Logo

Panasonic TH-42PV600 bildet hakker

Skriv et svar
03.08.2006 20.12.03 #1 av 8
Postet av: Fender
Jeg har en Panasonic TH-42PV600, og lurer veldig på en ting:
Når jeg ser på tv via kabelnettet eller parabol, er bildet stort sett fint og rolig. Men når jeg spiller av dvd-filmer, er det en del "hakking" når noe beveger seg sidelengs i bildet. Hva kan dette komme av?
På min tidligere gamle 32", så jeg også dette fenomenet av og til.
Håper noen har peiling på dette.

Fender.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2006 20.17.39 #2 av 8
Postet av: Rune
Hvilken måte kobler du til DVD spilleren? (scart, komponent, hdmi?)

Med progressiv komponent eller HDMI får man best flyt i bildet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2006 20.55.30 #3 av 8
Postet av: Fender
Jeg kobler til via scart, for jeg har ikke hdmi på dvd-spilleren.
Kan det være noe galt med tv'en, eller er kanskje dvd-spilleren (Samsung) som er for dårlig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2006 21.00.36 #4 av 8
Postet av: Rune
Jeg ville prøvd med en annen DVD spiller. Når du bruker SCART vil man få mere rykking i bevegelsene og større skjerm gjør det lettere å legge merke til.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2006 17.54.12 #5 av 8
Postet av: Fender
Jeg var innom en butikk å så på et tv som viste en dvd-film, og også der kunne man se dette fenomenet, og det var det samme i en butikk som viste en film på et lerret. Jeg har lest et sted at dette omtales som en slags stroboskop lignende effekt ved bevegelser og panorering. Jeg har også en 26" lcd (Panasonic TX-26LX60F), og det forekommer også på denne. Flere her må jo ha sett dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.08.2006 13.33.06 #6 av 8
Postet av: Max_Power
"Fender" skrev:Jeg var innom en butikk å så på et tv som viste en dvd-film, og også der kunne man se dette fenomenet, og det var det samme i en butikk som viste en film på et lerret. Jeg har lest et sted at dette omtales som en slags stroboskop lignende effekt ved bevegelser og panorering. Jeg har også en 26" lcd (Panasonic TX-26LX60F), og det forekommer også på denne. Flere her må jo ha sett dette?


Det kommer av den enkle grunn at PAL bar viser 25 bilder i sekundet. Dette er ikke tilstrekkelig for å få flyt i bildet. Det er vel hvertfall 2 produsenter som har prøvd å gjøre noe med dette. Philips med Digital Natural Motion og Samsung med Smooth Motion Driver.

Noen som vet hvor mange bilder i sekundet HDTV kommer med? Blir det også 25 fps?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2006 13.10.36 #7 av 8
Postet av: Marsellus
...Dette er en gammel tråd, men jeg ser grunn til å gjennopplive den grunnet en temmelig SVÆR faktafeil fra Max_power.

PAL har da ingenting med fps (frames per second) å gjøre!! PAL er det europeiske fargesystemet som har NTSC i USA som sitt motstykke. Absolutt ALLE filmer blir laget med kameraer som registrerer 24 bilder i sekundet, og dette er mer en tilstrekkelig til å gjengi en naturlig flyt i bildet; noen som har sett nye filmer på kino i det siste og opplevd hakking? Neppe, iallfall hvis de viser den med nytt utstyr.

Problemet med hakking i panoreringer vil jeg tippe har med utstyr å gjøre; prøv å bytte kabling, eller signalkilde, så burde problemet bli bedre!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2006 17.34.43 #8 av 8
Postet av: Fender
Etter at jeg skrev det innlegget kjøpte jeg en dvd spiller med HDMI utgang, men akkurat dette fenomenet endret seg ikke for det. Det var også mest til og begynne med at jeg lurte på dette, nå tenker jeg ikke over det lenger. Som jeg også skrev, er det akkurat det samme på andre tv'er og oppsett. Jeg var innom mange butikker etter at jeg først la merke til dette, og så på mange forskjellige oppsett med dyre tv'er, dyre dvd-spillere og kabler o.s.v., men så at det var slik over alt. Men som sagt, nå tenker jeg ikke over det lenger. Jeg er kjempefornøyd med tv'en. Kjempefine bilder, god lyd, og absolutt ingen innbrenning ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar