Logo

Panasonic PT-AE500E vs. Hitachi PJ-TX10

Skriv et svar
03.06.2004 11.36.14 #1 av 4
Postet av: Spooky
Hei, skal bygge hjemmekino nå. Audio/DVD er på plass, men magler bildet. Har en 28" TV (ikke Widescreen), og mener selv at dette blir altfor liten.

Har derfor lest mye om projektorer (forskjellige teknologier, spesifikasjoner, sjekket priser, osv.).

Hadde vel egentlig tenk å benytte meg av HifiCenteret's sommerkampanje på Hitachi PJ-TX10 (14 995 inkl. lerret). Men så ser jeg at selv om denne projektoren har en 16:9 LCD brikke, er oppløsningen kun på 854 x 480 (altså ikke optimalt til PAL som er på 576 linjer?).

Har lest litt om Panasonic PT-AE500E som også er en LCD 16:9 projektor, men denne står med 1280 x 720 i oppløsning. Denne koster nå. 13 995,- på komplett.no).

Er det samme type oppløsning som på Hitachi'en, slik at Panasonicen er overlegen på oppløsning, og dermed også screendoor, etc?

Tilsutt: Hva slags lerret bør jeg benytte, leste om noen som hadde kjøpt svære beige rullegardinger på IKEA til 2-300,-
Det er jo betydelig billigere enn ett lerret til ca. 3000,-

Ett siste alternativ er InFocus 4805 eller en annen DLP projektor i samme prisklasse (ca 15 000,-). Men har ikke fått noen demostrert enda, da jeg er redd "regnbue-effekten" kan ødelegge for meg, eller samboeren min, eller kanskje noen venner som er på besøk. Er DLP virkelig så mye bedre som LCD (i denne prisklassen).

Har lest det meste av nyere dato på dette forumet, men hadde satt pris på en oppklaring på oppløsningen på disse to projectorene samt lerret.

Beklager litt langt innlegg, er ny i projektor/hjemmekino-gamet, og er redd for å trykke i salaten på projektorkjøpet, som jeg anser som en stor investering.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2004 11.55.40 #2 av 4
Postet av: Bjarte
Det er samme type oppløsning ja og Panasonic er overlegen når det gjelder screendor. Pansonic har i tillegg en egen teknikk for å minimere screendor så den er bedre på dette en tilsvarende konkurrenter med samme oppløsning.

DLP er en god del bedre og spesielt på sortnivå og kontrast. På den annen side så er vel de aktuelle DLP projektorene i denne prisklassen kun 4805. (eneste med 16:9)

IKEA lerret fungerer for mange og har selv en kompis med 500 som kun bruker det. Han valgte PTA E500 grunnet at han ikke tålte regnbuer. Han hadde testet 4800.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2004 11.57.06 #3 av 4
Postet av: Torgrim
Hitachi er mer plasserings vennlig og mer stillegående enn PTA-E500.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2004 11.58.25 #4 av 4
Postet av: Spooky
Takk for raskt svar, tror kanskje det blir Panasonic'en da, spesielt siden jeg har en åpen ordre liggende hos komplett, og venter på at alle artikler skal komme på lager ;)

Men ønsker flere tilbakemeldinger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar