du underveis. La lakken tørke nesten tørr før du legger neste lag. Hvis den tørker helt vil det legge seg "lagvis" og da blir det ikke like blankt som hvis den blander seg litt....

Når det gjelder type lakk kan du bruke mye, men kanskje ikke det billigste fra biltema? Vanlig billakk gjør susen!

Lykke til :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 12.10.10 #3 av 10
Postet av: Spike
Hmm, men hvis man er fornøyd med fargen på sub'en som den er - da er det bare å begynne å lakke lag etter lag til man er fornøyd? Dette var en god ide, Defo :)

Hvor tørr er nesten tørr? Så det sitter igjen noe lakk på fingrene eller så den er klistrete å ta på lissom?
Software Piracy is illegal but so is mugging old ladies.
Supporting piracy saves you money and prevents the mugging of old ladies.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 13.13.02 #4 av 10
Postet av: Defo
Takk for svar! :D
Da får jeg sette i gang å lakkere da! :lol:
Mvh.
Defo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.02.2005 14.59.25 #5 av 10
Postet av: Spike
Et liten dokumentasjon med bilder hadde gjort seg her Defo. Når du setter igang :) Kunne vært artig å sett.
Software Piracy is illegal but so is mugging old ladies.
Supporting piracy saves you money and prevents the mugging of old ladies.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 20.00.27 #6 av 10
Postet av: Defo
Et liten dokumentasjon med bilder hadde gjort seg her Defo. Når du setter igang Kunne vært artig å sett.


Skal prøve å få det til! :)
Mvh.
Defo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.02.2005 20.55.14 #7 av 10
Postet av: Defo
Angående sparkel så har jeg sett på "Lettsparkel" fra biltema.
Tror dere den duger til sparkelarbeidet? :o

Klarlakken fra biltema er et alternativ til lakkeringen. Hva mener dere om det? (running a little low on money now!)
hehe

Svart blank malingen kjøper jeg i en vanlig fargehandel! :D
Mvh.
Defo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2005 14.00.12 #8 av 10
Postet av: Defo
Da var alt endelig ferdig og jeg ble meget fornøyd med resultatet, tatt med i betraktning at Faller og jeg, ikke er de mest erfarne høytalerbyggerne på dette forumet! :roll:

Det endelige resultatet er en vidreføring og oppgradering av min forrige sub som kan sees på hjemmekino-presentasjonen min på presentasjonssidene.

I tilegg til pianolakkfinishen er det blitt montert fot under subben, og det har blitt satt inn en avstiver og hele subben er gjort aktiv med en subforsteker fra Eltek. :)
Desverre har jeg dårlig tilgang på digital kamera, så bilder fra byggeprossesen ble det desverre ikke no av.... :(
Isteden kan jeg by på to bilder av det ferdige resultatet, som etter min mening ble meget bra!

Enjoy! :D sub concept copy.jpg sub concept copy.jpg ( 116,3955078125 KB) Vist 841 ganger sub concept 2 copy.jpg sub concept 2 copy.jpg ( 132,8125 KB) Vist 842 ganger
Mvh.
Defo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2005 16.31.11 #9 av 10
Postet av: Granberg
Det så jo veldig bra ut!
Gratulerer :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2005 16.39.05 #10 av 10
Postet av: Defo
Takker takker :)
Mvh.
Defo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar